Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chibariku:

Bara att beställa utomlands så slipper du avgiften. för övrigt är det ett urbota dumt förslag tvivlar starkt på att de flesta hårddiskar och minneskort används till privatkopiering

Exakt!
Jag har inte köpt en CD eller DVD från Sverige, ända sen förslaget att en DVD skulle kosta 25 kr lanseradas, (staten var tvungen att backa eftersom dom insåg att prisskillnaden mellan utland och inland var för stor).

Köper själv från.
WeSellCD
Finns säkert billigare om man letar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Well.... F*ck that.

*Öppnar baggageluckan på volvon*
"Kom och köp, Hårddiskar och SD Minnen till vettiga priser!"

Att organisationen heter "Copyswede" säger ju redan där enormt mycket om hur intelligenta dom är....

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Om dom skall ta ut avgifter för detta så borde fildelning vara lagligt...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls förvånad, rena maffia metoder om detta går igenom.
Snacka om dubbelmoral.
Min första känsla är att, går detta igenom så kommer detta att komma med SSD kraftiga prisfall om några år.
Eller så går besluten så fort att mekaniska diskar åker upp i pris igen.

Detta här kan vi inte bara låta vara, utan måste hjälpas åt att håla koll på utvecklingen.
Herregud mina hårdiskar är "mina barn" och tänk om dom sätter stop för framtida inköp. Man ryser av tanken bara!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kom igen nu det är inte första april idag.
Vänta, sa du att det var seriöst?
Ok så ni vill alltså dra till er köpare genom att lägga på extra avgifter, bra, årets marknadsföringsidé!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Gillar fortfarande att som lagen är utformad idag, och ännu tydligare om deras förslag går igenom är att piratkopian blir ett minne blott.

För är något verkligen en piratkopia om jag redan betalt för det (vilket jag indirekt har med denna dumma avgift)?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Detta handlar inte om piratkopiering utan om privatkopiering. Skillnaden är att i det förstnämnda fallet äger du inte originalet. Kopia från ett original, till exempel föra över din cd-samling till mp3 -> privatkopiering som Copyswede kräver ersättning för.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Kom igen nu det är inte första april idag.
Vänta, sa du att det var seriöst?
Ok så ni vill alltså dra till er köpare genom att lägga på extra avgifter, bra, årets marknadsföringsidé!

Det är ju inte precis så att hårddisktillverkarna och deras återförsäljare jublar av lycka över detta idiotiska förslag...
Många gör nog tyvärr inte kopplingen mellan avgiften och musik/film inköp.

Jag skulle glatt stödja detta förslag (eller ett förslag om en bredbandsavgift) om det skulle bli lagligt att ladda ner. Är det som nu olagligt så ska vi ju inte betala för att vi eventuellt kommer att ladda ner.

Många paralleller kan dras, ska inte alla bilägare betala en fortkörningsavgift? Stockholmsbor ska ju givetvis betala en plankningsavgift till SL. Och så vidare...

Permalänk
Medlem

Så det faktum att vi har världens högsta moms räcker inte? Vi ska också ha en avgift på 100kr? Jävlar vad jag ogillar det här sosse landet ibland alltså.

Permalänk
Medlem

monopol / Copyswede /löneförhöjning/

nu blir man ju blindgalen vad är det frågan om? ska Copyswede bli som ett extra skatte organ som ska driva in pengar på saker vi köper likt när man tankar bensin där det är både skatt på skatt på moms och så vidare.
vilka är dom på Copyswede ? är det några utstötta personer som inte ens fick vara skolpoliser i plugget och inte heller dugliga som vakter på någon folkpark ute på landet . nä men då kan vi ju hämnas på annat sätt för att få visa lite kraft tag genom att införa avgifter på diverse saker . eller vad är det frågan om .
jag får lust att slå sönder saker när jag ser sådana här galenskaper! . har någon en bild av dom på Copyswede , det skulle vara intressant och se vad det är för några typer , är det sura kärringar eller är det vrånga gubbar . eller kan det vara så att det är en av oss här huu hemska tanke men det är ju inte omöjligt att någon här är en infiltratör .

ni får ursäkta mitt vredes utbrott och mina ordval men sånt här gör mig galen (säkert miljöpartister som vill att allt ska bli tråkigt)
länk från copyswede

Privatkopieringsersättning - Ersättningsnivåer

vad har gett dessa denna befogenheter att ta betalt för saker som dom inte ens säljer
tjoo flöjt

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Prisjakt

Vad sägs om att vi lägger till en avgift på hdd mm, så gör vi piratkopiering lagligt? Känns väl som en fair deal?

Permalänk

var går gränsen?
om det är olagligt så ska jag väll inte betala för det?
med tanke hur sverige fungera lär den nog gå igenom

för övrigt så lägg på en skatt på allt som kan användas till olagliga saker.

jag tror på människan men inte på mänskligheten.

*sidenote
jag är för att artisten/kod knackaren ska ha betalt för sitt slit. men som alla andra anser jag att branchen måste förnya sig annars går den under för piraterna...vet inte hur många gånger jag köpt spel och sedan laddat ner krack för att det blir smidigare utan skiva... original gears of war vägrade att fungera utan crack för mig tex. men att beskatta lagrings media spär bara på skiten för gemena lagliga svensson.

sory for my excessive rant!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Jag tycker att någon som har möjlighet till att påverka valdebatten ska göra så denna fråga tas upp i valdebatten. Hade varit intressant att se vilka partier som är för detta respektive i mot detta.

Permalänk

Kommer skapa en svart marknad. Bra sätt att tjäna pengar på. Flytta till Kina och sälja hårddiskar och minneskort.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Exakt!
Jag har inte köpt en CD eller DVD från Sverige, ända sen förslaget att en DVD skulle kosta 25 kr lanseradas, (staten var tvungen att backa eftersom dom insåg att prisskillnaden mellan utland och inland var för stor).

Köper själv från.
WeSellCD
Finns säkert billigare om man letar.

Sweburn.com är dom billigaste jag vet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Detta handlar inte om piratkopiering utan om privatkopiering. Skillnaden är att i det förstnämnda fallet äger du inte originalet. Kopia från ett original, till exempel föra över din cd-samling till mp3 -> privatkopiering som Copyswede kräver ersättning för.

Helt rätt, många som verkar ha missat detta

Skrivet av Merlinen:

Helt j***a sjukt förslag...

Ska dom stora företag som har SAN och andra liknande laggring på 200TB+++ börja betala extra pga av detta är ju sjukt.

Lagring är ju nog dyrt redan idag...

Det lär ju finnas undantag för sådana företag precis som en del företag slipper denna extraskatt på cd och dvd idag.
Men håller med dig i stort, ett väldigt dumt förslag som jag inte tror kommer att gå igenom, iofs så trodde jag samma om cd/dvd men iaf...

Permalänk
Medlem

Kategori fruktansvärt j*vla pinsamt förslag.

Permalänk
Skrivet av andreas d:

detta handlar inte om piratkopiering utan om privatkopiering. Skillnaden är att i det förstnämnda fallet äger du inte originalet. Kopia från ett original, till exempel föra över din cd-samling till mp3 -> privatkopiering som copyswede kräver ersättning för.

WTF!

Från deras hemsida...

Citat:

i sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och tv-program m.m. Om det sker för privat bruk. I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat. De som har medverkat och producerat musiken eller filmen påverkas av kopieringen genom att kopior görs utan att de får betalt.

...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

Man blir ju så jävla arg när man läser sånt här. De där gubbarna på copyswede kan ju dra åt helvete.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Har man betalat för CD:n/DVD:n så har man väl rätt att göre en kopia till sin MP3, handdator etc.

Permalänk
Medlem

Ja men idioter, dom ska ge fan i vad jag vill lagra på min hårddisk, som att alla är tjuvar nu helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Det mest konstiga är ju att de pengar som CopySwede får skall fördelas ut till Artister, dansare och andra personer som har upphovsrätt. Men dom sitter med över 300 miljoner i kassan. Varför delas inte pengarna ut till dom som har "rätt" till dom enligt de stadgar som CopySwede har.
Citat från deras hemsida:
"Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar."
Citat från deras stadgar:
"§ 20 Fördelning av ersättningar
Från de upphovsrättsersättningar jämte avkastning därav som inflyter till föreningen
skall avdragas föreningens omkostnader. Vad som därefter återstår utgör skulder till
medlemsorganisationerna och till dem vilkas verk och prestationer utnyttjats.
Ersättningarna jämte avkastningen därav skall fördelas och utbetalas till
rättighetshavarna eller dessas företrädare i enlighet med gällande medlemsavtal och
avtal som föreningen träffat med utomstående samt av styrelsen fattade
fördelningsbeslut."
Hur kan dom sitta med över 300 miljoner i kassan då.

Permalänk
Skrivet av Barca:

Det mest konstiga är ju att de pengar som CopySwede får skall fördelas ut till Artister, dansare och andra personer som har upphovsrätt. Men dom sitter med över 300 miljoner i kassan. Varför delas inte pengarna ut till dom som har "rätt" till dom enligt de stadgar som CopySwede har.
"Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar."

Härligt, de tar avgift för all media och delar ut det till 14 parter, troligt att alla artister, skådisar, författare mm. är representerade av dem...
De verkar inte vara ute efter piratkopiering över huvudtaget, bara kräva pengar av folk som redan betalat för median. Deras sida...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barca:

Tänkte också på det. De har rätt att få in cash när CD/DVD skivor säljs, som sedan går till Upphovsrätt Organisationer, och dom pengarna går fan inte till artister och dyl (hur skulle den fördelningen ske?). De går säkert till löner och bonusar till folk som jobbar i dessa sektioner. Och det dom för betalt för och kallar jobb är att lägga fram sådna här dumma förslag.

Undrar verkligen hur ideell en sån här "Ekonomisk förening" är, skulle inte förvåna mig att de får ut massa pengar själva.

Bara spekulationer, grundar inte på någon fakta.

Det är ju jävligt lätt att kolla upp lönerna för t.ex. VDn av Copyswede, typ Extrakoll.se eller Ratsit.se

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle skriva dessa ord men, vilka nötter!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

"Men lagstiftningen säger att produkter som är särskilt ägnade för privatkopiering ska man ta ut avgift på."

I deras ögon är detta cd/dvd och numer även hårddiskar och minneskort.
I mina ögon är en hårddisk/minnseskort inte en produkt som är särskilt ägnad åt detta. Puckon, detta skulle innebära att mer eller mindre alla elektronikprodukter med någon sorts minne skulle bli dyrare.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Går detta igenom , så blir det väl skatt och avgifter på allt som du kan lagra någon data på, t.e.x. TV:n, DVD o. BD spelare.

Jag undrar hur dom stora webhotellen kommer att reagera på detta. Tänk så mycket datalagringskapacitet det finns där.
För att inte tala om forskningsinstitutens stora databaser. Det blir pengar det.
Bästa vore väl att helt utplåna all form av datorverksamhet i Sverige. Men då ska nog dom jävlarna ha in pengar på kopieringspapper också.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Regeringen stiftar inte lagar. Riksdagen gör

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd

Har inte den här frågan varit uppe förut?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Bästa vore väl att helt utplåna all form av datorverksamhet i Sverige. Men då ska nog dom jävlarna ha in pengar på kopieringspapper också.

Bara att gå tillbaka till stenristningarna. Men då skulle väl sten bli beskattat

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm