Två problem i linux (Ubuntu)

Permalänk

Två problem i linux (Ubuntu)

Tjabba !

Jag kör ubuntu 10.04LTS Jag får inte ljudet i Spotify att höras jag kör spotify igenom wine. Någon som har koll på hur man får igång ljudet ? Allt ljud fungerar annars.

Sedan svårt problem men ställer frågan. Datorn hänger sig lite då och då när jag kör ubuntu vilket aldrig har hänt mig i Linux miljö innan. Är det någon bugg eller liknande i ubuntu 10 eller någon som har tips på vad det kan vara.

Jag har windows 7 på samma dator och det har aldrig hängt sig.

/Force

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits jag själv. Ljudet får du konfigurera i Wine, har för mig det är OSS du ska välja för att få det att funka.

Min dator har också en tendens att hänga sig lite random. Jag får starta om datorn varje gång det händer. Har inte kommit fram till vad det kan vara, men jag misstänker antingen drivrutinerna till grafikkortet eller flash.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Medlem

Låter det aldrig i spotify? Jag har problemet att det funkar en stund, sen dör det och jag måste starta om spotify för att få igång det igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ja jag gissar på grafikdrv också därför min dator hänger sig. För det verkar som när frugan spelar farmen på facebook det hänger sig ibland. Kollade lite nu i ubuntu och hade inga grafikdrv installerade. Men fixade det nu så får se om det löser problemet.

Nej jag får inget ljud alls i spotify. Hur konfigurerar jag ljudet i wine ?

Permalänk
Medlem

Om du har problem med spotify är enklast att installera det med hjälp av playonlinux. Då får du rätt inställningar och version. Själv har jag dock inga problem med default settings och senaste versionen från wines egen repo.

Permalänk
Medlem

Såg precis att det finns en preview på linux klienten att ladda hem.
Kräver dock premium konto.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Okej hur använder man playonlinux då ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Eik:

Tackar !

Men ljudet fungerar inte där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Ja jag gissar på grafikdrv också därför min dator hänger sig. För det verkar som när frugan spelar farmen på facebook det hänger sig ibland. Kollade lite nu i ubuntu och hade inga grafikdrv installerade. Men fixade det nu så får se om det löser problemet.

Nej jag får inget ljud alls i spotify. Hur konfigurerar jag ljudet i wine ?

Jag installerade drivrutinerna till grafikkortet, men det blev fortfarande samma problem för mig. Så antagligen är det väl ATi som inte kommer överens med ubuntu.

Har inte ubuntu framför mig, men om jag inte minns helt fel så ska det vara under Wine i programlistan i panelen där uppe. Sen konfigurera Wine, sen klickar du på fliken Ljud och väljer OSS (det fungerade för mig iaf).

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk

Okej jag installerade geforce drv till mitt grafikkort och nu fungerar det klockrent. Jepp hittade wines inställningar för ljud och valde oss men det fungerar inte ändå.

När jag i wine skall testa ljudet står det ERROR audio test failed.

Permalänk
Medlem

Testa och sätta t.e.x windows xp kompabilitet i wine inställningarna, eller annat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Den står på windows xp jag har även provat windows 7 windows vista inget fungerar.