Permalänk
Medlem

är ubuntu rätt val?

jag ska bygga en ny dator så snart jag får hem delarna, men för att spara pengar tänkte jag testa på linux istället för windows...

det är en i7 920 med 6gig minne, 2st geforce 460 kort i sli, 2st 1tb diskar i raid 1 och en ssd på 64gb som systemdisk, allt detta på ett asus p6x58d-e kort.

min fråga nu är om ubuntu är rätt val av dist, med tanke på rätt nu hårdvara så vill jag inte sitta där med foten i kläm och försöka köra konstiga drivrutiner, jag vill ju självklart att allt så funka så bra som möjligt.

SSDn är också ett frågetecken, jag har förstått att man måste hålla tungan rätt i mun när det gäller SSD diskar för att dom inte ska skriva sönder sig själva väldigt snabbt, eller är det passé nu? det problemet kanske gälde första generationens diskar?

hur är det med drivrutiner från asus, finns det i linuxvärlden?

när man skriver en sån här post inser man hur insnöad man är på win7...

tacksam för svar

/J

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska inte vara några hårdvaruproblem vad jag vet. "Drivrutiner" är vanligen stödda i kärnan (det som "är" Linux) så du ska inte behöva krångla med det. Undantag är Nvidia som inte släpper sina drivrutiner fria, men det sköts ganska sömlöst i bl a Ubuntu nu för tiden ändå.

Av dina specs att döma känns det som att du är ute efter att spela nyare spel, vilket är en vanlig källa till bekymmer: att personer vill köra Linux, men samtidigt förväntar sig att spel som utvecklas med enbart Windows i åtanke ska fungera precis som de gör där. Det har diskuterats hundra gånger innan, men vissa spel fungerar bra, vissa inte.

Permalänk
Medlem

Varför linux när du har SLI ? linux och spel är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Varför linux när du har SLI ? linux och spel är ett skämt.

jag vill testa, funkar det inte så får jag antingen installera XP och lida med bara 3 gig minne eller så får man krypa till korset och köpa win7.

vine funkar väl rätt ok, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

det funkar sådär med vissa spel, oftast mycket meck. Funkar inte med DX10/11 heller.
Själv skulle jag gärna migrera till Linux då jag endast spelar Heroes of Newerth (som har en native linux klient) men sitter tyvärr på ATI kort och deras drivrutiner på linux är under all kritik.

WineHQ - Wine Application Database där kan du kolla hur dina spelfunkar under wine.