Permalänk
Medlem

Acer - vilka program kan tas bort?

Har precis införskaffat en ny Acer (Aspire 5551G).

Vilka av de förinstallerade programmen tror ni kan tas bort utöver småspelen?

Image - TinyPic - gratis vrdtjnst fr bilder, foton och video

Sedan undrar jag hur det är med drivrutiner. Om jag nu inte formaterar datorn, kommer alla drivrutiner uppdateras automatiskt framöver, eller behöver man även här göra det manuellt? Kan tänka mig att så är fallet med åtminstone grafikkortet.

Permalänk

Drivrutiner är inga problem, dom flesta installeras automatiskt av win update. Precis som du säger så är det grafikkortets drivare du behöver och drivare till ljudkortet brukar vara bra att köra in(om HDMI ljudet krånglar). Alla drivrutiner du behöver finns på acers hemsida, jag skulle dock rekommendera att du laddar ner grafikdrivarna direkt från ATI.

Alla spelgrejer kan du ju ta bort direkt, office är väl typ 30dagars testversion så det e ju inte mycket att ha. En ren installation är verkligen att föredra, men om du formaterar och kör in från backup partitionen så är det ju samma du kör in igen. Men om du kan ordna med en helt ren win så är det inte fel. Du kan ju prova dig fram lite och testa programmen osv.

Kolla på vilka program så ligger i startup, brukar ligga en hel massa onödigt där. Du kan kolla med tex. CCleaner(bra att ha fö. för att hålla datorn ren) CCleaner - Optimization and Cleaning - Free Download

Sen måste du ju ha en vettig webläsare, dvs. chrome

Tog fram paint och kladdade lite på din bild, antivirus prog. skulle jag köra in nåt nytt. Eset smart security 4 tex, det tar inte alls mycket systemresurser. Det är antivirus, brandvägg och rubbet i det.

Vad tror ni andra, och ni som har acer framförallt. Dom DVD programmen kan vara bra om du tänkt bränna massa skivor men tycker det finns smidigare program för det.

Permalänk
Medlem

Utav bild så kan du ta bort allt. Kommer du till någon hemsida som behöver en plugin så blir du meddelad om detta.

Dessa bör du ha kvar för bekvämlighet...
Acer Crystal Eye webcam (men drivrutin enbart räcker)
Adobe Flash Player (slipper installera om)
Adobe Reader (slipper installera om)
Launch Manager (Som namnet låter)
Microsoft Works (Vettig ordbehandlare, Office är stort klumpigt å fult)
Realtek ### (slipper installera om)
Synaptics Pointing Device (för configuration av pekplattan)

Vlc,Winamp,Winrar,Firefox,Eset + operativ är bra start

ang windows live holy shit what a crappy software... Ja det suger. Bra sätt å tappa massa prestanda från datorn.
recovery etc. blanda nya å gamla filer är inte ens lönt å tänka på
epower - kör med windows inbyggda
ati catalyst... drivrutin för grafikkort enbart, övrig mjukvara från ati är skit
ms silvershit - återigen prestanda tjuv

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Utav bild så kan du ta bort allt. Kommer du till någon hemsida som behöver en plugin så blir du meddelad om detta.

Dessa bör du ha kvar för bekvämlighet...
Acer Crystal Eye webcam (men drivrutin enbart räcker)
Adobe Flash Player (slipper installera om)
Adobe Reader (slipper installera om)
Launch Manager (Som namnet låter)
Microsoft Works (Vettig ordbehandlare, Office är stort klumpigt å fult)
Realtek ### (slipper installera om)
Synaptics Pointing Device (för configuration av pekplattan)

Vlc,Winamp,Winrar,Firefox,Eset + operativ är bra start

ang windows live holy shit what a crappy software... Ja det suger. Bra sätt å tappa massa prestanda från datorn.
recovery etc. blanda nya å gamla filer är inte ens lönt å tänka på
epower - kör med windows inbyggda
ati catalyst... drivrutin för grafikkort enbart, övrig mjukvara från ati är skit
ms silvershit - återigen prestanda tjuv

Till laptops så är CCC ganska så bra att ha, annars kan man inte ställa in ett skit Ati install manager är just ett program för att installera/avinstallera CCC. Ta ej bort ms visual C++ osv.

Om du ska pyssla lite med typ word å så och inte tycker att works duger så ladda ner open office, det är gratis och precis lika bra som vanliga office.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar denna tråd..

Jag tog bort enligt bilden ni visade och allt funkade perfekt men jag råkade ta bort en program. Programet var tex när jag ändra min ljud så kommer det en liten bild upp på skärmen och visar hur mycket ljuder ligger på samma med andra saker, saknar den lite. Till min fråga nån som vet vad den heter och var kan jag ladda ner den igen, jag har en Acer 5820TG.

Tacksam för svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har inte prövat acers hemsida?
Vad programmet heter kan inte vi veta, iaf inte jag. Leta upp ljuddrivrutinerna..

Permalänk

............ta bort ALL bakgrunds-tuggande-Bloatware...............genom att formatera datorn såklart........(alltså använda Recovery Partition/Recovery CD)

att ta bort dessa Bloatware program med "Lägg till/ta bort program" funkar inte 100% (ligger fortfarande kvar trådar i Registret...enda (riktiga) sättet är formatera

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

Google + Tune up Utilities - Detta rensar klart godkänt din dator från 99.99% av allt du inte vill ha.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av laptop guy:

............ta bort ALL bakgrunds-tuggande-Bloatware...............genom att formatera datorn såklart........(alltså använda Recovery Partition/Recovery CD)

att ta bort dessa Bloatware program med "Lägg till/ta bort program" funkar inte 100% (ligger fortfarande kvar trådar i Registret...enda (riktiga) sättet är formatera

Har nyss beställt en 3820TG... inte det viktiga.

Men jag ska som du säger formatera istället - finns det någon enkel guide om hur man enkelt gör detta?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

samma sak för mig, väntar på min 3820tg och tänkte blåsa rent den. Skulle uppskatta om nån viste nån guide till hur man gör detta enklast.

Permalänk

guide ( finns 2 sätt)

med Recovery CD
1. stoppa i CD skivan och starta om datorn
2.precis när datorn startar tryck F12 (tryck flera gånger spelar ingen roll)
3. sedan kommer ni se olika alternativ som t ex HARD DRIVE. CD/DVD-RW...o.s.v.............här ska ni välja CD/DVD-RW
4. sedan hoppar Windows-fomrateringen igång automtaiskt (följ bara anvisngarna).........efter ett tag kommer ni komma fram till DÄR NI SKA RADERA DEN GAMLA C:-partitionen....radera den och markera den som ny....tryck fortsätt
5. nu kan ni lägga er o sova ca 1timme, efter ni vaknat är datorn helt om-formaterad med erat nya Windows

med Inbyggd Recovery partition
¤ starta om datorn o tryck F3.............sedan är det från steg 4 och framåt.

good luck

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av laptop guy:

Skrivet av lucifer579:

Har nyss beställt en 3820TG... inte det viktiga.

Men jag ska som du säger formatera istället - finns det någon enkel guide om hur man enkelt gör detta?

Skrivet av laptop guy:

guide ( finns 2 sätt)

med Recovery CD
1. stoppa i CD skivan och starta om datorn
2.precis när datorn startar tryck F12 (tryck flera gånger spelar ingen roll)
3. sedan kommer ni se olika alternativ som t ex HARD DRIVE. CD/DVD-RW...o.s.v.............här ska ni välja CD/DVD-RW
4. sedan hoppar Windows-fomrateringen igång automtaiskt (följ bara anvisngarna).........efter ett tag kommer ni komma fram till DÄR NI SKA RADERA DEN GAMLA C:-partitionen....radera den och markera den som ny....tryck fortsätt
5. nu kan ni lägga er o sova ca 1timme, efter ni vaknat är datorn helt om-formaterad med erat nya Windows

¤ starta om datorn o tryck F3.............sedan är det från steg 4 och framåt.

good luck

Hoppas ni vet att när man såkallad "formaterar" (..........) med återställningsskivorna så får ni alla "bloatware" program iaf..

Ni ska "formatera" (igen suck.....) med en vanlig windowskiva och sen installera drivrutiner..

Guide om hur man installerar windows 7 har jag..

Permalänk

Jo precis, det är ju ett cleant windows jag vill ha.

Jag vet hur man installerar ett W7, men 3820TG har ju t.ex inte någon DVD/CD-läsare.
Jag vet t.ex att man ska kunna installera via USB-minne, går det med en extern hårddisk också?

Och min lincens jag får med datorn - kan jag använda den på en nedladdad OEM premium 7a?
Eller kan man ladda hem en clean install från microsoft med hjälp av nyckeln kanske?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

nej du kan inte ladda hem ditt OS från Microsoft.

till 99.99% har du en inbyggd Windows7 partition i datorn...varför använder du inte den för ???? (har precis visat dig en guide hur det funkar.....väldigt enkelt...följ bara stegen

¤ starta om datorn o tryck F3..(står klart & tydligt vilken F-tangent det är precis innan Windows loggan poppar upp)
¤ sedan hoppar Windows-formateringen igång automatiskt (följ bara anvisningarna).........
¤ efter ett tag kommer ni komma fram till DÄR NI SKA RADERA DEN GAMLA C:-partitionen....radera den och markera den som ny....tryck fortsätt
¤ nu kan ni lägga er o sova ca 1timme, efter ni vaknat är datorn helt om-formaterad med erat nya Windows

-----------------------------------------------------------------
angående USB formatering, så har jag lagt upp guide för USB flera ggr här på SWEClockers.

