Ranking/titlar för foldinglaget - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ranking/titlar för foldinglaget - vad tycker ni?

Som ni alla vet är det vanligt på entusiatsforum att det finns någon mer eller mindre seriös ranking bland medlemmarna. Vissa kör ganska basic där en nybörjare heter just "Rookie", andra lite mer fyndiga där en nybliven medlem på ett moddningsforum kan ha titeln "Whats a dremel?".

För att få upp motivationen i foldinglaget så har jag funderat på om det skulle kunna vara en idé att ha ett liknande system i foldinglaget. Om det är möjligt skulle man t.ex. kunna ha denna information under sitt profilnamn, där det idag bara står "medlem" i de flesta fall. Om vi för ett ögonblick lämnar därhän vad dessa titlar i så fall skulle vara och istället inraktar oss på idén som sådan, vad tycker ni?

Om det finns ett kollektivt intresse för detta så skulle vi kunna ta det med redaktionen och se vad det finns för möjligheter till detta. Då kan vi även lämna förslag på hur detta bör utformas.

Ni får gärna kommentera vad ni tycker skulle vara ett bra sätt att genomföra detta, och i förekommande fall när detta togs upp sist och varför det inte blev något.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Tycker idén är kanon Alla som foldar förtjänas att lyftas fram i rampljuset. Därför jag tycker jag även att saker som "månadens foldare" eller "Folder of the Year" ska utses där personer som har gjort något bra inom folding ska utses, inte bara dem som köttar på med poäng.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra idé så att man kan få kämpa för titlar istället för "meningslösa poäng" som jag såg det som när jag foldade.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har noterat tråden och återkommer med ett utförligt svar så fort jag fått chansen att tänka över det en smula.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Kanske kan man även lyfta det ett snäpp till att de som hjälper till i forumet får en guldstjärna eller så (vet många som försöker få in nya stjälar i foldingen och hjälper till) det motiverar kanske fler personer att folda och lära sig och lära andra.

Sen kan man göra ett 'reportage' om ett par foldare i olika 'ppd klasser' om vad de tycker om foldingen varför de gör det. vad det kostar och hur länge de har hållt på.

Ja smäck dit en massa nyheter och få folk att skriva av sig och få ihop några nyheter och väck andra till att börja och finslipa deras program.

Det jag jag ser nagatvit till foldingen är just svårt att komma igång då programmen är lite omständiga därför många testar ett tag och sen skiter i det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag bryr mig inte så mycket om en rank. Om någon händig kunde smälla ihop en Facebook app så var och en kunde ha FOLDIG@SWECLOCKERS.COM i sidan av sin profil med tillhörande personlig statistik skulle smälla högre. Det skulle med lite tur kunna generera fler som får upp ögonen för laget och kanske på sikt lite extra entusiaster.

Ähh vad vet jag, klockan är mycket och ölen är slut.....

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yestomtom:

Jag bryr mig inte så mycket om en rank. Om någon händig kunde smälla ihop en Facebook app så var och en kunde ha FOLDIG@SWECLOCKERS.COM i sidan av sin profil med tillhörande personlig statistik skulle smälla högre. Det skulle med lite tur kunna generera fler som får upp ögonen för laget och kanske på sikt lite extra entusiaster.

Ähh vad vet jag, klockan är mycket och ölen är slut.....

mycket bra förslag!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Absolut, ett tävlings moment brukar i dom allra flesta fall göra gott. Tex. den som ökat ppd mest denna månad, den som klättrat mest i lagrankingen denna månad osv. Så att även dom foldarna längre ner på rankingen kan ha ett mera konkret mål att sikta på. Om det går att ordna kanske nåt "pris" i form av en pokal i profilen eller nåt, vad vet jag

I toppen av laget så händer det väl inte så jätte mkt och jag misstänker att dom som ligger i topp är ganska så engagerade, så kanske en top 10 lista eller nåt sånt? Så att även dom där uppe har ett konkret mål att jobba mot. Bara lite idéer såhär på morgonkvisten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Har noterat tråden och återkommer med ett utförligt svar så fort jag fått chansen att tänka över det en smula.

Har redaktör'n haft möjlighet att fundera ännu tro?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Absolut, ett tävlings moment brukar i dom allra flesta fall göra gott. Tex. den som ökat ppd mest denna månad, den som klättrat mest i lagrankingen denna månad osv. Så att även dom foldarna längre ner på rankingen kan ha ett mera konkret mål att sikta på. Om det går att ordna kanske nåt "pris" i form av en pokal i profilen eller nåt, vad vet jag

I toppen av laget så händer det väl inte så jätte mkt och jag misstänker att dom som ligger i topp är ganska så engagerade, så kanske en top 10 lista eller nåt sånt? Så att även dom där uppe har ett konkret mål att jobba mot. Bara lite idéer såhär på morgonkvisten..

