Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Försäljningen av inspelningsbara skivor sjunker och nu vill intresseorganisationen Copyswede utöka avgiften för privatkopiering till mobiltelefoner och hårddiskar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då bör det väl vara lagligt att piratkopiera musik också?

Permalänk
Medlem

ja, om nu alla ska "beskattas" så innebär det ju att vi betalar för allt vi laddar ner på våra diskar

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Återigen ... Välkommen till Sverige!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Statlig dubbelmoral när den är som bäst.

Permalänk
Inaktiv

Har svårt att tro att det skulle gå genom i regeringen men lika idiotiskt är det för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Då bör det väl vara lagligt att piratkopiera musik också?

Precis!
Men om det skulle vara så kommer ju skivbolag och andra att säga att avgiften är för låg och så kommer det bli svindyrt att köpa hårddiskar och andra former av lagringsmedia istället.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jahap, så för att man gått över från att köpa dryga och långsamma dvd skivor till att ladda ner köpta spel online (via steam, cdon etc) så ska man bestraffas. Hur ska folk motiveras till att köpa produkter om de redan betalar/straffas för att de laddar hem det olagligt.
Hade varit härligt om deras idiotskt eftervblivna regler hade kunnat införas någon annanstans. Går in på bauhaus och köper en yxa, när du betalt för den och går ut står polisen och väntar på dig. Du åker i finkan nåt år för att yxan kan komma att användas till att hugga i huvudet på någon.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Hmm teoretiskt sett skulle det öka priset på en 1Tb hårddisk med ca 2900kr, allt till deras "intresseorganisation".

(931/32 ~ 29
29*100 = 2900kr
Rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

Visst inför avgft, men inkludera ett presentkort där du får tanka ned musik, filmer m.m. gratis i samma mängd som som lagringsutrymmet du betalar extra för. Givetvis ska du även ha rättighet att sälja innehållet vidare själv också.

Permalänk
Avstängd

Det här är ju bara idiotiskt, men jag förstår tanken, men så här kan man inte göra!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hmm teoretiskt sett skulle det öka priset på en 1Tb hårddisk med 2900kr, allt till deras "intresseorganisation".

(931/32 ~ 29
29*100 = 2900kr
Rätta mig om jag har fel)

skulle nog t o m tänka mig att dom hävdar att 1 Tb hårddisk är lika med 1000 Gb så priset blir 3125 man får ju inte ut 32 Gb på ett 32 Gb minneskort heller så du lär ju iaf räkna på samma sätt.

Permalänk

Svartmarknad för hårddiska:)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Det parti som röstar igenom en sån här sak skulle tappa många röster. Skulle du rösta på dom igen?

Permalänk
Medlem

Hur väljer Copyswede vilka som ska få pengarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hmm teoretiskt sett skulle det öka priset på en 1Tb hårddisk med ca 2900kr, allt till deras "intresseorganisation".

(931/32 ~ 29
29*100 = 2900kr
Rätta mig om jag har fel)

Tror inte de skulle införa en rak linjär ersättning, snarare degressiv eller liknande.

Permalänk
Medlem

Skulle vara jäkligt trevligt om nån hade kunnat ha bra koll på den här skiten! Och säga till när det beslut närmar sig, så jag kan beställa typ en petabyte i hårddiskutrymme...

Permalänk
Medlem

Vilken trevlig nyhet att vakna upp till!

Om jag ska betala extra till dessa blodsugare kommer jag att se det som ett carte blanche för piratkopiering.

Permalänk

Får man börja köpa på sig lite hd

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

hur funkar det när man beställer lagringsmedia från utlandet? har inte köpt brännbara dvd eller cd-skivor på flera år nu så jag har inte brytt mig om att ta reda på hur det funkar

Visa signatur

i Dare to be stupid

Permalänk
Medlem

Detta måste vara ett skämt för detta är helt absurt. Hårddiskar används till datorer, videokameror i första hand för privat bruk. Copyswede kan ju räkna med att bli stämd av de stora datorföretagen, butikskedjorna, Microsoft, IBM mfl. Varför ska man bli straffad för några få knösar som redan badar i pengar ska få ännu mer att lägga på hög. Och man ska väl få bränna sig ett par skivor med linux eller något annat utan att bli tagen för piratkopierare.

Permalänk
Medlem

Förstörde hela min Måndag.....

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vejto:

Skulle vara jäkligt trevligt om nån hade kunnat ha bra koll på den här skiten! Och säga till när det beslut närmar sig, så jag kan beställa typ en petabyte i hårddiskutrymme...

Bara att beställa utomlands så slipper du avgiften. för övrigt är det ett urbota dumt förslag tvivlar starkt på att de flesta hårddiskar och minneskort används till privatkopiering

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt. Att organisationen ens finns är ju för det första oacceptabelt. Dess existens konstaterar ju för f*n att alla som köper inspelningsbara media är pirater, oavsett om de används till piratverksamhet eller ej! "Oskyldig tills motsatsen bevisats" heter en av grundteserna med svensk (och större delen av övriga världens) lagstiftningar, men enligt den lag denna organisation lobbat fram så antas ju motsatsen!
Helt sanslöst, ska man behöva börja köpa hårddiskarna utomlands nu också?

Permalänk
Medlem

Helt j***a sjukt förslag...

Ska dom stora företag som har SAN och andra liknande laggring på 200TB+++ börja betala extra pga av detta är ju sjukt.

Lagring är ju nog dyrt redan idag...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Då bör det väl vara lagligt att piratkopiera musik också?

Skrivet av brillorm:

Vilken trevlig nyhet att vakna upp till!

Om jag ska betala extra till dessa blodsugare kommer jag att se det som ett carte blanche för piratkopiering.

+1

Jag blir fan helt rasande av sånt här skit! Vad jag använder min mobil till vet väl för fan inte Copyswede och inte har de med det att göra heller! Jag har inte en enda piratkopierad låt på min mobil eller dator så varför ska jag tvingas betala pengar till de där blodsugarna? Detta måste ju vara "unconstitutional" om vi nu hade en konstitution i det här förbannade landet.

</nerd rage>

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Detta förslag läste jag om igår, och det är precis lika oacceptabelt som det är med straffavgiften på CD/DVD skivor. Varför ska vi som inte piratkopierar straffas för att den svenska lobbyindustrin lurar i politikerna en massa dumheter. Det blir väl om det här förslaget går igenom så att man får börja importera hårddiskar, om inte annat än för principens skull.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

ja men visst, lägg en avgift på det, men då vill jag heller inte höra nå gnäll om att folk laddar ner på dina diskar. tycker det är väldigt mycket dubbelmoral. "vi vill först ta betalt för att ni köper media som ni kan spara pirat nerladdat material på, sen vill vi ha betalt en gång till för det pirat nerladdade materialet).

vart hör jag av mig om jag vill ha ut denna avgift när jag lägger in mina semesterfilmen? :D:D

Man undrar ju hur de tänker, nån gång kommer ju detta bita dem i svansen så att säga. märkligt att de inte ser dubbelmoralen själva

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Snart kanske man fyller bilen med hårddiskar istället för sprit när man är utomlands och bunkrar...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

man blir ju inte försvånad, ännu en puckad idé, betala avgift för all lagringsmedia, bra att dom utgår ifrån att alla piratkopierar

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred