Tips på pcspel till 11-årig dotter

Permalänk
Medlem

Tips på pcspel till 11-årig dotter

Hej
Min 11-åriga dotter börjar tröttna på Sims 2 & 3.
Men hon gillar den sortens spel, att få skapa figurer och annat och sedan utforska osv.
Hon har även spelat lite Spore, tyckte det var ganska ok.

Är det någon som har ett bra tips på spel till henne?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Entusiast

Kolla Free Realms, ett MMO inriktat till yngre spelare och väldigt populärt.
Free Realms - Wikipedia, the free encyclopedia
Free Realms Review - PC Review at IGN

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Du kan ju prova med viva piñata! Finns ju till pc med trots allt:)

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk

CS for kids!

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Jag säger också free realms. Tror att hon kan tycka att det är kul.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Ride tror jag brukar vara uppskattat hos tjejer, eller ev My horse and me 2.
Inte den typen av spel du fråga efter men brukar kunna fungera bra!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

WoW

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Om det går bra med andra genrer än Sims så kanske hon skulle tycka det vore kul med lite äventyrsspel, de är ofta ganska barnvänliga.
Tex. Monkey Island 3

Permalänk
Medlem

Alice i underlandet och toy storry 3 kanske kan vara nått?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Shrek 3.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

World of go

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

World of go

Eller World of Goo Min 6-åriga lillasyster tyckte i alla fall att WoG var riktigt roligt.

Jag har ingen riktig koll på 11-åriga tjejers engelska-kunskaper, men några andra intressanta spel som kräver lite engelska är Aquaria och remakarna av Monkey Island: MI SE samt MI2 SE.

Ett annat förslag är RollerCoaster Tycoon-serien som brukar uppskattas av lite yngre barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Eller World of Goo Min 6-åriga lillasyster tyckte i alla fall att WoG var riktigt roligt.

Jag har ingen riktig koll på 11-åriga tjejers engelska-kunskaper, men några andra intressanta spel som kräver lite engelska är Aquaria och remakarna av Monkey Island: MI SE samt MI2 SE.

Ett annat förslag är RollerCoaster Tycoon-serien som brukar uppskattas av lite yngre barn.

Zoo-tycoon älskade min lillasyster när hon var mindre!

Permalänk
Medlem

Skit att jag hittade den här tråden. Nu måste jag skaffa world of goo till mig själv. Såg ju askul ut.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag kan föreslå Spore, ganska likt sims. Man bygger upp ett litet djur som växer upp/tiden går framåt från "stenåldern" till rymden..

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem

Alice i underlandet och andra spel för små barn kan nog uteslutas, en 11-åring är inte så liten. Jag själv spelade Half life då, och spelade wolfenstein när jag var 4-5 år...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!
Ska sätta mig i kväll och kolla runt på det Ni föreslog.
Ha en go kväll
//David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Jag kan föreslå Spore, ganska likt sims. Man bygger upp ett litet djur som växer upp/tiden går framåt från "stenåldern" till rymden..

Jag kan föreslå att du läser trådskaparens första inlägg. Ibland har man bråttom;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

WOW, så slipper hon börja supa som alla andra när hon är 12-13... DU kommer tacka Blizzard och hon kommer att älska alla fantastiska världar, se till att hon börjar på en PVE server

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Hej
Min 11-åriga dotter börjar tröttna på Sims 2 & 3.
Men hon gillar den sortens spel, att få skapa figurer och annat och sedan utforska osv.
Hon har även spelat lite Spore, tyckte det var ganska ok.

Är det någon som har ett bra tips på spel till henne?

Trackmania Nations Forever är ett ganska kul och galet "racing-spel". Svårt att förklara känslan, men det är ett av de bästa gratisspelen jag någonsin sett. Man spelar online mot andra spelare och tävlar på banor med jättelika hopp, loopar, gör stunts och en hel del annat! Somsagt, man måste nästan uppleva banorna för att förstå tjusningen med det. Då det är gratis är det bara att ladda ner, gillar man det inte kan man kasta det Kan även spelas på nätverk, så har ni flera datorer kan ni utmana varandra Min flickväns 11-åriga syster tycker det är roligt, passar alla åldrar, bara man kan lära sig kontrollera knapparna på tangentbordet så finns det ingen maxålder!

Permalänk
Medlem

Lite rekommendationer:

Finns på steam:
Plant vs Zombies
World of Goo
Gish
Braid
And Yet It Moves
Audiosurf
Trine
Crayon Physics Deluxe
Nya Sam & Max spelen
Monkey Island HD remake
Psychonauts
Beyond Good and Evil

gog.com
Heroes of Might and Magic III
Settlers II
The Incredible Machine Mega Pack

prisjakt.nu (vissa finns på steam också)
Grim Fandango (finns ett xp/vista/win7 patch)
Worms Armageddon
Sim City spelen
Civilization spelen
Transport Tycoon spelen
RollerCoaster Tycoon spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Jag kan föreslå att du läser trådskaparens första inlägg. Ibland har man bråttom;)

Haha, läste isf bara tills att hon gillar utforsknings spel. Så då skrev jag om spore.
Fast det kanske var en edit inblandad!

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Skrivet av Sapiens:

Lite rekommendationer:

Finns på steam:
Plant vs Zombies
World of Goo

World of Goo är grymt bra, men Plant vs Zombies är det få som inte älskar detta spel. Då det är så himla enkelt, men ändå roligt, d.v.s. ett spel för alla.
En trailer som inte riktigt visar hur roligt det är:
YouTube - Plants vs. Zombies Game Trailer

Finns demo här:
Plants vs Zombies™ Official Site - PopCap Games - Free Download Games

Det negativa jag har att säga med spelet är att det kunde ha varit lägre, men den tiden då man spelade så hade iaf jag roligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Haha, läste isf bara tills att hon gillar utforsknings spel. Så då skrev jag om spore.
Fast det kanske var en edit inblandad!

Nja jag höll på att göra samma sak som dig först när jag läste. Dock äste jag klart 2 gånger och upptäckte då det om spore:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Portal
Sam&Max
Nåt från NFS serien

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Portal
Sam&Max
Nåt från NFS serien

Ska man spela Portal så ska man ju spela Half-Life 1/2 också så man förstår storyn Eller den blir ju bra mycket bättre då.

Finns alldeles för många spel och vet ju ej vad din dotter har för smak men RTS-spel låter som nånting bra

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeKGubben:

Ska man spela Portal så ska man ju spela Half-Life 1/2 också så man förstår storyn Eller den blir ju bra mycket bättre då.

Finns alldeles för många spel och vet ju ej vad din dotter har för smak men RTS-spel låter som nånting bra

Nä man behöver inte spela halflife för att kunna spela portal men förut fick man de båda spel tillsammans när man köpte orangebox.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X