Jupp. håller med om det. En morot också tex att månadens bästa klättrare eller ppd fåpr en musmatta etc och att göra det som nyheter istället för att gömma små tävlingar i forumen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jupp. håller med om det. En morot också tex att månadens bästa klättrare eller ppd fåpr en musmatta etc och att göra det som nyheter istället för att gömma små tävlingar i forumen.

Håller med!
Jag har klättat ända till topp tusen senaste två veckorna. Och det är jag stolt över

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Kanske skriva hur många ppd man har eller liknande? typ 10k foldare? Eller bara storfoldare, söndagsfoldare eller veckofoldare. massa titlar att sätta ihop

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna sett något sådant, och eftersom jag ligger på top20 i laget så är jag självklart också partisk.

Nu har ju de flesta av oss vår F@H-information inlagd i våra profiler så det går att se i forumet, men att tydligare visa vilket arbete man gör för laget vore trevligt. Borde också gälla andra saker, som HWBot exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte liksom, tävling är alltid bra

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Har det blivit något av detta?

Förresten ikonen till vänster som visar att man är med i laget borde inte den vara klickbar så man kommer till 'Folding forumet' eller till en förklaring vad den innebär?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Har det blivit något av detta?

Nej, jag har inte hört något.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

Nej, jag har inte hört något.

Synd, tyckte det var en bra idé. Skulle ju kunna kombinera titlar för dem som foldar och är med i överklockningslaget, tre dåliga exempel (bara för att klargöra tanken): "storfoldare", "överklockningsguru" eller kombinationer av rankings som "swec fanbärare".

edit: lite OffT; kan ju ev. kombineras med hur länge man varit medlem och hur aktiv man varit eller liknande

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara en bra idé, kan ju få foldingen att synas i övriga forumet också.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Har herrn tänkt klart?

Permalänk

Vi som är med i laget har möjlighet att ha en liten inforuta under vår respektive profil. Efter att surfat runt lite för att läsa på mig lite så uppmärksamma jag att det är ganska vanligt att denna rutan finns med i signaturen på lite olika forum.

Min första tanke var, det där var ju ganska smart. Den andra tanken, varför har inte vi i laget en i signaturen i stället för i profilen så andra på forumet för upp ögonen för det hela? Samt att vi i laget taggas lite av att både se andras och vår egen status. Plus att andra som bara besöker forumet sporadisk eller läser kommentarer från nyhetsdelen ser att här finns ett aktivt lag på Sweclockers där de kan gå med.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Vi som är med i laget har möjlighet att ha en liten inforuta under vår respektive profil. Efter att surfat runt lite för att läsa på mig lite så uppmärksamma jag att det är ganska vanligt att denna rutan finns med i signaturen på lite olika forum.

Min första tanke var, det där var ju ganska smart. Den andra tanken, varför har inte vi i laget en i signaturen i stället för i profilen så andra på forumet för upp ögonen för det hela? Samt att vi i laget taggas lite av att både se andras och vår egen status. Plus att andra som bara besöker forumet sporadisk eller läser kommentarer från nyhetsdelen ser att här finns ett aktivt lag på Sweclockers där de kan gå med.

Typ såhär? 9800 GX2 overclock VS folding - Hardware Canucks

Jag tycker det blir väldigt svårt att läsa det som är vettigt på den sidan. SweC är ett väldigt städat forum i det avseendet att signaturen inte tar överhand av posterna, mycket bra tycker jag

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Typ såhär? 9800 GX2 overclock VS folding - Hardware Canucks

Jag tycker det blir väldigt svårt att läsa det som är vettigt på den sidan. SweC är ett väldigt städat forum i det avseendet att signaturen inte tar överhand av posterna, mycket bra tycker jag

/S

Precis så. Fast om signaturen tar överhand av posterna vet jag inte om jag håller med om, bara för att man ger foldarna möjlighet att lägga till lite info och kampanja för laget. Sen var det ju inte frågan om att kunna skapa signaturer i fetstil etc. som det forumet du hänvisa till hade. Det såg ju sjukt fult ut med signaturen för den som hade iMac eller vad det var han/hon skrev i FETSTIL med abnormt stora bokstäver.

Rankingen kommer ju med av bara farten om foldinginfon kommer med i signaturen.

Hur som, det var bara ett förslag för att få laget att synas lite tydligare.

EDIT På overclock.net har de en ganska smart lösning. Där har de med Folding Team Rank: XXX ute till vänster under avataren och antal poster man gjort på forumet etc.

Overclock.net Folding@Home Team - Overclock.net - Overclocking.net

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigabayt:

Håller med! hur går det igentligen?!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Kom igen nu! Jag vill tävla om titlar på forumet än att få bara poäng till folding laget

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Jag undrar också hur detta går, redaktör'n? Skulle vara sjukt kul om någon inför detta, själv foldar man ju 24/7.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alucard88:

Jag undrar också hur detta går, redaktör'n? Skulle vara sjukt kul om någon inför detta, själv foldar man ju 24/7.

Indeed!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Om någon här vill, kan man ju kontakta redaktionen

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Ni har mitt stöd också

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Ni har mitt stöd också

Vart är "gilla" knappen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000