Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Laddat ner Optimus Test Tool och i skrivbordet med aero är den av iaf, ska testa mirrors edge snart och se om den skiftar läge som den ska.

Såg på 2 1080p filmer från youtube, "Avatar full trailer 1080p" och "Nvidia Purevideo HD 1080p test", och direkt när man startar filmen så slår ION igång och när man stänger ner youtube så slår den av direkt.
Om man pausar filmen är dock ION fortfarande på.

Fraps visar rätt så stadigt 24 fps, ibland pendlar det lite men alltid mellan 22-25fps.

Grymt! Tack igen!

Visa signatur

Johan

Permalänk
Medlem

hittar ingen info om 1215Ns ljudkort på asus hemsida. nån som vet något?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

hittar ingen info om 1215Ns ljudkort på asus hemsida. nån som vet något?

Realtek är det iaf, senaste drivrutiner finns här:

ASUS Eee PC 1215N | fit.planet.ee

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är 5000kr ett bra pris för en Asus UL30VT-QX008V .
Egenskaper för Asus UL30VT-QX008V

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det blev någon ordning på det här med extra ram? Kan man köpa valfritt SO-DIMM DDR3 eller är det Hynix som gäller för att det ska funka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grude:

Är det någon som vet om det blev någon ordning på det här med extra ram? Kan man köpa valfritt SO-DIMM DDR3 eller är det Hynix som gäller för att det ska funka?

nä men de ska vara en speciell typ RAW A eller B

Permalänk
Medlem

Om någon hittar Ubuntu drivisar till ION grafikkortet som funkar så är jag grymt intresserad av detta

Visa signatur

Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

nä men de ska vara en speciell typ RAW A eller B

Ni råkar inte ha någon koll på om det finns någon annan leverantör av minnen med RAW A eller B än Hynix som man kan köpa via prisjakt? Kollade det på Dustin, är det någon som kan bekräfta att det fungerar?

Sen när jag ändå skriver....

Är det något fel eller är det bara dator som inte orkar med pga prestanda när jag spelar upp ~6Gb 720P MKV filer och bilden hackar när scener med vatten och regn mm visas?
Tänkte om det hjälper med mer ramminne eller behövs något annat göras?
Kan tilläggas att jag har testat med både VLC och MPC-HC. Spelar jag med MPC så hackar det hela tiden vid panoreringar mm, medans VLC bara hackar vid sekvenser med mycket rörelser.

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Upplever ett problem med min 1215N likt denna kille 1215n - Green line on top of HD video screen (Page 1) / Eee PC 1201x Specific Discussion / EeeUser Forum.

Alltså att det ibland när jag spelar upp videoklipp i firefox eller explorer får jag en grön linje längst upp på videon och videon blir suddig och färgerna blir helt fel. Lösningen är att om det dyker upp på Firefox kopierar jag länken och sätter in i Explorer så fungerar det fint. Ibland är det tvärtom. Ibland upplever jag inga problem på ett bra tag men kommer tillbaks efter några videoklipp.

Så antingen startar vidoklippet perfekt eller inte. Har uppdaterat till senaste drivrutinerna men samma problem. Verkar som att inte alla får detta problem så borde det gå som garantiärende för det är ju fel på produkten om det var så den blev levererad och jag som konsument borde då få problemet avhjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raskolnikov.EO:

Upplever ett problem med min 1215N likt denna kille 1215n - Green line on top of HD video screen (Page 1) / Eee PC 1201x Specific Discussion / EeeUser Forum.

Alltså att det ibland när jag spelar upp videoklipp i firefox eller explorer får jag en grön linje längst upp på videon och videon blir suddig och färgerna blir helt fel. Lösningen är att om det dyker upp på Firefox kopierar jag länken och sätter in i Explorer så fungerar det fint. Ibland är det tvärtom. Ibland upplever jag inga problem på ett bra tag men kommer tillbaks efter några videoklipp.

Så antingen startar vidoklippet perfekt eller inte. Har uppdaterat till senaste drivrutinerna men samma problem. Verkar som att inte alla får detta problem så borde det gå som garantiärende för det är ju fel på produkten om det var så den blev levererad och jag som konsument borde då få problemet avhjälpt.

Jag har haft samma sak en eller två gånger. Inget jag stört mig på än. Ska pröva lite olika videos å se om det är nått speciellt som framkallar det.

