Permalänk
Medlem

Köpa båt

Hej,

Tänkte köpa mig en begagnad båt och undrar om någon båtkunnig skulle kunna berätta vad man bör tänka på. Kan ingenting om båtar så hade varit bra med lite inputs.

Ska kolla på en båt med följande spec på lördag. Vad har ni att säga om den.

Ryds camping - 79.
L:5.6 B: 2.2 extra påbyggnad.
Deplacement: 620 kg.
Bärighet:7 pers.
Fast tank.
Motor: Yamaha 80 hk AETO - 89,(trim o tilt)
Utan kapell.

Pris: 35000:-

Tack på förhand

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Avstängd

kan inget om båtar men tänkte bara tipsa om att Båtkörkort införs 2011, så det lär väll säkert innebära en kostnad till...

Permalänk

Innebär det att även de som hade båt före 2011 måste ta också?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Innebär det att även de som hade båt före 2011 måste ta också?

Har googlat runt lite på detta och det jag fick fram var egentlige 2 saker. Den ena texten jag läste sa att alla som är födda 800101 och äldre behöver inte skaffa detta. Och på ett annat stället så var dem som var 55 år och äldre. Vet inte vilken info som är rätt dock

Tycker detta är en både bra och dålig regel. Det dåliga är att det måste vara helt omöjligt att kontrollera detta. Finns knappt någån marinpolis förutom gbg, sthlm kanske.. Ska vanliga snute stå och kolla båtkörkort också :)?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Gäller inte körkortet för enbart större båtar och inte mindre motor båtar?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LsdBoy:

Gäller inte körkortet för enbart större båtar och inte mindre motor båtar?

Allt över 6 meter eller 15 knop har jag för mig det är.

Men tillbaka till topic.

Jag har själv köpt en Örnvik 530 HT med en 70 hästars Johnson på. Trevlig båt att använda vid fiske och även annat skoj går även att övernatta ett par personer i den. Det du ska testa är att motorn fungerar bra och ser fin ut. Ju mindre den gått i saltvatten desto bättre. Är båten välskött så brukar även motorn vara det men det är ju inte säkert:)Vad man ska kolla på mer? Se till att skrovet är helt och sådär. Det är ungefär som när man köper en bil:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b