Att flytta till London. Jobb? Bostad?

Permalänk
Medlem

Att flytta till London. Jobb? Bostad?

Tjena!
Jag går i tankarna att det vore kul att flytta till London, och se hur livet leker därborta istället för här i tråkiga Sverige.

Men jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga?
Jag har hört att det ska vara ganska lätt att få jobb därnere (mer eller mindre vilket skit som helst går bra), men jag har ingen aning om hur man hittar dem? Och hur är det med bostäder, vart hittar man sånt? Att hyra i andra hand lär ju gå bra, åtminstone till en början.

Eftersom det är inom EU så får man ju flytta och jobba hur man vill (har dubbelkollat detta).

Jag har kollat upp det med arbetsförmedlingen (är arbetslös för närvarande), och de betalar samma bidrag som om jag vore här i Sverige, i tre månader från och med dagen jag flyttar.

Någon som har koll, eller lite tips? ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Testa Skottland: där får man jobb i princip direkt om man har bra CV inom valfri bransh.:) Har en bekant som gick A-lös i 5 år i Sverige (trots bra meriter) han tröttnade och drog till Skottland fick jobb på en vecka.^^ Sen flyttade han tillbaka till Sverige för och se om han kunde jobba här ett tag och så, han var A-lös i 1,5 år här, tröttnade och drog till Skottland igen, fick jobb typ direkt.:D Så Förvänta Dig Inget av Sverige --> FDIS.;):P Här bor väl mest socialfall och en och annan nysvensk.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men det är nog bara London som gäller just nu ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Glömsk

Generellt med London gäller att du måste bo där för att få jobb. Så flytta först, söka jobb sen. Det är lättare att hitta bostad än Stockholm. Hitta jobb ska inte vara några problem om du har någon form av marknadsföringsbara kunskaper.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Men pengar krävs ju för att få bostad - och pengar kommer från jobb?
Men jag har hört från andra att det lättaste är nog att flytta dit, sen söka jobb på plats, face-to-face så att säga.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men pengar krävs ju för att få bostad - och pengar kommer från jobb?
Men jag har hört från andra att det lättaste är nog att flytta dit, sen söka jobb på plats, face-to-face så att säga.

MVH //Gorian

Ska du flytta utanför, för att på egen hand söka jobb.
Så kommer 99% av alla du söker till vilja att du har en bostad på plats, då de är en försäkring för dem.

Kolla även upp så de ej krävs något social security liknande nummer.
De behövde jag när jag bodde i Frankrike, och kommer även behöva det när jag nu ska till Dublin.

Visst klarar många sig på att "bara" flytta. Men bara för att vi har fri arbetsmarknad inom EU betyder de inte att du måste fixa en massa på plats för att faktiskt kunna jobba(lagligt dvs). Så som skatt, du måste fixa bankkonto där då du lär få de svårt att få dem att betala ut lönen till ett svenskt bankkonto. Även där spelar då "social security nummer / PPS(i Irland)" in, och de kan du inte få ifall du inte har en bostad på plats.
Tror inte de är världens undergång om du inte har ett konto på en gång när du söker jobb.
Förberedd även tidigare arbetsgivare som du har som referens att de kanske inkommer samtal från England.
Samma gäller bostadsreferenser, vilket är riktigt vanligt utanför sverige(finns i Sverige, men inte lika stor utsträckning).
Och när de gäller bostad, bli inte förvånnad över att standarden är lägre än i Sverige. Och att du oftast måste betala en deposition, så första månaden blir 2x hyror

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Tackar så jättemycket för svaret RedFlip!

Jo, jag har förstått att bostaden kommer först, och jobben sen. Jag har kikat runt lite och sett det är många t ex. receptsionister och liknande som söks, samt övrigt hotell personal (har ifs även blivit varnad för att jobba på hotell i London).

Ett bankkonto är det förstått att jag ska ha, lär väl inte vara några större problem - hoppas jag?

Jag hittade en sida som berättar hur man skaffar "National Insurance Number" (som det tydligen heter), men jag måste säga att det låter bra tradigt:
London National Insurance Number, Work UK

Men;
1. Bostad.
2. Bankkonto.
2.5 (lite eventuell på denna, vet fortfarande inte om den är ett krav?) National Insurance Number
3. Jobb

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tackar så jättemycket för svaret RedFlip!

Jo, jag har förstått att bostaden kommer först, och jobben sen. Jag har kikat runt lite och sett det är många t ex. receptsionister och liknande som söks, samt övrigt hotell personal (har ifs även blivit varnad för att jobba på hotell i London).

Ett bankkonto är det förstått att jag ska ha, lär väl inte vara några större problem - hoppas jag?

Jag hittade en sida som berättar hur man skaffar "National Insurance Number" (som det tydligen heter), men jag måste säga att det låter bra tradigt:
London National Insurance Number, Work UK

Men;
1. Bostad.
2. Bankkonto.
2.5 (lite eventuell på denna, vet fortfarande inte om den är ett krav?) National Insurance Number
3. Jobb

//Gorian

Om du flyttar så du planerat, räkna med skit jobb i början
Och bostad så tipsar jag om att leta såna som söker inneboende, bra sätt att lära känna folk fort, och även få ett litet nätverk snabbt.
Kompis flytta in hos 3 tjejer, 2 dagar senare hade han jobb på samma pub som dem. Så de funkar, med lite tur givetvis

Men japp, National Insurance Number kommer behöva vad jag läst på sidan. De hänger ihop med skatt osv.
Är oftast inte så svårt att fixa som man tror, stora kraven brukar vara:
Pass/Internationellt ID
Bostadsadress, och bevis att du bor där, räkning med ditt namn eller hyra osv.(kan du fixa snabbt och lätt av din landlord)
Personbevis(behövs troligast inte, men skadar INTE att ha med sig ett när du flyttar utomlands. De fixar du hos skatteverket, och be att de ska vara på engelska och stämplat och singerat ^^)

Så ska du se att de kommer gå sketbra

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för svaret RedFlip! ^^

Vet du vart man börjar leta efter personer som söker / är villiga att ha inneboende?
Kanske en dum fråga, men hur skriver man sig också till den adressen? Jag gissar att Sveriges gamla hederliga Adressändring inte funkar?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Tack så jättemycket för svaret RedFlip! ^^

Vet du vart man börjar leta efter personer som söker / är villiga att ha inneboende?
Kanske en dum fråga, men hur skriver man sig också till den adressen? Jag gissar att Sveriges gamla hederliga Adressändring inte funkar?

MVH //Gorian

Gumtree är helt klart bäst för att hitta boende:
Flatshare in London offered: Flat shares London

I länken ovan är det alltså bara folk som söker inneboende som är listade. Satsa på det i alla fall i början då det är väldigt skönt att slippa köpa möbler, köksredskap och allt sånt. FInns även massvis med jobb på gumtree.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tjena!
Jag går i tankarna att det vore kul att flytta till London, och se hur livet leker därborta istället för här i tråkiga Sverige.

Men jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga?
Jag har hört att det ska vara ganska lätt att få jobb därnere (mer eller mindre vilket skit som helst går bra), men jag har ingen aning om hur man hittar dem? Och hur är det med bostäder, vart hittar man sånt? Att hyra i andra hand lär ju gå bra, åtminstone till en början.

Eftersom det är inom EU så får man ju flytta och jobba hur man vill (har dubbelkollat detta).

Jag har kollat upp det med arbetsförmedlingen (är arbetslös för närvarande), och de betalar samma bidrag som om jag vore här i Sverige, i tre månader från och med dagen jag flyttar.

Någon som har koll, eller lite tips? ^^

MVH //Gorian

Jag måste bara se hur det gick för dig. Åkte du till London eller blev du kvar i Sverige? Går just nu i samma tankar på att åka antingen till London eller Berlin. Eller någon annan bra stad för den delen..

Hoppas det inte är en alldeles för gammal tråd jag återupplivar

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacEnkronan:

Testa Skottland: där får man jobb i princip direkt om man har bra CV inom valfri bransh.:) Har en bekant som gick A-lös i 5 år i Sverige (trots bra meriter) han tröttnade och drog till Skottland fick jobb på en vecka.^^ Sen flyttade han tillbaka till Sverige för och se om han kunde jobba här ett tag och så, han var A-lös i 1,5 år här, tröttnade och drog till Skottland igen, fick jobb typ direkt.:D Så Förvänta Dig Inget av Sverige --> FDIS.;):P Här bor väl mest socialfall och en och annan nysvensk.:P

Japp. Och de som har en universitetsutbildning som en själv räknas in till vad? Socialfall eller nysvensk?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Jag måste bara se hur det gick för dig. Åkte du till London eller blev du kvar i Sverige? Går just nu i samma tankar på att åka antingen till London eller Berlin. Eller någon annan bra stad för den delen..

Hoppas det inte är en alldeles för gammal tråd jag återupplivar

Tjena ^^
Nej, jag kom aldrig iväg. Flickvän och annat kom i vägen. Jobbade som nätverkstekniker här i Sverige i 3,5 år, och nu utbildar jag mig inom internationell marknadsföring. Ska dock iväg på utlandsstudier i 6 månader, om det räknas?

Har vänner som flyttat till såväl London som Berlin. Enligt dess erfarenheter är min bild följande: Det är väldigt många som temporärt flyttar till respektive stad, vilket leder till mycket svartjobb och hård konkurrens på arbetsmarknaden. I båda städerna hör man svensktalande personer titt som tätt när man är ute och strosar. Har man inte för höga krav så går det dock fin-fint att hitta jobb. I London jobbade min kompis svart som frisörska på en salong, och min vän i Berlin jobbar nu ("vitt") som svensk kundsupport för Zalando. Hon har även gjort en del svartjobb - översatt någon hemsida till svenska, passat barn och allt vad de nu var. Om det spelar någon roll så kan jag också säga att det är mycket droger i Berlin, på gott och ont. Är du inte den som är ute och klubbar så lär du inte märka av det mer än att suspekta snubbar snackar med dig i parker och sånt.

Hoppas du kommer längre än vad jag gjorde!

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian:

Det är lite moment 22 i UK Först Bostad, sen bankkonto sen jobb .
Men du får inge jobb utan bankkonto så jag hade nog sett till att ha massa pengar så man kan leva minst 6månader utan att jobba ink bostad så du kan söka jobb under den perioden.Du måste vara i London för att söka jobb där.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tjena ^^
Nej, jag kom aldrig iväg. Flickvän och annat kom i vägen. Jobbade som nätverkstekniker här i Sverige i 3,5 år, och nu utbildar jag mig inom internationell marknadsföring. Ska dock iväg på utlandsstudier i 6 månader, om det räknas?

Har vänner som flyttat till såväl London som Berlin. Enligt dess erfarenheter är min bild följande: Det är väldigt många som temporärt flyttar till respektive stad, vilket leder till mycket svartjobb och hård konkurrens på arbetsmarknaden. I båda städerna hör man svensktalande personer titt som tätt när man är ute och strosar. Har man inte för höga krav så går det dock fin-fint att hitta jobb. I London jobbade min kompis svart som frisörska på en salong, och min vän i Berlin jobbar nu ("vitt") som svensk kundsupport för Zalando. Hon har även gjort en del svartjobb - översatt någon hemsida till svenska, passat barn och allt vad de nu var. Om det spelar någon roll så kan jag också säga att det är mycket droger i Berlin, på gott och ont. Är du inte den som är ute och klubbar så lär du inte märka av det mer än att suspekta snubbar snackar med dig i parker och sånt.

Hoppas du kommer längre än vad jag gjorde!

Mvh,
Gorian

Låter som att du fick det bra här i Sverige ändå då! Funderar på om jag ska ta mig en weekend till något av ställena och höra mig runt lite om hur det fungerar. Har nog inget emot svart-jobb, men man vill ju helst köra lagligt så man inte åker på skit i efterhand.

Får väl se vad som händer de närmsta månaderna då jag tröttnat rejält på det jag gör nu här i livet. Tack för infon i vilket fall

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

En flytt till London kommer att bli temporär, Storbritannien kommer högst troligtvis lämna EU i mars om två år, och då de inte vill längre vara en del av den inre marknaden så kommer det bli mycket svårare för svenskar att kunna bo och arbeta i landet.
Berlin och Tyskland kommer bli mycket mer intressantare för svenskar med planer att jobba utanför Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

En flytt till London kommer att bli temporär, Storbritannien kommer högst troligtvis lämna EU i mars om två år, och då de inte vill längre vara en del av den inre marknaden så kommer det bli mycket svårare för svenskar att kunna bo och arbeta i landet.
Berlin och Tyskland kommer bli mycket mer intressantare för svenskar med planer att jobba utanför Sverige.

Kan bli en lösning som både Norge och Schweiz har där man faktiskt ingår speciella avtal med EU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan bli en lösning som både Norge och Schweiz har där man faktiskt ingår speciella avtal med EU.

Nej, Storbritannien accepterar inte den fria rörligheten för personer (det var ett huvudskäl för många att rösta ja till Brexit), och väljer hellre då att stå helt utanför EU:s inre marknad. Landet kommer inte hela att kunna ingå separata avtal med vissa av EU:s medlemsländer gällande fri rörlighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Nej, Storbritannien accepterar inte den fria rörligheten för personer (det var ett huvudskäl för många att rösta ja till Brexit), och väljer hellre då att stå helt utanför EU:s inre marknad. Landet kommer inte hela att kunna ingå separata avtal med vissa av EU:s medlemsländer gällande fri rörlighet.

Det intressanta är att EU ändå sitter i positionen att kunna ställa sådana krav.. för alternativet vore förödande för Storbritanniens handel och ekonomi. Alltså att Storbritannien får stå ensamma i ett Europa som allt mer vänder sig till EU. Norge försökte ju ungefär som Storbritannien att bli mer "fristående" men insåg snabbt att det skulle bli förödande om man sköt bort EU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det intressanta är att EU ändå sitter i positionen att kunna ställa sådana krav.. för alternativet vore förödande för Storbritanniens handel och ekonomi. Alltså att Storbritannien får stå ensamma i ett Europa som allt mer vänder sig till EU. Norge försökte ju ungefär som Storbritannien att bli mer "fristående" men insåg snabbt att det skulle bli förödande om man sköt bort EU.

Och EU ställer sådana krav, antingen så accepterar Storbritannien alla fyra friheterna eller så kan det inte vara en del av den inre marknaden. Storbritannien väljer hellre då att stå helt utanför, då de tror att de kommer att lyckas bättre och att det inte kommer att vara förödande för deras ekonomi...