Ubuntu 10.04 med XBMC på ATI HD 4200

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 med XBMC på ATI HD 4200

Hej!

Ska köpa nytt moderkort och funerar på om man vågar köpa med integrerad ATI-grafik.
Jag vet att Nvidia alltid är att föredra framför ATI när det gäller linux, men jag gillar moderkortet med ATI kretsar mer än det med Nvidia grafik

Nån som fått VAAPI att funka tillfredställande med ATI/XBMC?

Jag väljer mellan dessa 2 moderkort:

Asus M3N78-VM

Asus M4A785-M

// Blôbba

Permalänk
Medlem

Det funkar hyggligt när man väl orkat peta ihop allt. Det största användningsområdet är nog att kunna spela film på en laptop utan att den väsnas för mycket. Att få videon att synka mot VSync har jag inte riktigt lyckats med, utan får skärningar.

Det finns vissa problem med att avkoda en del filer som är "felpaketerade" enligt hårdvaran. Bluray-skivor återanvänder inte vissa grafikdata lika extremt som vissa videofiler funna på nätet. Färgerna kan krypa lite på vissa platser i långa stillastående scener.

Å andra sidan verkar en Athlon X4 620 (oklockad) klara av att spela 1080p i ren mjukvara, åtminstone med en mplayer byggd från källkod. Då på ett Asus M4A785D-M PRO med enbart OSS-drivrutiner och inte AMDs egna. Nu har jag å andra sidan inte provat några renodlade dödsmördarfilmer för rent prestandatestande.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Det är nog smartare med ett nvidia och VDPAU, kör själv en EEE BOX i vardagsrummet som kostade 3000kr och är ĺjudlös och klarar VDPAU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Det funkar hyggligt när man väl orkat peta ihop allt. Det största användningsområdet är nog att kunna spela film på en laptop utan att den väsnas för mycket. Att få videon att synka mot VSync har jag inte riktigt lyckats med, utan får skärningar.

Det finns vissa problem med att avkoda en del filer som är "felpaketerade" enligt hårdvaran. Bluray-skivor återanvänder inte vissa grafikdata lika extremt som vissa videofiler funna på nätet. Färgerna kan krypa lite på vissa platser i långa stillastående scener.

Å andra sidan verkar en Athlon X4 620 (oklockad) klara av att spela 1080p i ren mjukvara, åtminstone med en mplayer byggd från källkod. Då på ett Asus M4A785D-M PRO med enbart OSS-drivrutiner och inte AMDs egna. Nu har jag å andra sidan inte provat några renodlade dödsmördarfilmer för rent prestandatestande.

Skulle inte klassa en dator byggd för film som "hygglig" om man får screen tearing.

Kör nvidia om du kan, då får du accelererad hdavkodning och slipper tearing.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Skulle inte klassa en dator byggd för film som "hygglig" om man får screen tearing.

Beror väl på hur pedantisk man är.

På en laptop köpt för att den var billig funkar det acceptabelt. Det går att skrämma folk som köpt dyrare grejor.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra en Athlon 64 X2 7750 BE köpt via den eminenta marknadsavdelningen här på Swec!

Lutar åt att ta Nvidia ändå, för säkerhets skull... efter att ha läst era erfarenheter....

Säkerligen kommer vaapi att funka bättre i framtiden, men jag ska ju ha det nu

Det är inte en renodland HTPC igentligen häller... ser massvis på tv4play/anytime och svtplay.. och alla andra play kanaler med igentligen... och massvis med surfning.

Känner att Nvidia helt enkelt alltid funkar för mej då jag aldrig vågat skaffa ATI under linux, tänkte testa nu då man sett lite på olika forum om VAAPI... men men

Ingen som tycker jag gör bort mej?

en snabb fråga till behöver jag verkligen PC8500 minnen eller räcker det med PC6400?

// Blôbba

Permalänk
Medlem

PC6400 räcker gott och väl, du skulle säkert komma undan med PC5300 om du ville.

AMD-grafiken har klart förbättrats de senaste åren, skillnaden mot nVidia är nog att det senare företaget har precis en Linuxkille till, att bara fixa småbuggar. AMDs öppna drivrutiner ligger å andra sidan både ett och två år före nVidias.

En videoavkodare för grafikkort som använder Linux nya 3D-system är under utveckling. Dock är också allt annat för Gallium3D under utveckling, även om saker börjar bli klara nu.

Till sist tror jag din processor ligger precis på gränsen till att kunna spela 1080p h264 utan hårvaruacceleration. Men det krävs lite handpåläggning.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Mkt intressant post!

vad är gallium3D?

// Blôbba