Hjälp en amatör med sista kollen. Speldator!

Permalänk

Hjälp en amatör med sista kollen. Speldator!

Hejsan! Jo det är så att jag är i banorna kring att köpa en ny dator. Min dator jag sitter på nu är en fyra år gammal skräpburk. Så med sommarjobb två år i rad så har nu tiden kommit för en saftig dator.

Primära målet med datorn är att den ska klara alla spel men givetvis fungera som en allround(film,HD material, Photoshop) dator med. Då jag som sagt suttit med samma dator i fyra år så är jag inte den bästa direkt på vad som gäller sommaren 2010 men har gjort mitt bästa och satt ihop ett paket som jag tror ska flyta på bra. Givetvis ska den hålla i ett antal år.

Min budget jag satt är 18~k

Bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/18k.JPG

Vad tror ni något man ska byta ut eller kanske lägga till?

Hoppas någon tar sig tid att hjälpa mig i denna djungel med datordelar.

MVH hundratakt

Permalänk

Glöm inte att du som medlem på sweclockers har fraktfritt för köp över 500 kr på inet. (visst är det därifrån du köper va? ser ut som så på bilden)
du lägger till denna i varukorgen https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Annars tycker jag paketet ser väldigt bra ut! MEN jag är långt ifrån en expert så du bör vänta på andra svar än från mig. finns säkert dom som har synpunkter på bättre processorkylare osv som jag har väldigt dålig koll på

Permalänk

Edit; haha jag läser lite segt..

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av Bigthelin:

Glöm inte att du som medlem på sweclockers har fraktfritt för köp över 500 kr på inet. (visst är det därifrån du köper va? ser ut som så på bilden)
du lägger till denna i varukorgen https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Annars tycker jag paketet ser väldigt bra ut! MEN jag är långt ifrån en expert så du bör vänta på andra svar än från mig. finns säkert dom som har synpunkter på bättre processorkylare osv som jag har väldigt dålig koll på

Yes, det är Inet.se som är affären vet inte ens varför jag censurerade så mycket på bilden Detta ska självklart läggas till så spar man en hundring.

Okej jag tyckte den verkade bra på vad jag läst och sen lite coolt med vattenkylning men självfallet om det finns bättre inom samma pirsklass säg till.

Tack för att du tog dig tid och svarade i tråden.

Permalänk
Skrivet av hundratakt:

Yes, det är Inet.se som är affären vet inte ens varför jag censurerade så mycket på bilden Detta ska självklart läggas till så spar man en hundring.

Okej jag tyckte den verkade bra på vad jag läst och sen lite coolt med vattenkylning men självfallet om det finns bättre inom samma pirsklass säg till.

Tack för att du tog dig tid och svarade i tråden.

Nä jag menar inte att du har valt en dålig kylare utan det jag menar är att jag har dålig koll på vad som är bra kylare och inte. Jag tror att den är bra men du bör invänta fler svar än mitt då jag inte har så bra koll på kylning i en dator över huvud taget Men enligt mig så ser det helt klart grymt ut!!

Permalänk
Sötast

Det där skulle jag inte kalla gamingdator, mer en blandatdator.

Om målet är GAMING, så köper du det fetaste graffekortet där är, och snålar in på de andra grejerna.

Det absolut viktigaste i en gamingburk är grafikkortet, sedan kommer cpun ganska långt efter.

Nätagget är grymt överkill - slöseri med cash.
Välj:
Corsair TX 650W 80+ - Inet.se
eller
Corsair TX 750W 80+ - Inet.se (för att framtidssäkra)

CPUkylaren är inte bättre än en Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. A - Inet.se
'
Jag har inte den bästa kollen på grafikkort just nu... Men jag hade nog kört på GTX460SLi eller 5970.

Permalänk
Medlem

Köp en färdig byggd Alienware Stationär PC i en vanlig butik istället, håller mycket längre.. (Om du ändå ska köpa något så dyrt)

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så hade jag bytt processor till denna: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer
Köpt ett billigare moderkort och även kunnat spara in lite pengar på minne.

Istället för den SSD du valt då så är denna ett bättre val: Corsair Force Series F120 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut! Ska du klocka processorn och grafikkortet? Annars kan du gå ner till 650W och spara en slant! 750W räcker om du ska klocka.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det där skulle jag inte kalla gamingdator, mer en blandatdator.

Om målet är GAMING, så köper du det fetaste graffekortet där är, och snålar in på de andra grejerna.

Det absolut viktigaste i en gamingburk är grafikkortet, sedan kommer cpun ganska långt efter.

Nätagget är grymt överkill - slöseri med cash.
Välj:
Corsair TX 650W 80+ - Inet.se
eller
Corsair TX 750W 80+ - Inet.se (för att framtidssäkra)

CPUkylaren är inte bättre än en Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. A - Inet.se
'
Jag har inte den bästa kollen på grafikkort just nu... Men jag hade nog kört på GTX460SLi eller 5970.

Tack för att du tog dig tid och svarade och mycket bra tips!

Skrivet av Sowz:

Köp en färdig byggd Alienware Stationär PC i en vanlig butik istället, håller mycket längre.. (Om du ändå ska köpa något så dyrt)

När jag kollade senast så kostade de långt över 18k.

Skrivet av arowe17:

Ser riktigt nice ut! Ska du klocka processorn och grafikkortet? Annars kan du gå ner till 650W och spara en slant! 750W räcker om du ska klocka.

Ska inte klocka eller något sådant.

Skrivet av klk:

Hade jag varit dig så hade jag bytt processor till denna: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer
Köpt ett billigare moderkort och även kunnat spara in lite pengar på minne.

Istället för den SSD du valt då så är denna ett bättre val: Corsair Force Series F120 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Tack för tipset ska kolla på detta.

Vill bara säga underbart ni som hjälper till när man inte kan så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundratakt:

Ska inte klocka eller något sådant.

Då behöver du inte tänka på kylaren, du kan spara pengar där genom att välja en billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Köp en färdig byggd Alienware Stationär PC i en vanlig butik istället, håller mycket längre.. (Om du ändå ska köpa något så dyrt)

Håller längre, hur menar du? Generellt är det tvärtom, en dator du bygger själv håller längre och är lättare att uppgradera/överklocka när behov finns.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av klk:

Då behöver du inte tänka på kylaren, du kan spara pengar där genom att välja en billigare

Det har jag inte tänkt på ska kolla in lite andra kylare nu. Tack!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sowz:

Köp en färdig byggd Alienware Stationär PC i en vanlig butik istället, håller mycket längre.. (Om du ändå ska köpa något så dyrt)

Ja, om man vill betala 30% för att få 12 blåa dioder och en utomjording på chassit så köper man en alienware.

Men om man vill ha en bättre dator som är billigare, då gör man som TS.

Din kommentar är nästan som att jämföra att man rekommenderar en Ferarri på ett Porsche forum !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Köp en färdig byggd Alienware Stationär PC i en vanlig butik istället, håller mycket längre.. (Om du ändå ska köpa något så dyrt)

Att köpa en Alienware/XPS är som att gå in i en betongvägg, du köper mestadels "märket" inte prylarna, ytterst oprisvärt!

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk

Blir ingen alienware dator eller något annat märke ni kan vara lugna

Men blev lite fundersam när en användare skrev om att jag borde satsa på ett fetare grafikkort? Klarar man sig inte med ett 5870? Så kan ni komma med andra tips på kort man ska kolla på. Om det ska bli Nivida 480 så blir det 1k extra och nästan 2k för ett 5970. Och om jag drar ner på något annat så tror jag inte det blir med så mycket så att jag kan slänga i ett överdivet fett kort.

Inget krig om ATI eller Nvidia som jag sett när jag glidit runt på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundratakt:

Men blev lite fundersam när en användare skrev om att jag borde satsa på ett fetare grafikkort? Klarar man sig inte med ett 5870?

Du klarar dig absolut med ett 5870, det grafikkortet är väldigt kraftigt. har du en skärm på 30" (2560x1600) så kan du eventuellt titta på något annat men även till en så stor skärm räcker 5870.

vad har du för skärm?

Permalänk
Sötast
Skrivet av hundratakt:

Blir ingen alienware dator eller något annat märke ni kan vara lugna

Men blev lite fundersam när en användare skrev om att jag borde satsa på ett fetare grafikkort? Klarar man sig inte med ett 5870? Så kan ni komma med andra tips på kort man ska kolla på. Om det ska bli Nivida 480 så blir det 1k extra och nästan 2k för ett 5970. Och om jag drar ner på något annat så tror jag inte det blir med så mycket så att jag kan slänga i ett överdivet fett kort.

Inget krig om ATI eller Nvidia som jag sett när jag glidit runt på forumet.

Det var nog mig du menar

ett 5870 räcker mycket väl, för tillfället.

Men dator kanske håller ett halvår/år längre om du lägger ut lite extra från början.

Köpa ett medelkort idag = 3000
Köpa ett dyrt idag = 5000

Köpa ett medelkort idag + ett nytt medelkort snart pga det gamla inte orkar mer = dyrare än att köpa ett dyrt från början!

Sen beror det så klart på vilka krav man har.

Själv sitter jag på dubbla GTX260 och är som bäst halvnöjd (var ju såklart övernöjd när de var nya)
Medans andra idag sitter på endast ett GTX260 och är jättenöjda

Skulle jag byta upp mig ett steg nu så blir det dubbla GTX460, det är 4 papp, och kanske endast 30-40% bättre prestanda = icke prisvärt

Permalänk
Skrivet av klk:

Du klarar dig absolut med ett 5870, det grafikkortet är väldigt kraftigt. har du en skärm på 30" (2560x1600) så kan du eventuellt titta på något annat men även till en så stor skärm räcker 5870.

vad har du för skärm?

Har en 22" och inga planer på att byta storlek men blir kanske ett byte till HD skärm inom en snar framtid om datorköpet blir av.

Skrivet av Allexz:

Det var nog mig du menar

ett 5870 räcker mycket väl, för tillfället.

Men dator kanske håller ett halvår/år längre om du lägger ut lite extra från början.

Köpa ett medelkort idag = 3000
Köpa ett dyrt idag = 5000

Köpa ett medelkort idag + ett nytt medelkort snart pga det gamla inte orkar mer = dyrare än att köpa ett dyrt från början!

Sen beror det så klart på vilka krav man har.

Själv sitter jag på dubbla GTX260 och är som bäst halvnöjd (var ju såklart övernöjd när de var nya)
Medans andra idag sitter på endast ett GTX260 och är jättenöjda

Skulle jag byta upp mig ett steg nu så blir det dubbla GTX460, det är 4 papp, och kanske endast 30-40% bättre prestanda = icke prisvärt

Okej tack för ett bra svar. Kunde ha tagit två 460 som du skrev det blir samma pris som ett 5870. Måste nu börja studera alla era tips och så kanske jag kommer fram till att min budget håller till ett dyrare kort. Men 20k känns lite väl dyrt för mig om jag ska slänga i ett dyrare kort utan att skära ner på något annat. Men kan spara 200 på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du kör på Amd's 6kärninga processor eftersom amd moderkort är billigare & du får en 6kärnig processor för en billigare peng, Då kan du kanske lägga pengarna du får från att gå till amd & spara lite på nätagget på tex ett 5970?.. Då får du en framtidssäker CPU men även ett utav de allra bästa grafikkorten på marknaden

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av wdont:

Jag skulle rekommendera att du kör på Amd's 6kärninga processor eftersom amd moderkort är billigare & du får en 6kärnig processor för en billigare peng, Då kan du kanske lägga pengarna du får från att gå till amd & spara lite på nätagget på tex ett 5970?.. Då får du en framtidssäker CPU men även ett utav de allra bästa grafikkorten på marknaden

Håller på just nu med att byta ut lite delar. Men med ett 5970 eller GTX480 kan jag då gå ner från 850w ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundratakt:

Håller på just nu med att byta ut lite delar. Men med ett 5970 eller GTX480 kan jag då gå ner från 850w ?

Har du pengar till ett 850w så fortsätt med det, Annars byt ner till 750. Är ju aldrig fel med ett nätagg på 100w mer. Det rekommenderas ju att du iallfall skall ha 650w, Men eftersom du kommer välja ett bra agg så kommer det absolut inte vara några problem med 750w .. Till och med 650w

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av wdont:

Har du pengar till ett 850w så fortsätt med det, Annars byt ner till 750. Är ju aldrig fel med ett nätagg på 100w mer. Det rekommenderas ju att du iallfall skall ha 650w, Men eftersom du kommer välja ett bra agg så kommer det absolut inte vara några problem med 750w .. Till och med 650w

Tror det blir ett GTX480 blir 900kr dyrare. Känner att jag vill köra med en Intel i7 och kan nog skrapa ihop 900kr på något väsnter.

Bild på allting:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/19k.JPG

Vad tycks inte hittat någon vettig information om dessa ram minnen jag har valt är de bra eller finns det några likvärdiga?

Permalänk
Medlem

Jaja, det är ett helt klart bra paket:)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Sötast

Varför inte byta cpukylaren+nätagget? Du kommer ner ~700kr och kan då gå från 480 till 5970 utan större kostnad

Skulle tippa på att den burken hade funkat på ett 520W nätagg, så ett 650, eller i värsta fall 750 är fullt nog.

Permalänk
Medlem

Varsågod ^^

Tror nog att den här är ultimat för dig.
Du ska inte överklocka, du ska video redigera (möjligen ha flera skärmar samtidigt?) Och gaming XD
POV kmr att släppa deras "MEGA" fabriksöverklockadade kort så småning om, ifall du orkar vänta på dom så kan det vara värt.... läs här ^^
http://www.sweclockers.com/nyhet/12394-rejalt-overklockade-ge...
Och jag vet att fu skrev att du ville ha intel processor, men ännu så finns det inte ute så många spel som kan ta vara på hyperthreadning, alltså ingen prestanda vinst :/
Så jag tänkte att det blir bättre med en AMD (billigare och bättre på spel)^^

Den här datorn tror jag nog är lite mer riktad till gaming... men men.
Nu gäller det bara att bestämma dig

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

jag hade kört på 2st gtx460 i sli som grafikkort. googla själv reviews på det.
mvh mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

jag hade kört på 2st gtx460 i sli som grafikkort. googla själv reviews på det.
mvh mattias

Ja me ^^ bara att titta upp lite xD

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

http://pici.se/pictures/LsADlisDj.png

Tror nog att den här är ultimat för dig.
Du ska inte överklocka, du ska video redigera (möjligen ha flera skärmar samtidigt?) Och gaming XD
POV kmr att släppa deras "MEGA" fabriksöverklockadade kort så småning om, ifall du orkar vänta på dom så kan det vara värt.... läs här ^^
http://www.sweclockers.com/nyhet/12394-rejalt-overklockade-ge...
Och jag vet att fu skrev att du ville ha intel processor, men ännu så finns det inte ute så många spel som kan ta vara på hyperthreadning, alltså ingen prestanda vinst :/
Så jag tänkte att det blir bättre med en AMD (billigare och bättre på spel)^^

Den här datorn tror jag nog är lite mer riktad till gaming... men men.
Nu gäller det bara att bestämma dig

Tackar! Här fick du ner priset lite också aldrig fel. Ska kolla in GTX460 i SLI om det verkar vara bra.

Skrivet av majje:

jag hade kört på 2st gtx460 i sli som grafikkort. googla själv reviews på det.
mvh mattias

Ska kolla upp detta.

Skrivet av willaim:

Tackar! Detta ska läsas.

Så enligt er är det bättre med 460 i SLI än single 480?