Visa signatur

Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grude:

Ni råkar inte ha någon koll på om det finns någon annan leverantör av minnen med RAW A eller B än Hynix som man kan köpa via prisjakt? Kollade det på Dustin, är det någon som kan bekräfta att det fungerar?

Sen när jag ändå skriver....

Är det något fel eller är det bara dator som inte orkar med pga prestanda när jag spelar upp ~6Gb 720P MKV filer och bilden hackar när scener med vatten och regn mm visas?
Tänkte om det hjälper med mer ramminne eller behövs något annat göras?
Kan tilläggas att jag har testat med både VLC och MPC-HC. Spelar jag med MPC så hackar det hela tiden vid panoreringar mm, medans VLC bara hackar vid sekvenser med mycket rörelser.

Någon som har något tips?

Pratade med Dustin om ramminnen. Dom säger att följande minne ska vara 100% komperatibelt med ASUS 1215n. DIMM DDR3 2GB 1333MHZ CL9 - Specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grude:

Pratade med Dustin om ramminnen. Dom säger att följande minne ska vara 100% komperatibelt med ASUS 1215n. DIMM DDR3 2GB 1333MHZ CL9 - Specifikationer

Undrar om dom verkligen testat det minnet i en 1215n. Då det minnet är ett dual rank minne och funkar inte med ASUS 1015PEM, 1015PN och 1215N. Kingston har bara ett minne som är single rank och det är KVR800D3S8S6/2G. Annars kan du använda samma minne som till 1015PN 2GB, 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-10600 upgrades for ASUS Eee PC 1015PN Netbook, CT1539081 from Crucial.com Det vet jag funkar av egen erfarenhet. Dock säljs det inte i Sverige, så du får beställa via Crucial i England. Kostar runt 280:- inkl frakt och tog för mig 5 arbetsdagar innan det låg i brevlådan.

EDIT: Som någon sa tidigare så har Hynix ett minne som funkar med.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om Bloodline Champions fungerar på 1215N?

EDIT: Finns tyvärr inga släppta system requirements.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raskolnikov.EO:

Upplever ett problem med min 1215N likt denna kille 1215n - Green line on top of HD video screen (Page 1) / Eee PC 1201x Specific Discussion / EeeUser Forum.

Alltså att det ibland när jag spelar upp videoklipp i firefox eller explorer får jag en grön linje längst upp på videon och videon blir suddig och färgerna blir helt fel. Lösningen är att om det dyker upp på Firefox kopierar jag länken och sätter in i Explorer så fungerar det fint. Ibland är det tvärtom. Ibland upplever jag inga problem på ett bra tag men kommer tillbaks efter några videoklipp.

Så antingen startar vidoklippet perfekt eller inte. Har uppdaterat till senaste drivrutinerna men samma problem. Verkar som att inte alla får detta problem så borde det gå som garantiärende för det är ju fel på produkten om det var så den blev levererad och jag som konsument borde då få problemet avhjälpt.

Skrivet av wiee:

Jag har haft samma sak en eller två gånger. Inget jag stört mig på än. Ska pröva lite olika videos å se om det är nått speciellt som framkallar det.

Har haft detta själv nu när jag gjort en ny windowsinstallation. Jag antar att ni redan har senaste drivrutinerna för Ion och intels integrerade grafik. Prova då att installera senaste directx från microsofts hemsida, då fungerade det för mig.

Skrivet av Grude:

Sen när jag ändå skriver....

Är det något fel eller är det bara dator som inte orkar med pga prestanda när jag spelar upp ~6Gb 720P MKV filer och bilden hackar när scener med vatten och regn mm visas?
Tänkte om det hjälper med mer ramminne eller behövs något annat göras?
Kan tilläggas att jag har testat med både VLC och MPC-HC. Spelar jag med MPC så hackar det hela tiden vid panoreringar mm, medans VLC bara hackar vid sekvenser med mycket rörelser.

Någon som har något tips?

Detta har jag också upplevt efter jag köpte datorn. Men efter att jag formaterade datorn och installerade alla de senaste drivrutinerna som finns på Asus hemsida nu förra veckan, samt alla uppdateringar till windows så fungerar det klockrent. Avatar 1080p flyter på hur bra som helst.

Dock har jag själv stött på ett problem som jag inte kan lösa. Köpte datorn till studierna främst och använder den mest där, har en stationär i lägenheten. På universitetet använder man ju det trådlösa nätverket för att få Internet, och ibland har det krånglat väldigt mycket genom att jag helt enkelt tappar anslutningen till skolans nätverk och måste ansluta om igen, och ibland går inte det utan jag måste vänta ett tag. Det här har jag tills nyligen trott varit ett problem med nätverket. Men nu när jag rest hem över julen till familjen och använder vårt trådlösa där så märker jag att samma sak händer här stup i kvarten. Jag använder "AW_NB047_Win7" drivrutinen från Asus hemsida, om jag använder den andra får jag väldigt konstiga problem t.ex. att datorn inte kan stängas av/startas om, program låser sig etc. Finns det någon här med en idé vad som kan vara lösningen på mitt problem?

Sen måste jag säga att jag blev besviken nyligen då jag insåg att man nästan måste montera ned hela datorn och bryta garantin, för att byta ut hårddisken. Självklart är det ju mitt ansvar att ha koll på sånt innan man köper datorn, men det känns ändå väldigt snopet. Börjar bli less på det ständiga surret och oändliga laddningstider (Är van vid SSD).

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk

Det händer intressanta grejjer på minnesfronten

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=91342&p=1

Permalänk

Volymkontrollerna (F10-F12) fungerar inte på mig. Har jag möjligtvis tagit bort någon drivrutin som styr detta?

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

Om någon är intresserad så har jag ett hynix DDR3 2GB som sitter i en ASUS EEE till salu.
300kr inkl frakt, skicka ett pm så gör vi upp..

http://img163.imageshack.us/img163/4516/imag0422.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSvensson:

Volymkontrollerna (F10-F12) fungerar inte på mig. Har jag möjligtvis tagit bort någon drivrutin som styr detta?

Har faktiskt samma "fel", men tror liksom dig att jag lyckats ta bort - i samband med att jag avinstallerade typ allt i programväg som hette något med Asus - den funktionen på ett eller annat sätt. Däremot fungerar reglaget för bakgrundsljuset (F5-F6).

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Skrivet av Anwest:

Har faktiskt samma "fel", men tror liksom dig att jag lyckats ta bort - i samband med att jag avinstallerade typ allt i programväg som hette något med Asus - den funktionen på ett eller annat sätt. Däremot fungerar reglaget för bakgrundsljuset (F5-F6).

Exakt samma här. Blir väl att gå igenom alla drivrutiner på ASUS hemsida. Försökte hitta någon lösning på nätet, men det verkar vara flera som har haft samma problem och inte fått någon lösning...

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

Har lite problem att spela upp hd i vlc, om jag klickar i "Use GPU acceleration" så kan jag bara spela upp 1080p i fullskärm, när den börjar i fönstret så är det bara svart och kör jag en 720p film så blir det tvärtom. Ljudet hör jag hela tiden. Allt funkar klockrent i youtube och xcmc, någon som sitter med värdefulla tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrealasitgets:

Har lite problem att spela upp hd i vlc, om jag klickar i "Use GPU acceleration" så kan jag bara spela upp 1080p i fullskärm, när den börjar i fönstret så är det bara svart och kör jag en 720p film så blir det tvärtom. Ljudet hör jag hela tiden. Allt funkar klockrent i youtube och xcmc, någon som sitter med värdefulla tips?

VLC's GPU accelerationsstöd är MYCKET experimentell fortfarande och har normalt seriösa problem med en drös gkort, Enda tips jag kan ge är att använda en annan mediaspelare.

T.ex. MPC-HC

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hmm är 1215N fortfarande bra val av en liten burk för musik & film samt enklare spel?
Eller finns det någon ny i pipeline.

Hur många minnesstickor sitter det i? 1x2gb eller 2x1gb?
Såg att det är bara 32bitars av win7, så då räcker det att köpa en 2gb sticka isåfall?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Köpte en häromdagen. Kör fortfarande med stock specs men ska uppgradera till 4 GB RAM, slänga i en SSD-disk (fuck garanti! ) och få tag på 64-bitars Win 7 istället. Funderar på att klocka den lite också. Har hört att processorn ska kunna klockas till ca 2.2 Ghz och ändå vara stabil med setfsb. Låter trevligt Får vara försiktig med tempen bara; inte så mycket man kan justera där.

Har problem som fan med Flash Player dock. Kraschar så fort jag går in på YouTube. Däremot funkar det hyfsat att spela upp andra Flash videos. Det är bara YouTube som krånglar.

Installerade även några spel för att testa. Torchlight, Diablo 2 och Fable fungerar utmärkt. Warcraft III fungerar om man kör 16-bitarsläge. Ska testa med något nyare spel också.

