Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Permalänk
Medlem

Är det någon här som ha lyckats få reda på när vi kan vänta oss 1015N? Har länge varit på jakt efter en 10-tummare med ION2 och den ser helt klart mest lockande ut.. Känns dock jobbigt att vänta i flera månader på den.

Något som Asus-representanten här på forumet kan hinta oss om utan att ge ut för mycket "hemlig" info?

Permalänk
Medlem

Blev en Asus 1215N här med fick den idag och tja ganska nöjd än så länge men har knappt hunnit göra mycket med den, till stor del försöker lista ut all skit jag vill inte vill ha kvar.

Har velat att göra en ominstallation men inte vågat nu.

Lite synd angående USB 3 men ingen killer för mig

Skrivet av Anwest:

Klarar Asus EEE 1215N flash-HD eller vad man nu ska kalla det, dvs HD-filmer på exempelvis Youtube?

Funkar perfekt med youtube 720p i alla fall inte testat 1080p men inte så stor vits då denna skärm är 720p

kan göra fler tester ifall några andra här undrar mer över netbooken.

Edit: Okej den tar 1080p utan problem ska testa plugga in den mot min TV någon gång framöver så ska bli intressant.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag varit i kontakt med Asus Nordic support och de håller enligt egen utsago på att ladda upp drivrutiner och mjukvara på sina servrar ("should be available shortly"). För er som likt mig vill göra en ominstallation eller rent av byta OS.

Av forumaktivitet kring andra Asus netbook modeller kan dock nämnas att det ser relativt mörkt ut att försöka med något så "underligt" som en x64 installation.

Permalänk
Hedersmedlem

MugiMugi, vart köpte du datorn?

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på en Asus Eee 1215N. Någon som vet hur bra Football Manager 2010 fungerar på den? vilket är det enda spelet jag kommer spela på den och är en viktig del i mitt övervägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magixts:

Testade lite snabbt i morse på min numera semi-funktionella 1215N och jag tycker det verkar funka okej. Var lite hackigt ibland i 1080p men kunde inte avgöra om det var videoströmmen eller ej. Efter en snabb sökning på google så tycks det som att Flash numera har stöd för hårdvaruaccelerering. Jag körde endast på Intel GMA kretsen då jag inte får tag i några fungerande drivrutiner för Ion 2 och den klarar att spela upp 720p men ej 1080p utan att det hackar.

Html 5 som kommer som alternativ till Flash har garanterat stöd för hårdvaruaccelerering i de stora browsersarna.

Skrivet av MugiMugi:

Funkar perfekt med youtube 720p i alla fall inte testat 1080p men inte så stor vits då denna skärm är 720p

kan göra fler tester ifall några andra här undrar mer över netbooken.

Edit: Okej den tar 1080p utan problem ska testa plugga in den mot min TV någon gång framöver så ska bli intressant.

Tack för era rapporter, uppskattas!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av peep:

Är det någon här som ha lyckats få reda på när vi kan vänta oss 1015N? Har länge varit på jakt efter en 10-tummare med ION2 och den ser helt klart mest lockande ut.. Känns dock jobbigt att vänta i flera månader på den.

Något som Asus-representanten här på forumet kan hinta oss om utan att ge ut för mycket "hemlig" info?

Tänkte bara svara på egen fråga om någon annan också ville veta, nämligen den verkar kanske bli släppt i september..

Asustek lowers 3Q10 netbook shipments goal due to competition from iPad

Permalänk

Angående restore cd så verkar det inte existera. Fick följande mail av Asus support idag efter att ha frågat om just detta.

Citat:

Dear Johannes.

ASUS have introduced a new feature in all netbooks to make this easier.

When you start up the computer press F9 directly and you will get into the recovery mode. From here you can choose to make a backup to a USB memory and then if you need to reinstall you can do this by booting from the USB memory.

There should also be a guide in your manual on how to do this.

Best Regards
ASUS TSD SUPPORT

Med andra ord, om man skall leka runt med partitionerna och så kan det ju vara värt att först göra en USB-backup.

Permalänk
Medlem

ASUSTeK Computer Inc.-Support-

Drivrutiner har släppts.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Fick tillgång till något som de benämnde som "beta" versioner tidigare idag, vilka vägde in på ca 400 MB. Ska se om det går att få ordning på netbooken ikväll.

Edit. Den zip jag fått innehåller även Audio, Bluetooth, LAN och USB drivrutiner som ännu inte finns på sajten (~300MB).

Permalänk
Hedersmedlem

magixts, kan man få tillgång till dessa på något smart sätt tror du. Ifall det inte kommer någon annan väg.

