Kan inte installera Ubuntu 10.04

Permalänk

Kan inte installera Ubuntu 10.04

Hej! Så har dagen kommit då jag skulle installera Ubuntu. Men jag har fått enorma problem För det första har den stackars bärbara datorn kapitulerat för den skånska värmeböljan ett par gånger. Dessutom så har dvd läsaren klyddat hela dagen. Så jag prövade att starta från USB minne och det funkade! Men självklart var hela bilden totalt uppförstorad och allting flöt ihopa i menyn. Så jag kunde inte se vad jag gjorde så jag fick avsluta datorn.

Nu för sisådär en 10 minuter sen lyckades jag starta upp installationen via CD skivan samma problem där grafiken är helt konstig och allt ligger ovanpå vartannat. Så vad ska man göra? Har testat både 64 och 32 bitars versionerna eller kanske har jag fått två korrupt nerladdningar på raken? Snälla hjälp mig jag har brottats med datorn hela dagen och ideerna samt orken börjar tryta

Tack på förhand!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa alternate versionen, en slags konsolversion, fungerar utmärkt vanligtvis.

Permalänk

Tack för svaret gigli. Jag har bränt ut ISO filen genom Windows 7 egna ISO brännare. Skivan vill inte starta jag kan bara se innehållet men den vill inte starta. Måste man starta alternate manuellt på nått sätt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Menar du att den inte bootar från skivan fast du anger det när du startar om datorn? Du kan ju alltid kolla med md5sum och se att du fått ned hela filen och sedan bränna den med imgburn

Permalänk
Medlem

Testa med nomodeset, det löser mycket av grafik problemen under installationen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Har fixat det nu! Var graffe drivrutinerna som jäklades! Tack för er hjälp!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I