Visa signatur

Permalänk

och med denna kommer alltså INTE alla skitprogram som acer själva lägger till installeras?

Visa signatur

Permalänk

självklart inte....enbart win 7

Visa signatur

Permalänk
Medlem

o fan bara o formatera med den inbyggda recoveryn. Tänkte man va tvungen att ladda ner windows 7 och installera på ett USB minne och sen installera om med det eftersom jag trodde man fick med massa bloatware när man installerade om med en recovery.
Men tack för svaret! Blir att testa när jag får min .

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

nej du kan inte ladda hem ditt OS från Microsoft.

till 99.99% har du en inbyggd Windows7 partition i datorn...varför använder du inte den för ???? (har precis visat dig en guide hur det funkar.....väldigt enkelt...följ bara stegen

¤ starta om datorn o tryck F3..(står klart & tydligt vilken F-tangent det är precis innan Windows loggan poppar upp)
¤ sedan hoppar Windows-formateringen igång automatiskt (följ bara anvisningarna).........
¤ efter ett tag kommer ni komma fram till DÄR NI SKA RADERA DEN GAMLA C:-partitionen....radera den och markera den som ny....tryck fortsätt
¤ nu kan ni lägga er o sova ca 1timme, efter ni vaknat är datorn helt om-formaterad med erat nya Windows

-----------------------------------------------------------------
angående USB formatering, så har jag lagt upp guide för USB flera ggr här på SWEClockers.

Hej, jag köpte en acer timeline 5820 tror jag det var, kommer inte ihåg(och för tillfället är den på reparation så kan inte kolla, suck)
Men iaf hur fungerar det om jag använder den inbyggda partionen och formaterar om datorn från grunden så att allt skräp försvinner, kommer jag kunna formatera om dator på samma sätt i framtiden igen? borde inte den inbyggda partionen för omformatering försvinna då?
Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk

ja självklart, DET ÄR ENBART C: PARTITIONEN(Windows partitionen) du formaterar.......
(recovery partitionen ligger på en egen liten mini-partition [typ D: eller E:], den påverkas ingenting.

så det är hel lugnt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

va fasen, precis fått min 3820tg och jag har gjort acer recovery på drivrutiner och fabriksinställningar. Sparat dom som iso-filer på en annan dator. Men nu fattar jag inte riktigt hur jag ska göra för att köra igång en ny windows install. Trycker f3 när datorn startar med då får jag bara upp alternativ på vilket operativsystem jag vill starta med. Inget om någon windowsformatering. Snälla ni som installerat om era 3820tg hjälp mig. Hur gjorde ni eller har alla som gjort det haft fysiska windows 7 skivor?

Permalänk

Du kan starta total restore via windows - undermappen acer finns recoveryfunktionen. Starta den så startar den själv om datorn och fixar biffen, håller på med det just nu.
Ska bli intressant att se om det blir bloatware eller inte nu - jag tvekar nämligen på att den försvinner!

Jag fick den nya BIOSen i min förresten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jaha det som ligger i acer erecovery manager eller? Där finns det ju en funktion som heter återställ. Den du menar eller?

Permalänk

Acer kanske använder någon annan F-tangent.......prova F2 då istället precis när datorn hoppar igång, (tryck flera gånger spelar ingen roll).

(det brukar stå vilken F-tangent det är till just recovery partitionen precis innan Windows loggan poppar upp)

prova F2, funkar inte den prova F10 (kan inte hända nått ändå)

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det står i manualen vilken tangent det är och det står också vid POST när du startar datorn vilken F-tangent det är

Permalänk
Medlem

hehe, testat många f tangenter nu men ingen som gör att ajg kommer in och kan formatera. f2 är bios. sen är det f3 men då kommer jag bara in på vilket operativsystem jag skall starta med och där kan man även välja alternativ till windows 7 men det är bara funktionen reparera som jag hittar. hehe jaja får väl leta vidare och se om jag hittar nått. Står bara F2 Setup Meny vid omstart

Permalänk
Medlem

nu ihittade jag, alt + f10 =). nästa undran är ju om det tar bort all bloatware eftersom det är acers egna recoveryprogram som startas vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Har ej läst tråden orkade inte xD

Spara launch manager det göra att du kan använda acer knappar som inte finns på vanliga tangent bord om du har laptop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av veijdar:

nu ihittade jag, alt + f10 =). nästa undran är ju om det tar bort all bloatware eftersom det är acers egna recoveryprogram som startas vid uppstart.

Jag ödslade en halvtimma på detta, gav mig ingenting. Alla skitprogram är fortfarande där...

Kan man inte ladda hem en crackad premium och använda sig utav min egen nyckel?
Göra en iso, och sen installera den via imagesaken. Alternativt via USB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okey då vet jag att jag inte ska köra på det sättet iaf. Tack du sparar mig tid