Billigaste skrivare för att skriva ut tusentals sidor?

Permalänk
Medlem

Billigaste skrivare för att skriva ut tusentals sidor?

Hej,

Är less på alla jävla skitgrejor som kommer ut,så nu letar jag efter en skrivare som är billig i drift - kommer lätt upp i flera tusen sidor per vecka (skriver ut böcker till mig själv) så vilken skrivare kan ni rekommendera ?

Laser är väl en självklarhet men sen vet jag inte,är så less på att behöva köpa någon toner för 700:- efter ynka 2000 sidor.

Enda kraven jag har:
Billig i drift
Svart-vit dvs INGEN färg

Tack så mycket och förväntar mig fina och kloka svar!

Kan tänka mig betala några tusen beroende på hur stor skillnad priset i drift är.

Permalänk
Medlem

Tips är att köpa poketutgåvor i bokhandeln, billigt och trevligare än en pappersbunt.

Bibliotek annars om man vill komma undan riktigt billigt

Permalänk
Medlem

skojar du? Det måste ju kosta minst lika mkt som att köpa pocket-böcker och författaren får inte en krona...

Permalänk
Medlem

Hmm svårt att säga använder en OKI ES2232a4 på jobbet och den är inte direkt billig i drift, äter toners och skrivarhuvuden stup i kvarten, dock används den väldigt flitigt också.

Inte tänkt på en ebookläsare med e-ink eller liknande? eller måste du ha dina tusentals A4 och trycka upp i ansiktet på folk? Tyvärr är det dyrt att skriva ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Titta på tonerpriserna på skrivarna. Du märker snabbt att ju dyrare skrivare du köper, desto billigare blir tonerna per sida (stor effekt).

Uppskatta hur många sidor du kommer skriva ut under skrivarens livslängd (räkna t ex tre år eller något) och räkna sedan total ägarkostnad för olika alternativ med dessa förutsättningar, dvs
Inköpskostnad + Tonerkostnad/sida * Antal sidor

Om du skriver ut flera tusen sidor i veckan som du hävdar så kommer du märka att du behöver köpa en _ordentligt_ dyr skrivare för att få ner kostnaden. Med en laserskrivare i 2000-3000:- klassen så landar du på en utskriftskostnad (lågt räknat, inkl papper och toner) på kanske 30 öre/sida EXKLUSIVE inköp av skrivaren, så om du skriver ut tusen sidor i veckan som du säger så lägger du i bästa fall ~15000:- om året på utskrifter. På denna nivån så tjänar du redan på ett år att köpa en skrivare för närmre 10000:- antagligen, ska du hålla samma tempo i tre år så kan du börja titta på ordentliga kontorsskrivare för säkert det dubbla.

Jag skulle tro att du antingen överskattar pappersåtgången lite, eller att du ska börja tänka mer på vad det faktiskt kostar att skriva ut e-böcker i tid och otid

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Böcker var igentligen endast ett exempel för att förtydliga att det går åt många sidor,och de 'böckerna' jag skriver ut är 99/100 av fallen inte utgivna överhuvudtaget.

phz; De flesta toner jag stöter på så står det inte antalet sidor utan mängden i ml,hur sjutton ska man räkna ut kostnad per sida vid ett sådant tillfälle?

Kan du rekommendera några märken som generellt brukar vara billigare per sida? - Har för mig att t ex HP är en av de dyrare.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att gå till ett kontorsvaruhus som canon center, corperate express och liknande med dina krav och få råd från proffsen som arbetar mot företag som skriver ut mängder.

Med dina utskriftsmängder bör du även kunna förhandla om bra pris på toner och papper...

Permalänk
Avstängd

Har du något pris på skrivare eller är det så billigt/sida som det går?
Det finns ju skrivare mellan 500 kr och ett par miljoner.. Så hur många sidor du skriver ut/pris du kan tänka dig att betala/storlek/utskriftskvalité/utskriftshastighet är ganska viktigt

Mitt tips är att kolla med företagsÅFarna, typ office documents/sharp center/canon center etc. och se om något företag har växt ur sin svartvita och bytt upp sig.. då borde du kunna få en stor skrivare som du kan skriva ut ett par tusen sidor på för en billig peng

trumma och toner kommer du aldrig undan tyvärr men ju större skrivare ju större saker får du, och tyvärr så kommer dom kosta mer i inköp..

Men om du säger lite mer vad du är ute efter så ska jag kolla om jag inte har något tips.

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjortis_barn:

Har du något pris på skrivare eller är det så billigt/sida som det går?
Det finns ju skrivare mellan 500 kr och ett par miljoner.. Så hur många sidor du skriver ut/pris du kan tänka dig att betala/storlek/utskriftskvalité/utskriftshastighet är ganska viktigt

Mitt tips är att kolla med företagsÅFarna, typ office documents/sharp center/canon center etc. och se om något företag har växt ur sin svartvita och bytt upp sig.. då borde du kunna få en stor skrivare som du kan skriva ut ett par tusen sidor på för en billig peng

trumma och toner kommer du aldrig undan tyvärr men ju större skrivare ju större saker får du, och tyvärr så kommer dom kosta mer i inköp..

Men om du säger lite mer vad du är ute efter så ska jag kolla om jag inte har något tips.

Hej,ledsen för sent svar.

Har i princip inga krav som sagt,den ska bara skriva ut texter/dokument i svart-vitt - inget annat..hastighet/kvalitet spelar ingen roll då det bara är texter som sagt.

Men en budget på låt oss säga ynka 3000.

Permalänk
Medlem

Fortsätter på samma tråd då mitt problem är relaterat till trådstartaren.

Vi skriver ut rätt mycket färg på jobbet och jag skulle behöva hjälp med att beräkna vad en A4 kostar att skriva ut i färg.

Jag har räknat så här:
4 (en för varje färg) tonerkasetter för totalt 11000 sidor kostar 2600*4 = 10 400kr (varje tonerkassett är specad för 11000 sidor men om man tänker att det går åt ungefär lika mycket färg till vajre sida bör alla ta slut ungefär samtidigt och räcker då endast till 11000 sidor (inte 44000)).

11000 sidor är dock vid 5% täckning. Jag skriver ut bilder därför är det i princip 90-95% täckning.

Eftersom jag vill veta hur många sidor jag kan skriva ut vid 90% har jag räknat så här:

11 000 * 5 = 55 000 (antal sidor vid 1% täckning)

55 000 / 90 = 611 (antal sidor vid 90 % täckning)

Totalkostnad kr / sida är: 10 400 / 611 = 17kr/sida. Kan dett averkligen stämma??! Det låter ju helt sjukt dyrt.

Jag hoppas jag räknat helt åt skogen! Kan någon se någon miss jag gjort? Det kanske inte ens är rimligt att räkna så här?

Permalänk
Medlem

en begagnad hp laserjet 4300, den skriver ut 43PPM (typ snabbast på marknaden) en patron räcker till 8tusen sidor och kostar en tusenlapp, finns även en extrastor patron för runt 18k sidor om jag minns rätt, en sån skrivare kan gå på 2tusen kanske

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Knofan, jag tror nog du kan dela din kostnad med fyra för de menar nog att varje färgkassett på egen hand kan skriva ut 11000 sidor, alltså totalt 44000 sidor.
4-5kr per sida låter mer rimligt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knofan:

Fortsätter på samma tråd då mitt problem är relaterat till trådstartaren.

Vi skriver ut rätt mycket färg på jobbet och jag skulle behöva hjälp med att beräkna vad en A4 kostar att skriva ut i färg.

Jag har räknat så här:
4 (en för varje färg) tonerkasetter för totalt 11000 sidor kostar 2600*4 = 10 400kr (varje tonerkassett är specad för 11000 sidor men om man tänker att det går åt ungefär lika mycket färg till vajre sida bör alla ta slut ungefär samtidigt och räcker då endast till 11000 sidor (inte 44000)).

