Permalänk
Medlem

Modernisering av Nintendo

Här kommer jag löpande uppdatera ett projekt som går ut på att modernisera ett Nintendo 8-bitar samt ett Super Nintendo. Skall löda kretskort för inkoppling av handkontroller via USB för att kunna köra spel på TV/projektor via HTPCn. Samtidigt vill jag behålla retrokänslan i en äkta konsoll och planerar därför att införskaffa konsoller att använda som bas för att montera kretskorten i. Portarna för att plugga in kontrollerna i kommer även att användas.

Modernisering av Nintendo

Permalänk
Medlem

Ska du skända detta stackars 8-bitar?!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

aaah yeah

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Wow, vill se slutresultatet nu

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Det är redan skändat. Såldes utan AC-adapter så jag vet inte om det fungerade.
Slutresultatet kan nog dröja ett tag då jag räknar med en hel del jobb, men jag har tänkt att uppdatera löpande.

Permalänk

Du fick inte med adaptern för att kunna koppla in den i tvn? är ute efter en billig

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

ser grymt ut, kommer följa detta men väntar med röst tills en helhet börjar skymtas!

Permalänk
Medlem

Tyvärr, fick varken med TV-kabel eller AC-adapter. Endast själva konsollen, en handkontroll och Super Mario 3 (som är tänkt att sitta i när luckan på konsollen öppnas).
Som sagt, det kan ta ett tag innan jag uppdaterar, men kul att ni visar intresse för projektet!

Permalänk
Medlem

Ska följa detta med stort intresse, jag blev först lite "nej inte våldta 8bitars" men lugnade mig när jag läste att du inte tror att det fungerar. (man får en bra peng för gamla konsoler på Tradera)

Mvh

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För att lugna allas nerver så kan jag meddela att jag monterade ihop konsollen för test med en lånad AC-adapter + scartkabel och den startade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxtar:

För att lugna allas nerver så kan jag meddela att jag monterade ihop konsollen för test med en lånad AC-adapter + scartkabel och den startade inte.

great! Då kan du fortsätta bygget

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem

Uppdatering genomförd, nu får ni dock vänta lite på nästa skulle jag tro eftersom PCB-kortet inte är levererat ännu. Eventuellt att jag löder dit lite kablar och förbereder för att koppla in ett SNES. Uppdaterar i så fall självklart med lite bilder.

Permalänk
Medlem

kan du inte dra usb genom portarna för ljud och bild och skala ihop en egen usb kabel

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Läcker idé! Kommer dock att behöva köra USB --> Ethernet (USB ÖVER ETHERNETKABEL) eftersom HTPCn ska stå i andra änden rummet.

Permalänk
Medlem

Så, lite fler uppdateringar. Det känns kul att projektet har kommit en bit! Kvällen har ägnats åt att spela Bubble Bobble.
Nu väntar jag på att få svar angående handkontroller till Super Nintendo. I veckan ska jag löda kretskortet i SNESet till ethernetporten, sen hoppas jag på att det fungerar att överföra signalerna den vägen.

Permalänk
Medlem

Nu skulle jag vilja ha in era tips på bra SNES/NES-emulatorer! Kör för tillfället SNES9x och Jnes, vilket fungerar sisådär. Någon som har tips på bättre?

Permalänk
Medlem

Men herregud hur har du lött? frän ide! men lödningarna var hemska tyvärr ...

Permalänk
Medlem

Mitt första projekt som inkluderar lödning på kretskort, så det blev lite av ett test! Eftersom jag körde med ren kopparkabel så behövdes det dessutom en del lödtenn för att dem skulle fästa i varandra.

Permalänk

Riktigt läckert. Det ända jag inte hängde med på är hur du kan spela spelen? Min första tanke var när att du skulle slänga in ett mATX kort eller liknande.

Du har inte lust att förklara mer ingående (eller peka där jag har missat att läsa) hur det funkar?

Permalänk
Medlem

PCB-kortet ansluts till HTPCn via en USB-kabel som jag har strippat och lött direkt på PCB-kortet. Svårare än så är det inte
Har gjort en version 2 där jag valt lite andra kablar och varit noggrannare med lödningen. Ska lägga upp kort på detta senare.

Permalänk
Medlem

Ben Heckendorn har en video (från The Ben Heck show) hur du stänger av lockoutchippet på NES så du kan spela spel från alla regioner (PAL, NTSC, SECAM osv) samt olicensierade spel.
En annan av hans videos förklarar hur man löder för att få pseudo-stereo ur ett NES istället för standard mono. Rätt enkla tricks men de funkar ypperligt, har provat på mitt eget NES.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.