Atom och SSD under kommande Intel IDF

Permalänk
Melding Plague

Atom och SSD under kommande Intel IDF

I mitten av september går Intel Developer Forum av stapeln i San Fransico. På schemat står bland annat framtida Atom, arkitekturen Sandy Bridge och SSD-enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge mig Intel G3 nu!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Snabbare SSD skadar inte att utveckla.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ge oss nåt att stoppa i våra sata 3 portar!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsp:

Snabbare SSD skadar inte att utveckla.

Framförallt billigare. Önskar mig Intel G3 160 Gb för 2000:-

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

ja man har ju kapacitet att halvera priserna per gb. Ryck undan 40gb versionen och ersätt den med en 320gb'are. Håll kvar samma priser. Får ni in en liten prestandaökning är ju det nice också, men priset är då viktigare!

Permalänk
Medlem

Billigare SSD åt folket!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

ja man har ju kapacitet att halvera priserna per gb.

nää det finns ingen kapacitet att sänka priset, det är just det som är problemet, det är kapacitetsbrist på flash-minne sen förra hösten. Så priserna på SSD'er beror helt på marknadspriset på flash-minnen. Vi behöver antingen ökad produktionskapacitet på flash alternativt en nedgång i ekonomin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ge mig Intel G3 nu!

Konferensen är i sep då kan du tänka dej att det tar minst 1-3 månader innan produkten är ute på marknaden

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

nää det finns ingen kapacitet att sänka priset, det är just det som är problemet, det är kapacitetsbrist på flash-minne sen förra hösten. Så priserna på SSD'er beror helt på marknadspriset på flash-minnen. Vi behöver antingen ökad produktionskapacitet på flash alternativt en nedgång i ekonomin...

Intel ska ju göra sin G3 disk i 22 nm tror jag det var. alltså inte 34 nm som på G2 disken.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

ge mig intel g3 nu!

+1

Permalänk
Medlem

Kommer nog själv inte orka vänta på g3, kommer enbart märka skillnad på priset per gb, prestandan märker man ändå inte av.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

väntar ivrigt på G3 =)=)

sata 3 och snabbare så är det givet

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Mycket intressant agenda. Livestream skulle vara underbart.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexei:

Kommer nog själv inte orka vänta på g3, kommer enbart märka skillnad på priset per gb, prestandan märker man ändå inte av.

Du vet redan hur G3 kommer prestera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du vet redan hur G3 kommer prestera?

Ja vissa är ju experter på området...

Jag tror inte Intel vågar släppa en disk med likvärdig prestanda som G2:an, eftersom konkurrenterna är ifatt den nu.
Dom måste höja ribban för att ha kvar sin "dominans" på ssd-marknaden.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja vissa är ju experter på området...

Jag tror inte Intel vågar släppa en disk med likvärdig prestanda som G2:an, eftersom konkurrenterna är ifatt den nu.
Dom måste höja ribban för att ha kvar sin "dominans" på ssd-marknaden.

hoppas de utnyttjar SATA III

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

hoppas de utnyttjar SATA III

Vore nice för den som har det

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja vissa är ju experter på området...

Jag tror inte Intel vågar släppa en disk med likvärdig prestanda som G2:an, eftersom konkurrenterna är ifatt den nu.
Dom måste höja ribban för att ha kvar sin "dominans" på ssd-marknaden.

Han skrev huruvida han tror att han kommer märka skillnaden. Det är stor skillnad på hur man i verkligheten upplever skillnaden och hur skillnaden är på ett datablad.

Visst G3 kommer vara snabbare, men kommer man att märka skillnaden i vanligt arbetande med datorn i jämnförelse med G2? Jag tror definitivt att priset kommer vara BETYDLIGT mer märkbart.
Det ryktas nämligen om att G3 160 GB kommer ha samma pris som G2 80 GB, det är en halvering av priset per gigabyte.

Permalänk

Jag har själv tänkt skaffa SSD när G3 kommer om priset för den nya 160GB ligger på samma nivå som nuvarande 80GB. 80GB är lite för lite som system disk för mig och 160GB är mer lagom dock så är priset för högt idag. Blir antagligen 8GB ram i samma veva och så slänger jag ut DVDn så att jag har plats både med en SSD och en mekanisk lagringsdisk.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag har själv tänkt skaffa SSD när G3 kommer om priset för den nya 160GB ligger på samma nivå som nuvarande 80GB. 80GB är lite för lite som system disk för mig och 160GB är mer lagom dock så är priset för högt idag. Blir antagligen 8GB ram i samma veva och så slänger jag ut DVDn så att jag har plats både med en SSD och en mekanisk lagringsdisk.

En ssd disk tar ingen plats i en dator. den är lika stor som en mobiltelefon typ. bara att sätta fast på valfritt ställe med dubbelhäftande tejp eller nått annat fiffigt. Eller har du kanske en laptop?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Man längtar för första gången på länge mer på en ny hårddisk än en ny cpu eller grafikkort då dom redan blivit så pass snabba Jag ska lätt köpa mig en G3 om priset är rätt att köra som systemdisk för alla program och spel. Kör en G2 40GB i min laptop nu och man märker en enorm skillnad i prestanda kontra den 5400rpmare som satt i från början Sen är det ju inte helt fel att den är helt tyst heller!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Skrivet av arowe17:

En ssd disk tar ingen plats i en dator. den är lika stor som en mobiltelefon typ. bara att sätta fast på valfritt ställe med dubbelhäftande tejp eller nått annat fiffigt. Eller har du kanske en laptop?

Jag hade tänkt ha en i min 13" Laptop där är det inte direkt någon plats över men jag använder ändå aldrig dvd-läsare så det gör inget (använde den när jag installerade operativsystemet men inte sedan dess).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du vet redan hur G3 kommer prestera?

Nej men om datorn startar på 10 sekunder istället för 2 minuter som den gör med en laptop HDD märker normalt folk, om datorn startar på 5 sekunder istället för 10 bryr sig dom flesta inte om faktist...

Skrivet av arowe17:

Ja vissa är ju experter på området...

Man behöver inte va expert för att ha sunt förnuft.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.