Permalänk
Medlem

Kan tanka upp dem på google docs eller liknande, uppdaterar här när det är gjort.

Edit.
Här är länken:
Google Dokument

Permalänk
Hedersmedlem

Supertack!

Ni som haft den, hur fungerar den med uppspelning av HD-material, lokalt alt streamat? Funderar på att göra en nystart med installering av OS via USB.

Permalänk
Medlem

Har forftfarande inte fått igång nVidias ION. I FullHD material hackar den välidgt mycket medan det inbyggda klarar av det galant. Så fort jag använder mig utav ION så hänger den inte med alls. Sen väntar jag även på Optimus. De nuvarande drivrutinerna jag tog ned genom Windows update (256.96 tror jag) passar inte ihop med de nuvarande drivrutinerna för Optimus. testade även drivrutinerna från hemsidan och även de magixts länkade till men de är för buggade. Det som hände var att upplösningen blev helt fel i Windows och det gick ej att byta till grundupplösningen. Riktigt frustrerande att de segar så mycket med drivrutinerna, speciellt när man sett diverse reviews som har haft både drivrutinerna till ION och Optimus. Nöjde mig med 2.0 så köpte den från webhallen. Billigare blev det också. Sen är det en netbook så beslutet av USB 3.0 är inte så överhängande då jag ej är i behov av det på den plattformen samt att det kommer ta en lång tid innan jag köper hårdvara till netbooken med USB 3.0.

Upplever ni samma sak angående ION?

Permalänk
Medlem

Antar att du också har mixtrat med att installera om netbooken?

Jag tycker inte att det funkar lika bra med ION2 nu med nerladdade drivisar och mjukvara som det gjorde i grundinstallation. 1080p hackar, jag lyckas inte få det att fungera bättre. Ett par trayikoner och overlay appliakationer som fanns med finns inte som nerladdning. Bland annat finns inte applikationen där man kunde kontrollera optimus kretsen via tray.

Snabbknapparna verkar bara fungera till viss del. Har även för mig att overlaysen som poppar upp var snyggare i grundutförande än vad det är nu men jag kan minnas fel här. Ett exempel på snabbknapp som inte verkar göra någonting är Fn + Space som ska toggla prestandaläge.

Windows Experience Index fick jag som bekant tidigare 4,4 i gaming graphics. 3,7 är det högsta jag får nu.

Bluetooth drivrutinerna fungerar inte. Antar att man inte behöver några speciella USB 2.0 drivrutiner men de som var i zippen var för 3.0.

Edit.
Några problem med upplösningen har jag inte upplevt. Med Intel GMA drivrutiner installerade går det alltid bra att ställa in native upplösning. Annars kör den väl 800x600 eller något sådant när man precis har installerat Windows.

Det enda liknande jag märkt är när jag tankade nyaste Forceware och körde moddad .inf fil vilket hade som bieffekt att den trodde att båda grafikadaptrarna hade varsin skärm. Kunde dra muspekaren ut på sidan och det gick inte att ändra. Utöver det funkade inte heller optimus.

Permalänk

Jag kan spela Hon på låga inställningar och spela upp 1080p material både stream och lokalt med ION2 OBS, Gjorde ej en clean installl utan avinstallerade allt skit själv.

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Verkar ju oundvikligen så att drivrutinerna som följer med är bättre än det vi fått tag på i efterhand.

Permalänk
Medlem

Nej, har ej försökt ominstallera operativsystemet , tänkte göra det vid ett senare skede. magixts, antar att du har installerat coreAVC2.0 som lägger hårdvaruacceleration för nvidia GPU'er. Kombinera gärna detta med media player classic home cinema och så kollar du så att processorn belastas på runt 20%. Då får du ett bra glid i filmen.

Men har du gjort det är det fortfarande skumt varför det fungerar så dåligt. Vare sig BETA drivisarna eller de som följde med datorn.

Ninjagrisen. Vad var det du avinstallerade? Och är du säker på att det var ION2 och inte den integrerade lösningen som fungerar betydligt bättre i nuläget. Dela gärna med dig om vilka drivrutiner du installerade. Själv fick jag inte en trayicon med Optimus. Verkar som att alla får olika versioner gällande mjukvara också, inte bara USB varianterna.

Följer ni några andra engelska forum? Kanske dykt upp någon custom drivrutin eller likande där, för i review'sen på youtube har fransmannen t.ex bra drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat drivarna eller installerat om och har aldrig fått några 4.4 i Gaming Graphics med mitt Ion kort utan 3.7 Dvs exakt det du får just nu. Så jag tror du drömmer att det gick bättre innan

Utöver det, så got som alla media spelare jag startar så aktiveras INTE Ion kortet. För att få igång Ion kortet för en media spelare får du gå in till Nvidias gracik inställningar och lägga till en custom profil för media spelaren och välj att den ska använda Ion chipet, då kommer 1080p att flyta på mycket bra. Intel gkortet åt andra sidan hanterar 720p ypperligt bra så här behövs inte Ion och du sparar batteritid.

Utöver detta så media player classhc HQ är ganska så slött program, vill du spela 720/1080p med så lite dator prestanda som möjligt använd VLC ( nyste vern & sätt på Hardware acceeleration betan ) Eller skaffa en media spelare som hetter Zoom Player och njut av en 0-6% CPU användning.

www.mugimugi.org/riktigtkasttttt.png en test jag gjorde med random 1080p jag hittade.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Föredrar MPC HC där jag kan lägga till olika filter osv men ska testa det du rekomenderar. Största anledningen till varför jag bytte till MPC från VLC var att linjerna i figuren ii filmerna kändes fyrkantiga, dvs pixliga medan med MPC försvann detta, eller rättare sagt slipade bort de vassa kanterna.

Nu har jag alltid gjort så att jag högerklickat om jag inte ställt in ION som standard i kontrollpanelen och klickat på "run with graphics processor->highperformance nvidia processor". Det som är skumt är att det är en stor skillnad i FullHD mellan de olika alternativet. Dvs när jag klickar på den ingergrerade och ION. Med ION blir det dåligt medan med GMA blir det bra skumt nog.

Hur customerar jag profilen?

Permalänk
Medlem

Och hur ser du om ION aktiveras eller ej? Genom Optimus? Och isf var fick du den programvaran?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peep:

Är det någon här som ha lyckats få reda på när vi kan vänta oss 1015N? Har länge varit på jakt efter en 10-tummare med ION2 och den ser helt klart mest lockande ut.. Känns dock jobbigt att vänta i flera månader på den.

Något som Asus-representanten här på forumet kan hinta oss om utan att ge ut för mycket "hemlig" info?

om två månader

Permalänk
Medlem

Har också sneglat på denna lilla rackare (1215N). Anledningen att jag avvaktar ett tag till är just pga lösningen med dubbla grafikkretsar. Låter som ett riktigt bra idé men tycks inte fungera helt optimalt utifrån era kommentarer. Inte ens med färska drivrutiner under Win7? Märkligt. Trodde allt var klart med fullt stöd i win7.

Vad jag läst kommer nvidia heller inte att släppa några drivisar till Linux med stöd för optimus. Lite varningsflagga om man tänkt köra dualboot eller enbart Linux. Känns sådär att betala extra för en ION2-plattform om den nu inte fungerar alls till Linux och halvdant i Win7. Mer intressant isf att satsa på 1201N. Någon som har koll på hur mkt energi respektive grafikchip använder? Vad är det som styr växlingen mellan ION och intel-grafik? Ställer man in det på egen hand eller väljer den själv vad som är lämpligast?

Permalänk
Medlem

Förövrigt ÄLSKAR jag den. Min första netbook och vilken fröjd! Inte en sekund går förbi i mitt liv utan henne. Köpte datorväska 12" (smal är hon), mus, musmatta (trosor) och hörlurar så jag kan sitta och lyssna på henne hela dagarna. Bara jag brytt mig om mina tidigare flickvänner lika mycket...

Permalänk
Skrivet av psyt7:

Har också sneglat på denna lilla rackare (1215N). Anledningen att jag avvaktar ett tag till är just pga lösningen med dubbla grafikkretsar. Låter som ett riktigt bra idé men tycks inte fungera helt optimalt utifrån era kommentarer. Inte ens med färska drivrutiner under Win7? Märkligt. Trodde allt var klart med fullt stöd i win7.

Vad jag läst kommer nvidia heller inte att släppa några drivisar till Linux med stöd för optimus. Lite varningsflagga om man tänkt köra dualboot eller enbart Linux. Känns sådär att betala extra för en ION2-plattform om den nu inte fungerar alls till Linux och halvdant i Win7. Mer intressant isf att satsa på 1201N. Någon som har koll på hur mkt energi respektive grafikchip använder? Vad är det som styr växlingen mellan ION och intel-grafik? Ställer man in det på egen hand eller väljer den själv vad som är lämpligast?

Well.. Min fungerar precis som jag förväntat mig:) Alltså dubbla grafikkretsarna. Man kan ställa in vilka program som ska använda ion2 och vilka som ska köra integrerade. Skitfiffigt! Avvakta inte, du kommer bli nöjd!

