Permalänk
Medlem

Koppla in högtalare.

Hej! Gjorde en tråd nyligen om att jag skulle köpa nya högtalare och förstärkare, köpte Reality 51 och OPI T-amp förstärkare (Generation 2).

Nu till mitt problem, jag köpte kablar så jag kan koppla till förstärkaren från högtalarna men är lite lost ;P

I förstärkaren sitter det 4st ingångar, Svart&Röd på L-output och likadant på R-output.
Grejen är att det finns 4st ställen att koppla på varje högtalare.. Det är en fyrkant med 4st ställen att koppla kablarna på.

H F
L F

Fattar inte riktigt vart dom ska sitta för jag kan ju inte koppla 8st kablar in i förstärkaren som bara har 4st ingångar. Någon som kan hjälpa mig med det?

Permalänk

Högtalarna har väl 2 sladdar var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Högtalarna har väl 2 sladdar var?

Exakt såhär ser baksidan ut

0 = Ställe där man kopplar kabeln

0 H F 0
0 L F 0
-.......+ (utan punkter)

Permalänk
Skrivet av Celahir:

Exakt såhär ser baksidan ut

0 = Ställe där man kopplar kabeln

0 H F 0
0 L F 0
-.......+ (utan punkter)

Och alltså 4 kablar per högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Och alltså 4 kablar per högtalare?

Ja men i förstärkaren finns det ju bara totalt 4 uttag, 2 uttag per högtalare, ett svart och ett rött på left och right.

Ingen aning om hur jag ska göra ^^

Permalänk
Skrivet av Celahir:

Ja men i förstärkaren finns det ju bara totalt 4 uttag, 2 uttag per högtalare, ett svart och ett rött på left och right.

Ingen aning om hur jag ska göra ^^

Har aldrig sett några högtalare med 4 sladdar per högtalare

Fick du ingen manual med högtalarna?

Permalänk
Medlem

Det sitter väl en bygel mellan dom övre och dom nedre?
Du har möjlighet till Bi-Wire/Bi-Amp men det är inget du kommer ha nytta av ändå.
Koppla in i antingen dom två översta eller dom två nedersta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Har aldrig sett några högtalare med 4 sladdar per högtalare

Fick du ingen manual med högtalarna?

Haha nej fick ingen o.0 Jag är helt nybörjare på högtalare etc så ;P

Permalänk
Skrivet av Celahir:

Haha nej fick ingen o.0 Jag är helt nybörjare på högtalare etc så ;P

Du kan ju prova med att koppla in ett par kablar, 2 par kanske är för Bi-Amp, som Ala_95 säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Du kan ju prova med att koppla in ett par kablar, 2 par kanske är för Bi-Amp, som Ala_95 säger

Testade att koppla in en av de 2 alternativen men då hade jag ingen bas alls o.0

Efter att de var ikopplade lät dom lite udda så en polare spelade någon John Mayer-låt och de började brusa som fan.
Han sa att dom var felkopplade och inte kunde spela en viss frekvens, tyvärr visste han självklart inte hur dom skulle kopplas ;P

Nu har dom slutat fungera helt så sitter med headset only ;O

Offtopic;
Verkar vara någon fel på förstärkaren, den fungerar inte när man kopplar in strömkabeln utan fungerar bara på batterier -.-
Dvs den fungerar inte med strömkabeln varken om det är batteri i den eller om det inte är det.

Permalänk
Medlem

Du hade ingen bas för att du kopplade in kablarna till HF (alltså High-Frequency) och det satt ingen bygel till LF-anslutningarna. För att få det att låta bra så måste du ha en bygel (eller en kabel) mellan HF och LF.
Synd att jag inte är hemma, annars hade jag kunnat knäppa ett kort bakpå mina högtalare så du får se en bygel.
Men ska se om jag kanske hittar någon bild på internet.

http://www.supercellaudio.com/images/TerminalCup2.jpg - Bygel

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare