HTPC,server - pulseaudio, VNC?

Permalänk
Medlem

HTPC,server - pulseaudio, VNC?

Tänkt bygga ihop en linuxserver som skall agera HTPC och filserver samtidigt, sitter just nu på windows på min stationära men tänker sälja av mitt ATIkort och köpa en nvidia och byta till linux.

Undrar fall man på ett enkelt sätt kan köra ljudet genom HTPCn 100% och skyffla över ljudet med hjälp av pulse audio från stationär och även bärbar (troligtvis en mac - går det på något sätt?) till HTPCn som skall ha två ljudkort, ett för högtalare och ett för hörlurar.

Finns det även en bra app till androidtelefonen som man kan styra HTPCn och tex byta spotifylåt från mobilen? samt en bra VNC app så man kan lägga in torrents osv. direkt från mobilen?

Går detta att lösa än på ett smidigt sätt eller har jag helt missförstått pulse audio?

Tack på förhand

Permalänk

Gällande pulse så kan du göra precis det du vill. Du kan skicka ljudet från en valfri dator över nätverket till servern, och på servern kan du välja vilket eller vilka ljudkort som ljudet ska komma ut ur.
Tyvärr så verkar det rätt så dåligt med pulse-stöd för OS X. Var dock ett tag sedan jag kikade på det...

Själv kör jag med MPD och iTunes hemma. Finns utmärkta Android apps för båda. Ingen aning hur det ser ut för spotify dock.

Permalänk
Medlem

Intressant, hur är det med delay osv? om jag skulle köra spelljud tex. genom en annan dator på samma nätverk? går det endast med nätverksdelayen eller blir det någon extra pga pulse? isf märkbart?

Permalänk
Medlem

Bra tråd!
Jag kör för tillfället Spotify på htpc'n fast gui't är tunnlat till min laptop. Det gör dock att gui't uppdateras sakta (ssh krypterar men har bytt till den snabbare blowfish kryptot.)).

Men det är ju mycket smartare att köra Spotify helt på laptopen och sända ljudet via pulseaudio till htpc'n. Lyckades du med denna bedrift?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Japp nu är det gjort, kör Spotify på min laptop eller stationära och sänder ljudet över nätverket till htpc'n som spelar upp med ett Asus Xonar och fina högtalare. (Ljudet tar ca. 2Mb/s över nätverket). Har inte undersökt delay speciellt mycket då jag endast lyssnar på musik, men det finns olika tunga algoritmer Pulseaudio kan använda.

Kan skriva ihop hur jag gjorde (både för min och andras skull) om ett par dagar. Detta känns verkligen som en killer-feature (nörd som man är ).

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Inaktiv

Jag kan ju rekommendera dropbox för att lägga in torrents, funkar riktigt bra, om du har Android/Iphone.

Permalänk

Ifall du kör torrentklienten transmission går det att få till ett webfrontend till den.
VNC känns jätteöverflödigt för en sån sak.