Permalänk
Avstängd

Cacha en filstruktur?

Jag har ett raid som inte alltid är påslaget. Datorn av avstängd mesta tiden. Jag skulle vilja ha en förteckning över alla filer i raidet. Finns det något program så att man kan scanna igenom en filstruktur, och sen spara strukturen? Senare kan jag titta igenom filstrukturen även när raidet är avslaget?

Permalänk
Medlem

locate gör ju detta.... updatedb för o uppdatera databasen.

Permalänk
Medlem

Det är väl annars ganska lätt att skriva ett, beroende på vad det är du vill lagra. Är du intresserad så har jag lite UNIX C-kod från ett av mina program som går igenom alla filer och mappar i en given sökväg. Borde vara enkel att modifiera.

Permalänk
Avstängd

Thomas H
Jo, jag har funderat på att skriva ett Java program med GUI och sånt. Borde vara enkelt. Men om det redan finns program som gör det, så är ju det bra.

JoNaZ,
Så "locate" gör det? Finns det nåt GUI till den? Jag vill inte sitta och göra "ls" hela tiden, helst...

Permalänk
Medlem

Vaför inte prova med find?

$ find . -name \*

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Så här, jag vill kunna bläddra bland alla filer på min raid. Men raidet ska vara avslaget. Så alla filer har cachats på min andra dator. Jag kan inte "find" eftersom raidet är avstängt. Jag kommer inte åt raidet, men vill kunna se t.ex. hur stora filerna är ändå.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt. Du vill bläddra bland filerna men raidet ska vara avstängt? "alla filer har cachats på min andra dator" - Hur tänker du då? Ska du kopiera filerna till din andra dator?

Kolla filstorlek: $ find . -name \* | xargs ls -la

Spara till en fil: $ find . -name \* | xargs ls -la > cache.txt

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Welcome to OFS [OFS Wiki] kanske?

Då kan du sedan använda valfri vanlig "filbläddrare", typ Dohlpin eller Nautilus för att se sina offline filer

Permalänk
Avstängd

nfm, ja det är nåt sånt jag menar. Men det verkar som om det cachar alla data också? Det behöver inte jag, jag vill bara se information om filerna, t.ex. hur stora de är.

(Bakgrunden är att jag har filer på min raid, men raidet är avstängt mesta delen av tiden. Och när jag får in nya filer, så vill jag se vad jag har på min avstängda raid. Då passar det bra att ha cachat hela raidets filstruktur så jag kan bläddra bland filerna utan att slå på raidet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

nfm, ja det är nåt sånt jag menar. Men det verkar som om det cachar alla data också? Det behöver inte jag, jag vill bara se information om filerna, t.ex. hur stora de är.

(Bakgrunden är att jag har filer på min raid, men raidet är avstängt mesta delen av tiden. Och när jag får in nya filer, så vill jag se vad jag har på min avstängda raid. Då passar det bra att ha cachat hela raidets filstruktur så jag kan bläddra bland filerna utan att slå på raidet.)

Jaha, och vad är problemet med mitt förslag?

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Har du provat tree?

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Jaha, och vad är problemet med mitt förslag?

Ditt förslag är fult, lär dig använda ls (passa på att lära dig find också...)

Gör så här istället:

$ ls -lhR /din/sökväg > filer.txt

Permalänk
Avstängd

@Tompalaz: tree verkar vara trevligt. Ska titta lite på det.

@mrl: jo, jag har gjort en dir listning i text nu. Men det blev så meckigt.

@pr0xy: ska titta lite på det.

Tack för era förslag och hjälp allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrl:

Ditt förslag är fult, lär dig använda ls (passa på att lära dig find också...)

Gör så här istället:

$ ls -lhR /din/sökväg > filer.txt

Tja, vem har sagt att det ska vara fint? Det är en QD-lösning som funkar.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar