Köpa grafikkort. ca 5000:- /HDMI

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort. ca 5000:- /HDMI

Jag ska köpa ny dator snart (blir högst troligt i7 920) men jag är inte helt säker på vilket kort jag borde köpa. Jag ska nämligen köra en hel del film och spel bland annat på min Plasma via HDMI, och jag har hört att Nvidia är sämre på det än ATI. Dock är det många som tipsar om att köpa 2xGTX460 1GB istället för t.ex ett HD5870.

Jag undrar också om CF/SLI har några nackdelar.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ingen? =/

Permalänk
Medlem

Kör själv med två st GTX460, fungerar riktigt fint. Har kört med två Radeon 4890. Det va verkligen skönt att slippa ATIs sunkiga drivrutiner, dåliga crossfire skalning och strulet med ljudet via HDMI. Vilket fungera felfritt direkt på mina GTX460. Prisvärt som fan tycker jag, bra med ös i korten också.
Låter inget när de ligger i idle heller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Kör själv med två st GTX460, fungerar riktigt fint. Har kört med två Radeon 4890. Det va verkligen skönt att slippa ATIs sunkiga drivrutiner, dåliga crossfire skalning och strulet med ljudet via HDMI. Vilket fungera felfritt direkt på mina GTX460. Prisvärt som fan tycker jag, bra med ös i korten också.

Ah, skalning var det det hette. Man måste koppla en kabel från moderkortet till grafikkortet för ljud med Nvidia eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Vilka GTX460 kör du i SLI? Har de referenskylare eller en tillverkares variant? Om det är det senare; hur funkar det med temperaturerna då de pumpar ut värmen inne i chassit?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

2x460GTX verkar vara klart bäst som det ser ut just nu. Läste att GF104 kretsen även klarar av att dekoda DTS-HD Master och Dolby True HD (passthrough genom HDMI) vilket jag tycker är väldigt trevligt. Jag vet dock inte hur det ligger till med ljuddekodrar på 5870.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man behöver inte koppla något från moderkort/ljudkort till grafikkortet på GTX460. Fungerar direkt (efter man installerat drivrutinerna såklart)
Korten jag har har inte referenskylaren, var själv lite orolig över att få luften i burken, men det mesta av hetluften åker ut där bak iaf. Har inte märkt någon skillnad på CPU tempen iaf. Nu har jag visserligen ett rätt stort chassi (Corsair Obsidian 800).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Man behöver inte koppla något från moderkort/ljudkort till grafikkortet på GTX460. Fungerar direkt (efter man installerat drivrutinerna såklart)
Korten jag har har inte referenskylaren, var själv lite orolig över att få luften i burken, men det mesta av hetluften åker ut där bak iaf. Har inte märkt någon skillnad på CPU tempen iaf. Nu har jag visserligen ett rätt stort chassi (Corsair Obsidian 800).

Jag hade tänkt mig ett R2 med ett par extra fläktar. Kanske inte räcker eh i alla fall?

Jag vill helst ha en HAF X, men de finns inte i affär ännu.

Permalänk
Antielefant

Sparkle's GTX 460 har en skaplig kylare för SLI, annars har både Zotac och EVGA (finns på Komplett) referenskylaren.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Sparkle's GTX 460 har en skaplig kylare för SLI, annars har både Zotac och EVGA (finns på Komplett) referenskylaren.

Du menar att Sparkles GTX 460 har tillräckligt bra kylare för att köra SLI utan att behöva installera en ytterlig kylare?

Permalänk
Antielefant

Ja, den dumpar hälften (den varmare hälften dessutom) av exhausten ut ur chassit.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, den dumpar hälften (den varmare hälften dessutom) av exhausten ut ur chassit.

Ah, så det är vad en referenskylare gör? Bra att veta.

Jag har nu kollat runt lite på reviews av 460 och hur två 460's presterar. Jag trodde att det var en bra ide att köra två 1GB 460's, men vissa säger att det är ett dåligt köp då man inte kan köra tri-SLI senare. Jag vet inte om det är något direkt problem då man kan överklocka GTX 460's utan några större problem.

Är det värt att köpa kort som är fabriksöverklockade?

Permalänk

kan rekomendera Gigabytes 460 kort riktigt sval och tyst kylare.

typ 35-40*c idle nu på sommaren ca 60 Load . och har ett 8800GTS 640mb "grill" precis under som ligger på 64*c idle... och värmer dessutom

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Antielefant
Skrivet av holiace:

Ah, så det är vad en referenskylare gör? Bra att veta.

Jag har nu kollat runt lite på reviews av 460 och hur två 460's presterar. Jag trodde att det var en bra ide att köra två 1GB 460's, men vissa säger att det är ett dåligt köp då man inte kan köra tri-SLI senare. Jag vet inte om det är något direkt problem då man kan överklocka GTX 460's utan några större problem.

Är det värt att köpa kort som är fabriksöverklockade?

3-way är ointressant (säger jag som körde 3-way 260 innan) då det ger alldeles för lite extra i jämförelse till kostnaden. Du landar redan på samma nivå som de allra dyraste korten, och på en nivå som är overkill för i praktiken alla spel ens i höga upplösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

3-way är ointressant (säger jag som körde 3-way 260 innan) då det ger alldeles för lite extra i jämförelse till kostnaden. Du landar redan på samma nivå som de allra dyraste korten, och på en nivå som är overkill för i praktiken alla spel ens i höga upplösningar.

Bra att veta

Vilka tillverkar de bästa Nvidiakorten? ZOTAC? Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Bra att veta

Vilka tillverkar de bästa Nvidiakorten? ZOTAC? Gigabyte?

EVGA

:D:D:D

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Antielefant

Aye, dock är det ingen jätteskillnad mellan tillverkarna annat än fabriksklockning och kylarlösning.

EVGA's ExternalExhaust-kylare är dock svårslagen i SLI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle låna tråden lite för jag läste att 460 inte har vanlig hdmi utan min hdmi, stämmer det och vad är det för skillnad?

Permalänk
Medlem

Och var i Sverige får man tag på EVGA kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Och var i Sverige får man tag på EVGA kort?

Komplett.se - Nordens största nätbutik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwir:

Tänkte att jag skulle låna tråden lite för jag läste att 460 inte har vanlig hdmi utan min hdmi, stämmer det och vad är det för skillnad?

Mini HDMI är precis som det låter , mindre än en vanlig HDMI kontakt. Följer med adaptrar när man köper korten

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Antielefant

Jupp, följde med en DVI -> HDMI och en MiniHDMI -> HDMI i vardera av mina paket.

Spelar dock ingen större roll vilken man använder, eftersom MiniHDMI-porten och DVI2 är samma port.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ha, det har du rätt i. Men de har inga i lager.
HEXUS.net - Review :: EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked 768MB in SLI : Page - 1/10

Tror att två superclocked kan bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Ha, det har du rätt i. Men de har inga i lager.
HEXUS.net - Review :: EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked 768MB in SLI : Page - 1/10

Tror att två superclocked kan bli bra.

Ja, det blir nog jätte bra. Använd min affiliate kod om du vill när du registrerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, det blir nog jätte bra. Använd min affiliate kod om du vill när du registrerar.

Om jag minns så lovar jag

Hur det det här ut?

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut.

Visa signatur