problem vid installationen av windows 7

Permalänk
Medlem

problem vid installationen av windows 7

Jag försökte installera Windows 7 32bit via en bränd dvd. Då fastnade den vi 0% vid extracting files. Fick avbryta. Sedan testade jag med en 64 bit version som min bror hade använt på sin Dator den fastnade på 67% fick avbryta. Vad beror felet på ska man bränna om dvdn ?
Eller är det troligare att det fungerar om jag gör det via ett usb minne?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Problemet är ju inte skivan som du själv märker utan mer troligen läsaren, kablar eller kass strömförsörjning..

Bränd dvd som i...?

Edit: Jag lägger till frågan i min FAQ här: #10215148

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bränd dvd som i...?

Man kan ju köpa windows 7 och få en Iso fil som man måste bränna för att installera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Japp det kan man och det verkar du då ha gjort.

Kan även vara dina ramminnen som inte orkar med längre men troligen är det det andra jag nämnde.

Permalänk
Medlem

Om jag använder Windows 7 USB download tool för att göra ett usb minne med windows 7.
Kan jag då köra direkt från usb minnet för det finns inget os på datorn?
Och kommer jag kunna lätt resa usb minnet efteråt?

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att Windows 7 tog extremt lång tid att installera från DVD skivan (3 timmar), och då valde jag att installera med hjälp av ett USB minne och då går hela installationen på ca 1 timme.

Jag använder Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool Microsoft Store: Windows 7 USB/DVD Download Tool Help

Du kan använda USB minnet på en dator som helt saknar operativsystem, men förutsättningen är att datorn klarar att boota från USB minnet, min gamla DELL (4 år) karar detta genom att trycka ner F12 tangenten vid omstart av datorn med USB minnet i någon USB port.

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installation av windows 7 ska absolut inte ta en timme utan ca 30 minuter via skiva..

Tog ni ur nätverkskabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Installation av windows 7 ska absolut inte ta en timme utan ca 30 minuter via skiva..

Tog ni ur nätverkskabeln?

Jag har en gammal Dell Pentium 4 och dessutom räknar jag alla uppdateringar plus Antivirus program, CCC och Firefox i tiden för installationen.

Jag testade inte att ta ut nätverkskabeln.

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av janee:

Jag har en gammal Dell Pentium 4 och dessutom räknar jag alla uppdateringar plus CCC och Firefox i tiden för installationen.

Jag testade inte att ta ut nätverkskabeln.

Aha ok:)

Tyckte bara installationen tog 1 timme, inte inkls CCC, FF och uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tog ni ur nätverkskabeln?

Hade ingen nätverks kabel i datorn är en packard bell från 3-4 år tillbaka tror ni den kan installera från usb minne och kommer usb minnet sandisk Cruzer 16gb fungera bra ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av limemil:

Hade ingen nätverks kabel i datorn är en packard bell från 3-4 år tillbaka tror ni den kan installera från usb minne och kommer usb minnet sandisk Cruzer 16gb fungera bra ?

Sålänge datorn kan starta (boota) från usbpinne så kommer det gå bra ja.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Sandisk Cruzer men jag har tagit bort U3 funktionen med hjälp av ett litet program som finns på Sandisk hemsida.

Länk till Sandisk SanDisk Support

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Installationen gick perfekt med usbminnet tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limemil:

Installationen gick perfekt med usbminnet tack för hjälpen.

Bra, jag blir alltid glad när någon fixar problemet med sin dator.

Det vore intressant att veta om du behövde ställa in boot ordningen i Bios eller om du kunde använda någon funktions tangent för att välja USB minnet som första boot.

Jag glömde skriva att om man ändar boot ordningen i Bios så att USB minnet är första boot så måste man ta bort USB minnet när installationen av W7 är nästan färdig och meddelar att den startar om inom 10 sekunder, om man inte tar bort USB minnet då så startar hela installationen om på nytt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Bra, jag blir alltid glad när någon fixar problemet med sin dator.

Det vore intressant att veta om du behövde ställa in boot ordningen i Bios eller om du kunde använda någon funktions tangent för att välja USB minnet som första boot.

Jag glömde skriva att om man ändar boot ordningen i Bios så att USB minnet är första boot så måste ta bort USB minnet när installationen av W7 är nästan färdig och meddelar att den startar om inom 10 sekunder, om man inte tar bort USB minnet då så startar hela installationen om på nytt.

Jag fick ändra boot ordningen och jag märkte att den försökte starta om installationen och fick ta ut usb minnet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo man får vara snabb där annars fastnar man i en loop hehe.

Byta bootordning, starta installation köra klart den och sen ta ur pinnen efter andra starten..