11000 sidor är dock vid 5% täckning. Jag skriver ut bilder därför är det i princip 90-95% täckning.

Eftersom jag vill veta hur många sidor jag kan skriva ut vid 90% har jag räknat så här:

11 000 * 5 = 55 000 (antal sidor vid 1% täckning)

55 000 / 90 = 611 (antal sidor vid 90 % täckning)

Totalkostnad kr / sida är: 10 400 / 611 = 17kr/sida. Kan dett averkligen stämma??! Det låter ju helt sjukt dyrt.

Jag hoppas jag räknat helt åt skogen! Kan någon se någon miss jag gjort? Det kanske inte ens är rimligt att räkna så här?

Det låter sjukt dyrt ja, men du har nog inte riktigt 90% täckning på dina bilder. Det skulle i så fall innebära att du har en ruggigt mörkbrun bild på gränsen till svart över hela papperet. Varje dot är ju en kombination av olika mängd av de tre färgerna + svart och troligen så har ingen av dem 100% täckning i punkten och ljusare färger har väldigt låg täckning. Vid text har ju varje tecken 100% täckning i det svarta och 0% utanför.

Bara vad jag tror, har ingen källa annan än vad jag själv logiskt tänker ut.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Om du gillar att slabba med toner i lösvikt så lär det vara billigast, men dammigast.
Du bör kanske även prioritera duplexskrivare.
Om du nu verkligen ligger med volymer uppåt 10k sidor i månaden så kanske du även ska fråga nått tryckeri vad de tar för det, det är inte omöjligt att det kan bli billigare än en egen skrivare och är det böcker gör det nog inget att det blir nån dags fördröjning, finns det ingen print on demand tjänst för dem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har en HP Color Laserjet CP4020 med nätverk och duplex. Vi skriver mycket dubbelsidit. Men vi har ju kört ett tag nu och jag törs lova att tonern inte räcker till 44000 sidor eftersom jag får byta toner hela tiden och långt innan vi nått 44000 färgsidor.

Undrar vad tryckerier kör för skrivare som håller ned förbrukningen så pass mycket?

Vi funderar på att lägga en del av vår reklam/trycksaksproduktion inhouse så att det blir snabbare processer och liknande, vi betalar så mycket till externa byråer nu att vi i princip skulle kunna dra runt en kille och då få ut mycket mer av honom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av knofan:

Vi har en HP Color Laserjet CP4020 med nätverk och duplex. Vi skriver mycket dubbelsidit. Men vi har ju kört ett tag nu och jag törs lova att tonern inte räcker till 44000 sidor eftersom jag får byta toner hela tiden och långt innan vi nått 44000 färgsidor.

Undrar vad tryckerier kör för skrivare som håller ned förbrukningen så pass mycket?

Vi funderar på att lägga en del av vår reklam/trycksaksproduktion inhouse så att det blir snabbare processer och liknande, vi betalar så mycket till externa byråer nu att vi i princip skulle kunna dra runt en kille och då få ut mycket mer av honom.

Lösvikts toner är billigt, dessutom har en del dyrare proskrivare gratis "färg" tex xerox har haft det medräknat i priset, hur de gör nu vet jag inte, men skrivarna är vettiga om det verkligen är stora volymer det handlar om, sidkostnaden är i princip samma som papperskostnaden.
http://www.office.xerox.com/solid-ink/svse.html#_overview

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde köpa dig en läsplatta istället?

Permalänk
Medlem

Oki B4100 var billig i inköp och har billiga toners

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenix:

Oki B4100 var billig i inköp och har billiga toners

Jag har en oki b410d, den var rätt billig, har duplex och är hyfsat lätt att fylla på med lösviktstoner om man vill, däremot är den inte i topp vad gäller utskriftskvalitet om man jämför mot andra skrivare, men för text funkar den bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.