Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Så det är postnord.se jag ska handla på nästa gång?
För CDON vet inget om varorna som ska skickas?

Min order är "under behandling" sedan BF och jag väntar gärna två dagar extra, men åker iväg nästa vecka och utan julklapparna i väskan blir det en pinsam jul för mig.

Rent allmänt sa man att BF skulle slå alla rekord, ändå gick nästan alla sidor ner och ingen var beredd på trycket. Lite motsägelsefullt, hoppas på bättring nästa gång. Eftersom CDON stog uppe när de andra gick ner var jag inte direkt orolig för min order, men nu börjar det bli svettigt...

Vill som de andra hellre veta om det är katastrofläge, än att få ett standardsvar om två dagar extra. För de dagarna har passerat nu.

CDON vet inte mycket om det du köper så sidan, vissa saker är andra säljare (står i liten text under) och då tror sig CDON slippa ansvar (de gör de inte juridiskt sett iaf). Jag köpte en Dremel på erbjudande på black friday, först registrerades ordern, jag betalade sedan mystiskt försvann all info i deras system, varan plockades bort, ingen info till mig förrän jag kontakta dem och de säger att jag inte fått en bekräftelse trots att jag har bekräftelse mailet kvar samt kvitto på betalning, först då inser de att de kanske ska agera. Så nu ska de häva köpet så jag får köpa igen, men då till original pris som är dubbla mot vad jag beställde den för, i övrigt duckar de helt mina försök att få svar vad som faktiskt hände samt från och till påstår sig vara utan ansvar för andra säljare (trots att beställning skedde genom dem, bekräftning från dem samt betalade till dem samt att deras kundservice ser mitt ordernummer och kopplingen till mig men på mina sidor är det mystiskt borta.

Helt ärligt har mitt förtroende för CDON sjunkit i botten pga hur de hanterat detta, skulle ta dem upp till två veckor att återbetala pengarna, fan t.o.m. kineserna på Ebay klarar det på under en dag.

Efter detta tror jag att jag kommer dra mig för att beställa från CDON om det finns andra alternativ.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag beställde i förra veckan och status är fortfarande "behandlas" när jag kolla upp ordern. Grejerna jag beställt skulle vara tänkt som presenter att ta med mig då jag åker utomlands imorgon så det verkar ju vara kört nu... fakturan fick jag snabbt dock...

Jag har fått svar på ett mail och på en annan chat session idag att det fortfarande håller på att packeteras. Jag får en känsla av att CDON inte har en aning om vad status är på min grejer och om det är skickar ett inte. Man kan ju inte skylla något på kundservice dom ser förmodligen exakt samma meddelande som jag "behandlas".

CDON verkar ha undermåliga IT system och Cheferna som har resurs planerat personalen inför black friday verkar ha misslyckats kapitalt om dom nu planerat öht?

Julklappar: Beställ senast 20/12 ? lycka till...

Permalänk
Medlem

Börjar bli löjligt det här, vart är mina varor som jag har betalat för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förtroendet för CDON faller som en sten för varje dag som går. Har sedan i måndags fått samma standardsvar x4 om att varorna skickas samma kväll. Pengarna har dragits, men inte sett röken av några varor. Några dagar extra tycker även jag är rimligt, men att paketet inte ens skickats än är snudd på inte okej, särskilt inte med den bristande information kundservice ger.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Vissa av oss hinner åka iväg på en längre resa och vi har ännu inte fått varorna. Jag har fått som svar från cdon att posten kommer returnera ifall de inte hämtas ut inom 2 veckor. Detta innebär säkert en kostnad på över 200kr för ej uthämtat paket... hur ska ni ha det CDON??

Kan ni inte skjuta upp en order som ännu inte lämnat ert lager?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Står likadant hos mig, "Ej levererad" och när man klickar in på ordern står det "Behandlas". Dock gick jag in under kvitton och då hade ordern kommit in där. Ett par timmar senare, efter jag hade sett det, fick jag sms från PostNord att jag har ett paket som väntar på mig. Beställde runt 16.00 tiden på fredagen, har fått 1 av 2 varor levererade.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde få sina saker lika fort som fakturan damp ner

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig mer @CDON.com
Nu har jag pratat med supporten, en eloge iaf där då dom har slutat ljuga och säga att det ska packas och skickas nu och istället gått över till att ursäkta sig och säga att de faktiskt inte ens kan kolla vad som hänt med ordern och att det kan dröja länge än, kommer nu åka på att betala internationell frakt för att skicka det vidare då ordern inte kommer levereras på 7 arbetsdagar (1-3 beräknat)

Kommer aldrig mer ens överväga CDON, kundtjänst som rentutav ljuger, enda erbjudande jag fick var att om jag inte är nöjd inte hämta ut så slipper jag returfrakt för att sen bli återbetald på 14 dagar, fantastiskt dåligt då det mer eller mindre blir som att låna ut 4000 till CDON i en dryg månad!
Usch så förbannad.

Lite utdrag från tidigare samt idag.

Customer service
Ordern har tagits emot av vårt lager och skickas idag eller imorgon

You
Det sades på måndag också

Customer service
Vi har haft ett väldigt hårt tryck på vårt lager efter Black Friday, men vad jag kan se kommer den levereras innan veckoslutet.

Och idag:

Finns det någon möjlighet att få nån status som inte är ren och skär lögn, då jag förra gången fick svar av kundtjänst att den skulle packas den dagen och säkerligen vara framme innan helgen

Customer service
Jag beklagar att det har blivit så. Det är dock alltid beräknade leveranstider och ibland dröjer det. Framförallt en dag som Black Friday där vi får in väldigt många ordrar. Dessvärre denna gången många fler än vi var beredda på. Då kan det dröja.

Customer service
tyvärr är inte vårt system tillämpat att se exakt när din order kommer att skickas. Jag kan endast se att den är under behandling på vårt lager.

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem
Skrivet av tmdgx:

Nej, aldrig mer @CDON.com
Nu har jag pratat med supporten, en eloge iaf där då dom har slutat ljuga och säga att det ska packas och skickas nu och istället gått över till att ursäkta sig och säga att de faktiskt inte ens kan kolla vad som hänt med ordern och att det kan dröja länge än, kommer nu åka på att betala internationell frakt för att skicka det vidare då ordern inte kommer levereras på 7 arbetsdagar (1-3 beräknat)

Kommer aldrig mer ens överväga CDON, kundtjänst som rentutav ljuger, enda erbjudande jag fick var att om jag inte är nöjd inte hämta ut så slipper jag returfrakt för att sen bli återbetald på 14 dagar, fantastiskt dåligt då det mer eller mindre blir som att låna ut 4000 till CDON i en dryg månad!
Usch så förbannad.

Lite utdrag från tidigare samt idag.

Customer service
Ordern har tagits emot av vårt lager och skickas idag eller imorgon

You
Det sades på måndag också

Customer service
Vi har haft ett väldigt hårt tryck på vårt lager efter Black Friday, men vad jag kan se kommer den levereras innan veckoslutet.

Och idag:

Finns det någon möjlighet att få nån status som inte är ren och skär lögn, då jag förra gången fick svar av kundtjänst att den skulle packas den dagen och säkerligen vara framme innan helgen

Customer service
Jag beklagar att det har blivit så. Det är dock alltid beräknade leveranstider och ibland dröjer det. Framförallt en dag som Black Friday där vi får in väldigt många ordrar. Dessvärre denna gången många fler än vi var beredda på. Då kan det dröja.

Customer service
tyvärr är inte vårt system tillämpat att se exakt när din order kommer att skickas. Jag kan endast se att den är under behandling på vårt lager.

Dom var ärlig åt mig redan igår att dom ej har koll när paketet kommer skickas och detta beror självklart som
många andra påpekat att Post Nord, packar alla varor och skickar iväg dessa så när dom skickar packordern så kan dom ej stoppa eller avbeställa ordern för att Posten sköter detta.

Jag fick också erbjudandet på gratis retur frakt och kommer anta detta erbjudande och skicka tillbaka varan när det anländer ombudet.

Men bara hoppas som många andra här i tråden att posten missat att skicka iväg status att paketet är skickat och att man får ett sms imorgon att det anlänt ombudet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

La en beställning förra fredagen och ligger fortfarande på "behandlas", är det enormt stort tryckt oss CDON eller borde man slänga iväg ett meddelande till kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Beställde Xbox one från CDON för snart en vecka sedan (under BF) och produkten har fortfarande inte skickats (fakturan dök dock upp efter två dagar). Jag passade på att beställa ett par spel från en annan butik och leverans skedde i början av veckan. Det visade sig dessvärre svårt att spela utan själva konsolen.

Skärpning CDON, släpp sargen och kom in i matchen.

Ps. Aldrig mer CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meldo:

Beställde Xbox one från CDON för snart en vecka sedan (under BF) och produkten har fortfarande inte skickats (fakturan dök dock upp efter två dagar). Jag passade på att beställa ett par spel från en annan butik och leverans skedde i början av veckan. Det visade sig dessvärre svårt att spela utan själva konsolen.

Ps. Aldrig mer CDON.

Har samma problem, mina varor har inte skickats ännu.. Riktigt dåligt

Permalänk
Medlem

Köpte NHL16, FIFA 16, PS4 och Samsung S6 hos Cdon. Köpte varorna enskilt när deras kampanjer släpptes..
Båda spelen kom i tisdags men mobilen och konsolen har jag inte fått än. Tar det verkligen (minst) 3 dagar extra att skicka ut varorna till postombudet?
Förövrigt så köpte jag konsolen och mobilen flera timmar innan jag köpte spelen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meldo:

Ps. Aldrig mer CDON.

cdon är väl kända för o va långsamma o skicka saker, iaf det jag varit med om.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta HUR många ordrar de fick in, med tanke på att för de flesta verkar ta 5+ arbetsdagar innan varorna ens har lämnat deras lager - alltså bör de ju ha fått in många gånger fler beställningar än de räknat med.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Det var definitiv min sista beställning hos dem. Beställde först en Z5 compact, den kom i sin tid MEN dem skickade en fyndvara av klass 3, fast jag beställde en helt ny. Fick en Retursedel och 200 kr kupong i kompensation. Sen beställde jag under Black Friday en Nexus 6P för 5555 kr, nu har det gått en vecka och fortfarande ingenting, kontakta dem dagligen via chat och få alltid olika svar, på onsdag skrev han att den är redan skickad. Skulle det inte vara för priset för hade jag sedan länge avbeställd den.

Permalänk
Medlem

Det är bäst att vara tydlig med hur lång leveranstiden är efter BF. Jämför med webhallen som har en stor banner på första sidan med info om längre leveranstid pga BF. Det är bra kundservice. Vad har cdon för banner? Jo, en fet reklam-banner. Inte alls kundvänligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

CDON vet inte mycket om det du köper så sidan, vissa saker är andra säljare (står i liten text under) och då tror sig CDON slippa ansvar (de gör de inte juridiskt sett iaf). Jag köpte en Dremel på erbjudande på black friday, först registrerades ordern, jag betalade sedan mystiskt försvann all info i deras system, varan plockades bort, ingen info till mig förrän jag kontakta dem och de säger att jag inte fått en bekräftelse trots att jag har bekräftelse mailet kvar samt kvitto på betalning, först då inser de att de kanske ska agera. Så nu ska de häva köpet så jag får köpa igen, men då till original pris som är dubbla mot vad jag beställde den för, i övrigt duckar de helt mina försök att få svar vad som faktiskt hände samt från och till påstår sig vara utan ansvar för andra säljare (trots att beställning skedde genom dem, bekräftning från dem samt betalade till dem samt att deras kundservice ser mitt ordernummer och kopplingen till mig men på mina sidor är det mystiskt borta.

Helt ärligt har mitt förtroende för CDON sjunkit i botten pga hur de hanterat detta, skulle ta dem upp till två veckor att återbetala pengarna, fan t.o.m. kineserna på Ebay klarar det på under en dag.

Efter detta tror jag att jag kommer dra mig för att beställa från CDON om det finns andra alternativ.

Misstänker att du nappade på samma erbjudande som mig, Dremel 3000 med tillbehör för 499kr. Jag hade dock turen att få den, men deras ordersystem verkar vara helt värdelöst när men beställer från deras tredjepartsleverantörer. Den statusen "Ej levererad" tills dagen efter att jag fått grejerna.

Det var samma sak för mig angående att den försvann från sidan och hittade ingen information alls på sidan...

Har upplevt detta varje gång när det är någon tredjepartsleverantör, dock något bättre som det är CDON själva som levererar, men förtroendet för dem är ju inte direkt på topp...

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekel:

Misstänker att du nappade på samma erbjudande som mig, Dremel 3000 med tillbehör för 499kr. Jag hade dock turen att få den, men deras ordersystem verkar vara helt värdelöst när men beställer från deras tredjepartsleverantörer. Den statusen "Ej levererad" tills dagen efter att jag fått grejerna.

Det var samma sak för mig angående att den försvann från sidan och hittade ingen information alls på sidan...

Har upplevt detta varje gång när det är någon tredjepartsleverantör, dock något bättre som det är CDON själva som levererar, men förtroendet för dem är ju inte direkt på topp...

//zekel

Ja exakt det, blir så jäkla trött på hur det hanteras. Min order står dock inte som något alls utan bara försvann

EDIT:
Kollade just deras sida, nu har den magiskt dykt upp igen som "ej levererad" så kanske har tur och får den iaf. Intressant efter att CDON sagt att det var omöjligt och att jag skulle få tbax pengarna istället, aja får jag den är jag nöjd iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Det tråkigaste i sammanhanget är att de utan vidare kunde ha en person som svarande nästan varje minut under BF i detta forum, men sedan när varorna är sålda, pengarna inhåvade (gärna innan leverans som Qliro numera) och problemen börjar så ser man inte röken av deras representant. Dåligt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det tråkigaste i sammanhanget är att de utan vidare kunde ha en person som svarande nästan varje minut under BF i detta forum, men sedan när varorna är sålda, pengarna inhåvade (gärna innan leverans som Qliro numera) och problemen börjar så ser man inte röken av deras representant. Dåligt!

Representanten var senast inloggad idag 08:28 och då är det säkert att denne har läst inläggen här. Tror dock de intr vågar svara alla just då väääldigt många är missnöjda med hur de hanterat sina leveranser. Sitter själv och väntar på att ett spel jag köpt under Black Friday ska levereras till mig men dock kom DisplayPort kabeln jag beställde i måndags i brevlådan igår. Säger ju något IAF om hur pass beställningarna hanteras (senaste beställningen på högen tas hand om först) >.<

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Representanten var senast inloggad idag 08:28 och då är det säkert att denne har läst inläggen här. Tror dock de intr vågar svara alla just då väääldigt många är missnöjda med hur de hanterat sina leveranser. Sitter själv och väntar på att ett spel jag köpt under Black Friday ska levereras till mig men dock kom DisplayPort kabeln jag beställde i måndags i brevlådan igår. Säger ju något IAF om hur pass beställningarna hanteras (senaste beställningen på högen tas hand om först) >.<

Tror det är så att CDON inte har någon ny information att säga om förseningarna. De har nog i sin tur fullt upp med chatt och mail. De klarar ju inte svara på mail inom 24h längre, jag bara hoppas de inte missar vissa mail. Jag försöker få fakturadatum framflyttad ganska duktigt då det finns människor på deras facebook som väntat i veckor på varor som ska finnas i lager. Deras hög med order att skicka ut verkar snarare byggas på än minskas (speciellt eftersom de verkar ta sista ordern först och nu annonserar de för fullt inför jul så lär det inte minskas).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Vore intressant att veta HUR många ordrar de fick in, med tanke på att för de flesta verkar ta 5+ arbetsdagar innan varorna ens har lämnat deras lager - alltså bör de ju ha fått in många gånger fler beställningar än de räknat med.

Det är nog rätt många ordrar i de flesta webbutiker sedan Black Friday, CDON och Webhallen verkar ha väldigt stora leveransproblem (CDON säger inget publikt, Webhallen skriver det på webbsidan).

Känns som om att CDON själva satt sig i denna situationen, att få ett närmst ohållbart orderflöde med att släppa kampanjprodukt varje timme under Black Friday, vilket gör att det blir många gånger fler antal ordrar som läggs om kunderna vill ha kanske 1, eller 10 kampanjprodukter av de olika eller kanske alla.

CDON borde låta systemet ta emot alla ordrar, och under helgen kört en genomkörning och sammanfogat en kunds alla ordrar som kunden lagt under Black Friday till en enda stor (om alla är betalade på samma betalsätt, ex kortbetalning med kortbetalning, faktura med faktura osv), och då kanske fått ner 4-15 ordrar/person eller vad nu en person beställt i olika ordrar till kanske 1-2 eller liknande.

SÅ enligt mig så har CDON själva satt sig i denna situationen med att ha en så "korkad" kampanj ide att släppa en kampanjprodukt / timme, och då få många gånger fler ordrar än behövligt.

Skrivet av MultiMan:

Standard hos CDON, de är "bra" på att sälja, sälja och sälja, men rätt usla på kundservice efter att de fått sålt en produkt.

Skrivet av Icte:

Representanten var senast inloggad idag 08:28 och då är det säkert att denne har läst inläggen här.

Är precis så CDON är, de är inriktade på att sälja = dra in pengar, men är urusla på kundservice/support efter ett sälj, då det kostar pengar....

Skrivet av CyriQ:

Tror det är så att CDON inte har någon ny information att säga om förseningarna. De har nog i sin tur fullt upp med chatt och mail. De klarar ju inte svara på mail inom 24h längre, jag bara hoppas de inte missar vissa mail. Jag försöker få fakturadatum framflyttad ganska duktigt då det finns människor på deras facebook som väntat i veckor på varor som ska finnas i lager. Deras hög med order att skicka ut verkar snarare byggas på än minskas (speciellt eftersom de verkar ta sista ordern först och nu annonserar de för fullt inför jul så lär det inte minskas).

Då det är PostNord som sköter lager, plock, packning och transport åt CDON så kan inte CDON se så mycket längre själva.
Och CDON har knappast svarat inom 24 timmar någonsin, svarstiden har alltid legat på 2-3dygn eller mer de gångerna man skickat en fråga.

Och det är sjukt att CDON fortsätter köra kampanjer ännu, då de uppenbarligen inte klarar av att leverera inom 1-3 dagar som de säger sig ska leverera på. Men det är väl en chefs beslut om att "vi måste dra in pengar NU!" som styr det hela.

Och det är ett rent ut sagt jävligt korkat system att skicka fakturorna före produkterna har skickats / fått kolli id, men det visar ju bara att det enda CDON tänker på är att få in pengarna.

Vill du flytta fram fakturadatum så ska du kunna göra det dirkt hos qliro, på https://www.qliro.com/sv/my-pages

"Varför har jag fått en faktura? Jag har inte fått mina varor ännu.

Om leveransen är sen kan du få fakturan före din leverans. Självklart ska du betala först när du har fått dina varor. Tänk på att det i sådant fall är viktigt att flytta förfallodatumet på Mina Sidor. Du kan även kontakta kundservice och få hjälp."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Nu är det väl ändå lite väl mycket spekulerande och lite väl många "hobby-managementkonsulter" i denna tråd? CDON har bättre koll på det här med E-handel än någon här och de jobbar så hårt de kan just nu. Förhoppningsvis lär de av sina misstag denna gång och återkommer nästa år med bättre resultat. Annars kan de ju alltid anställa några av ovanstående tyckare till sin Strategy-avdelning...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

@PowerNet: Jo, det vet jag och har ventilerat det tidigare. Därför köper jag inte alls så mycket som jag hade kunnat utan använder mig främst av två andra, genom åren mycket pålitliga leverantörer, både innan och efter affären (K resp D). Köpte endast två CD på BF, kom i måndags och två andra julklappar idag (från samarbetspartners), varav den ena skickades inom 4 timmar, så alla leveranser har inte gått åt skogen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wixia:

Nu är det väl ändå lite väl mycket spekulerande och lite väl många "hobby-managementkonsulter" i denna tråd? CDON har bättre koll på det här med E-handel än någon här och de jobbar så hårt de kan just nu. Förhoppningsvis lär de av sina misstag denna gång och återkommer nästa år med bättre resultat. Annars kan de ju alltid anställa några av ovanstående tyckare till sin Strategy-avdelning...

CDON jobbar nog inte alls så hårt just nu, förutom att besvara mail/frågor från kunder i en strid ström, då det numera är PostNord som sköter om lager, plock, packning och leverans åt CDON (mot tidigare bara leveranser).

Skrivet av MultiMan:

@PowerNet: Jo, det vet jag och har ventilerat det tidigare. Därför köper jag inte alls så mycket som jag hade kunnat utan använder mig främst av två andra, genom åren mycket pålitliga leverantörer, både innan och efter affären (K resp D). Köpte endast två CD på BF, kom i måndags och två andra julklappar idag (från samarbetspartners), varav den ena skickades inom 4 timmar, så alla leveranser har inte gått åt skogen.

Precis, och det är ju det som blir ett problem när de kör sådana här kampanjer där de släpper produkter ex varje timme, eller liknande.

De borde gå in i systemet och låta systemet lägga ihop alla en kunds ordrar till en enda i de fallen de är betalade med samma betalningssätt (ex faktura mot faktura, eller kort mot kort osv). Så att antalet ordrar som ska plockas/hanteras på lagret sjunker, det skulle kanske minska antalet ordrar med upp emot 50%, eller kanske mer.

För ser man över lag så har nog varje person som handlat på CDON under Black Friday lagt minst 1 order, troligen fler, vilket gör att lagret för onödigt mycket ordrar att hantera, det blir onödigt mycket fraktande i separata försändelser, och det blir en större miljöpåverkan i och med att de skickas enskillt i separata kartonger/förpackningar, det krävs fler lastbilar för samma mängd varor, det blir förseningar både på lagret att plocka men främst hos PostNord i både paketflöde och i brevflödet, då de inte är dimensionerade fört denna stora mängd paket/brev på samma gång.

SÅ skulle de slagit ihop ordrarna i samma order så hade det troligen fått iväg dem redan under måndagen/tisdagen, mot nu när de ligger 1 vecka eller mer efter, på grund av att det är för många ordrar som kunde minskats med säkerligen 50%.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

CDON jobbar nog inte alls så hårt just nu, förutom att besvara mail/frågor från kunder i en strid ström, då det numera är PostNord som sköter om lager, plock, packning och leverans åt CDON (mot tidigare bara leveranser).
Precis, och det är ju det som blir ett problem när de kör sådana här kampanjer där de släpper produkter ex varje timme, eller liknande.

De borde gå in i systemet och låta systemet lägga ihop alla en kunds ordrar till en enda i de fallen de är betalade med samma betalningssätt (ex faktura mot faktura, eller kort mot kort osv). Så att antalet ordrar som ska plockas/hanteras på lagret sjunker, det skulle kanske minska antalet ordrar med upp emot 50%, eller kanske mer.

För ser man över lag så har nog varje person som handlat på CDON under Black Friday lagt minst 1 order, troligen fler, vilket gör att lagret för onödigt mycket ordrar att hantera, det blir onödigt mycket fraktande i separata försändelser, och det blir en större miljöpåverkan i och med att de skickas enskillt i separata kartonger/förpackningar, det krävs fler lastbilar för samma mängd varor, det blir förseningar både på lagret att plocka men främst hos PostNord i både paketflöde och i brevflödet, då de inte är dimensionerade fört denna stora mängd paket/brev på samma gång.

SÅ skulle de slagit ihop ordrarna i samma order så hade det troligen fått iväg dem redan under måndagen/tisdagen, mot nu när de ligger 1 vecka eller mer efter, på grund av att det är för många ordrar som kunde minskats med säkerligen 50%.

Så du tror att CDONs ledning lojt ser på när deras namn dras i smutsen för att en tjänst de köpt av ett annat företag inte fungerar?

Du får det att låta som att en sådan förändring i deras logistiksystem är något som svängs ihop på en förmiddag.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

I tisdags fick jag mail att min order hade skickats (två skärmskydd och ett skal till iPhone6), men fortfarande inget i lådan. Undrar om de cyklade ut med det från lagret?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svalle:

I tisdags fick jag mail att min order hade skickats (två skärmskydd och ett skal till iPhone6), men fortfarande inget i lådan. Undrar om de cyklade ut med det från lagret?

I normala fall kan det ta 1-2 dagar efter statusen "Skickats" står på ordersidan, tills Posten verkligen får paketet eller brevet. Efter BF lär den tiden vara förlängd.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wixia:

Så du tror att CDONs ledning lojt ser på när deras namn dras i smutsen för att en tjänst de köpt av ett annat företag inte fungerar?

Du får det att låta som att en sådan förändring i deras logistiksystem är något som svängs ihop på en förmiddag.

I princip ja, de kommer säkert att sätta sig ner i ett möte med PostNord om hur det kan förbättras.
PostNord kommer säga "bara ni betalar så löser vid det" CDON kommer säga "vi vill inte betala mer" så är det löst
Det CDON kan göra är att vid sådana här stora kampanjer är att slå ihop alla en kunds ordrar i samma i de fallen de är betalade med samma betalningsalternativ, för att få ner antalet ordrar, minska påverkan på klimatet och misnka antalet transporter.
Det är ju upp till CDON att ha bra system, och ordna snabba leveranser, och att ha en kunds ordrar uppdelade i säg 5 eller 10 st när de skulle kunna slås ihop till 1 eller kanske 2 st är bara korkat, det skulle spara rätt mycket arbete och även tid, och miljö om de slås ihop till färre ordrar till samma kund.

Skrivet av svalle:

Mna kan ju undra, säger de att de har en leveranstid på 1-3 dagar så ska det vara det med, inte 1 vecka.

Skrivet av MultiMan:

I normala fall kan det ta 1-2 dagar efter statusen "Skickats" står på ordersidan, tills Posten verkligen får paketet eller brevet. Efter BF lär den tiden vara förlängd.

I normala fall så får PostNord försändelsen samma dag, då PostNord hämtar hos företagen varje dag då det gäller webbutiker, så om ordern är packad före PostNord hämtat försändelser så ska den komma med den dagen, om nu inte PostNord´s lastbil/lastbilar blir fulla, och då är det upp till butiken att beställa rätt antal lastbilar för upphämtning.

Och i CDON´s fall så är det ju PostNord som sköter CDON´s lager med, så där är det ännu konstigare att det skulle ta längre tid innan PostNord fått paketet, då de suttit på det hela tiden sedan det blivit packat.

Normal gång för webbutiker:
Order läggs 13:00 - paketet packas före stopptid - paketen hämtas kring säg 17/18 tiden - sorteras på terminal/terminaler - framme hos ombudet dagen efter det packats/skickats.

Order läggs efter stopptid - packas för sent för att hinna iväg den dagen - hämtas dagen efter - sorteras på terminal - framme hos ombudet på dag 2 sedan det packats/skickats.

Allt över en leveranstid på 1 natt (vardagar) är att anse dåligt enligt mig, om man lagt ordern före stopptid som butiken sagt, vid större kampanjer får man lägga till 1 natt för att räkna med ökat tryck hos lagren, och då max 2 nätters leveranstid för att vara OK enligt mig.

Visa signatur