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Well.. Min fungerar precis som jag förväntat mig:) Alltså dubbla grafikkretsarna. Man kan ställa in vilka program som ska använda ion2 och vilka som ska köra integrerade. Skitfiffigt! Avvakta inte, du kommer bli nöjd!

Jo, fast om jag nu tänkte köra Linux så kommer jag aldrig ens kunna använda ION2 och vara fast i den inbyggda Intelgrafiken (till allt). Får alltså ut både bättre grafikprestanda samtidigt som priset är lägre om jag satsar på en 1201N som enbart använder ION (till vilken det finns drivrutiner till Linux). Det är i alla fall så jag tolkat det.

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva välja grafikkrets aktivt när datorn är utrustad med Optimus. Den ska automatiskt byta vid hög belastning utan att det märks, vilket iaf inte jag tycker funkar särskilt bra

Jag har kört VLC (med acc.), MPC/ffdshow tryouts (ingen hårdvaruaccelerering?). Laggar på.

4,4 är definitivt inget jag drömt. Det var vad jag fick direkt efter köp. Oavsett score så fungerade det bättre innan jag installerade om.

Har sökt lite efter andra forum men det tycks ju som att det är vi i Europa som fått 1215N först så lär inte dyka upp mycket där innan den släpps i USA om man inte orkar leta bland tyska/spanska m.fl. forum.

Har testat lite gamla spel:

Torchlight - funkar bra
Hellgate London SP - laggar i 1024x768 på low (när det blir lite action)
Diablo 2 - Runt 15-25 fps med monster på skärmen (direct3d), får inte glide att starta med wrapper

Permalänk
Medlem

magixts: Optimus kretsen switchar inte relaterat på hur mycket gkorten jobbar utan till program, Det finns redan massvis med program färdig inmatade in i Nvidia drivarna som berättar vilka program som ska använda optimus eller inte t.ex. flash dll'n för video uppspelning.

Det går att lätta sina egna custom profiles om man vill. Du hittar det under Nvidia's kontroll panel & Manage 3D settings. (Tabben Program Settings) Här kan ni klicka Add och välja vilken GPU den ska använda sig av.

----

För de som verkligen vill veta vilket grafik chip som används så finns det ett litet app: Optimus test tools finally in users hands - LaptopVideo2Go Forums

Vill också tillägga att många här har problem med 1080p det finns en sak att notera, ALLA hårdvara accelerationer stödjer inte custom profile encodade vidare bra, finns en hel rad funktioner som inte går att använda med hårdvaruacceleration. Och när detta inträffar betyder det att CPU'n får ta hand om allt, vilket också förklarar varför vissa 1080p inte fungerar som det ska.

Sedan är det ju självklart också viktigt att media spelaren du använder sig av är rätt konfigurerad för hårdvaruacceleration och att den använder det. Och ja CPU'n är stark nog att köra 720p. Vilket också kan vara ett litet problem många här beskriver, att den inte använder sig av hårdvaruacceleration.

---

Samt IGEN om Windows Experience Index, jag vill veta vilken burk du köpt då Ion 2 ger 3.7 Jag är inte den enda som får det här är mer: Asus? dual-core ION 2 Eee PC 1215N netbook benched & snapped | Netbook Choice så vill gärna veta vad för lyx burk du hade till att börja med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om problemet med 1080p är med custom profile encodings som du nämner så borde det, i detta fallet, märkas att processorn jobbar mer - korrekt..? Det gör den inte, runt 15-20% för VLC verkar normalt. Öppnar man VLCs media information under uppspelning ser man dock att den tappar hiskeligt många frames/sek i 1080p och även i 720p i snabba sekvenser.

VLC är rätt konfigurerad för hårdvaruacceleration och kör på ION2.

Hur det är med Windows Experience Index vet jag inte men varför skulle jag säga att den gav 4,4 om det inte visat det. I praktiken är det helt ovidkommande vad jag fått tidigare. Faktum är att netbooken inte fungerar lika bra för 1080p/720p uppspelning som den gjorde innan ominstallation och min tanke var att scoren kunde vara en fingervisning om att någonting inte fungerar lika bra som tidigare.

Om jag kunde få 1080p att flyta på lika bra som jag upplevde det göra med preinstalled OS så skulle jag vara sjukt nöjd.

Permalänk
Medlem

Är själva anledningen att de valt dubbla grafikkretsar i 1215N att ION2 använder väl mycket energi för att vara ett lämpligt förstahandsval i en netbook? Hade det inte gått använda någon dynamisk scaling-funktion för att spara energi istället? Lösningen att både använda GMA samt ION2 verkar skapa en del problem om det nu är tilläggsmjukvara som istället styr vilken krets som ska används till respektive applikation. Låter inte helt optimalt. Någon som vet varför de valde denna lösning?