Och jag har en USB 2.0 på vänster sida och två stycken USB 3.0 på höger sida. Oh yeah

Visa signatur

Desktop: | i7-3820 | Radeon 4890 1GB | 16GB DDR3 | X79A-GD45 (8D) |
TV-spel: | XBOX 360 Elite | PSOne | Megadrive |
Handhållen: | Nintendo DS Phat | TTDS |
Netbook: | Asus Eee PC 1215N |
Laptop: | HewlettPackard - nåt billigt skräp bara :P |

Permalänk
Medlem

Okej, sket i överklockningen. Drygt att man måste klocka oim datorn varje gång man startar den med setfsb. Ska dock ge mig på att klocka GPUn en aning för att se om det blir bättre när man spelar.

Håller på att installera StarCraft II nu för att se om/hur det fungerar.

Än så länge är jag väldigt nöjd med maskinen. Det enda jag stör mig på är mängden klistermärken som satt på och som jag kämpat för att få bort, samt att tangentbordet sviktar lite när man skriver.

Återkommer med resultat för StarCraft II senare idag!

Visa signatur

Desktop: | i7-3820 | Radeon 4890 1GB | 16GB DDR3 | X79A-GD45 (8D) |
TV-spel: | XBOX 360 Elite | PSOne | Megadrive |
Handhållen: | Nintendo DS Phat | TTDS |
Netbook: | Asus Eee PC 1215N |
Laptop: | HewlettPackard - nåt billigt skräp bara :P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigpete:

Okej, sket i överklockningen. Drygt att man måste klocka oim datorn varje gång man startar den med setfsb. Ska dock ge mig på att klocka GPUn en aning för att se om det blir bättre när man spelar.

Håller på att installera StarCraft II nu för att se om/hur det fungerar.

Än så länge är jag väldigt nöjd med maskinen. Det enda jag stör mig på är mängden klistermärken som satt på och som jag kämpat för att få bort, samt att tangentbordet sviktar lite när man skriver.

Återkommer med resultat för StarCraft II senare idag!

Väntar på ditt resultat, tänkte installera warhammer strategispelet och se hur bra det flyter på.

Permalänk
Medlem

FF inget resultat från SCII. Jagf har råkat ut för en av de där idiotbuggarna folk har problem med gällande just SCII; nämligen att jag inte får upp någon inloggningsruta när jag startar spelet... Ska försöka lösa det fortast möjligt Annars funkar det fint fram tills dess, hehe

Visa signatur

Desktop: | i7-3820 | Radeon 4890 1GB | 16GB DDR3 | X79A-GD45 (8D) |
TV-spel: | XBOX 360 Elite | PSOne | Megadrive |
Handhållen: | Nintendo DS Phat | TTDS |
Netbook: | Asus Eee PC 1215N |
Laptop: | HewlettPackard - nåt billigt skräp bara :P |

Permalänk
Medlem

Ok, fick SCII att funka idag. Jag är inte ett dugg impad än så länge... Efter att ha ställt ner alla grafikinställningar till low och ändrat upplösning till 1024x768, och tryckt in ett USB-minne som jag kör ReadyBoost på, så gick spelet nästan att spela men det laggade som en madderfakk. Ska fibbla runt lite till och se om jag kan få bättre prestanda ur skiten, Har ju sett videos där folk lirar med hyfsat bra inställningar så. To be continued...

Visa signatur

Desktop: | i7-3820 | Radeon 4890 1GB | 16GB DDR3 | X79A-GD45 (8D) |
TV-spel: | XBOX 360 Elite | PSOne | Megadrive |
Handhållen: | Nintendo DS Phat | TTDS |
Netbook: | Asus Eee PC 1215N |
Laptop: | HewlettPackard - nåt billigt skräp bara :P |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att min Asus 1215N har blivit sämre på att spela upp video, att det hackar mer än vanligt. Speciellt Media Player Classic (lite osäker på om det är MPC eller MPCHC jag har på datorn, är på jobbet nu) börjar sacka och mest när jag kör med subtitles. Har uppdaterat Ion2-drivrutinerna till de senaste utan att det har hjälpt. Gör inte speciellt mycket mer än att kolla på just film/serier på datorn så jag kan inte erinra mig om att jag installerat något mer än Windows 7- och Firefox-uppdateringar på sistone. Använder det där verktyget för att försäkra mig om att det är nVidia-chippet som jobbar och inte Intel-diton.

Någon som har tips, förslag eller idéer vad jag ska göra?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