360 "tror" den är trasig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

360 "tror" den är trasig

Tjena Swec <3

Jag har en 360 som jag lagat tre gånger nu för RROD. Den första gången efter x-clamp fix rullade den igång direkt och gick som en klocka ca 6 månader. Fick sen rrod igen men det löste sig efter att jag tightat skruvarna lite. Nu hände detta igen bara ett par månader senare men att tighta skruvarna hjälpte inte. Körde då tricket att överhetta GPU (bara kyla CPU med fläkten lagd ovanpå dvd-läsaren) för att expandera metallen och på så sätt få kontakt igen.

Detta funkar, men ändå inte. Konsolen går igång och börjar dra igång gröna lampor 1-2-3-4-alla (som det ska va när man startar). Efter ca 2 sekunder igång så börjar fläkten rusa max och lampa 1-3 tänds, alltså felkod överhettning. Konsolen har stått över natten och samma sak inträffar trots detta.

Uppenbarligen får jag kontakt med GPU och CPU eftersom konsolen till en början går igång, men det verkar som att konsolen "tror" den är överhettad. Har jag under min "cooking" bränt nåt motstånd eller liknande som gör att denna felkod hoppar in direkt? Någon som varit med om detta som kanske kan svara på hur man kan lösa det? Vore enormt tacksam för svar då jag vill spela på min konsol men just nu inte har 2000 kronor för att köpa en ny

//Niklas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Är ju möjligt att du bränt sönder den, har du plockat av kylflänsen och satt ditt ny kylpasta?
Du kan ju testa och ghetto moda ditt någon bättre kylning om du har lite grejer över från nån pc t ex och se om det hjälper. Är väl aluminium fläns som sitter på original? Ifall du har något mer passande i koppar och bättre fläkt?

Iallafall tills du har råd med att köpa en ny.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

tack för snabbt svar!

Tror inte kylningen är problemet då den dör på ~2 sek... Du har nog rätt att jag har bränt nåt som sköter överhettningsfunktionen... Inte så mkt att göra, vi insåg att det nog var rätt kört efter att ha satt ihop och tagit isär maskinen ett par gånger. Vi använde konsolen som boll till brännbollsspel istället. Rätt underhållande när det flög elektronik faktiskt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av kvaxdack:

Vi använde konsolen som boll till brännbollsspel istället. Rätt underhållande när det flög elektronik faktiskt

Haha, fan va läckert

Macbook Pro.
www.vardag.nu