Steam, bra för spelförsäljningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

När det gäller onlinespel så är detta någonting som är applicerbart oavsett om man använder Steam eller ej, tillverkaren kan när som helst ta ner sina servrar och då går det ej längre att spela online så det är enbart ett tänkbart problem för singleplayerspel.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Valve har ju sagt officielt att om det av någon konstig anledning, skulle hända att Steam skulle läggas ner kommer dom ta bort allt DRM skydd till spelen.
Dessutom kan du säkerhetskopiera alla spel från Steam du laddar ner vilket blir som en vanlig fysisk kopia.

Har dock svårt att tro att Steam kommer läggas ner då det växer hela tiden och allt fler utvecklare ser egenskaperna att använda Steamworks.

Sedan så är det inte säkrare att ha ett fysiskt köpt spel bara för du har ett fodral och en skiva. Med alla nya DRM skydd som SecuROM, UbiDRM m.m. så är det större risk att dom går i konkurs. Därmed är det minst lika säkert att ha ett Steam spel som en fysiskt köpt kopia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gramner:

När det gäller onlinespel så är detta någonting som är applicerbart oavsett om man använder Steam eller ej, tillverkaren kan när som helst ta ner sina servrar och då går det ej längre att spela online så det är enbart ett tänkbart problem för singleplayerspel.

Sant, iaf för onlinespel utan nedladdningsbar serverklient.

Skrivet av shivers:

Valve har ju sagt officielt att om det av någon konstig anledning, skulle hända att Steam skulle läggas ner kommer dom ta bort allt DRM skydd till spelen.
Dessutom kan du säkerhetskopiera alla spel från Steam du laddar ner vilket blir som en vanlig fysisk kopia.

Har dock svårt att tro att Steam kommer läggas ner då det växer hela tiden och allt fler utvecklare ser egenskaperna att använda Steamworks.

Sedan så är det inte säkrare att ha ett fysiskt köpt spel bara för du har ett fodral och en skiva. Med alla nya DRM skydd som SecuROM, UbiDRM m.m. så är det större risk att dom går i konkurs. Därmed är det minst lika säkert att ha ett Steam spel som en fysiskt köpt kopia.

Ja, alla de där DRM-varianterna kommer säkerligen göra att dagens spel kommer vara mer eller mindre omöjliga att använda i framtiden. Det som kommer överleva är antagligen de piratade versionerna, eller originalen genom att personer gör egna implementationer/workarounds av DRM-tolkar likt Daemon Tools och liknande. Spelen överlever, men det är inte spelföretagens förtjänst.

Steam ser starkt ut idag. Den troligaste anledningen till en nedläggning eller iaf ett ägarbyte är att någon stor aktör, Microsoft/EA/Vivendi, vill gå in i segmentet, antingen genom att slänga pengar på marknaden och konkurrera ut Steam eller kanske troligare genom att köpa upp Valve. Det vore affärsmässigt korkat att inte hålla kvar den nuvarande kundkretsen på något sätt i sådana fall, men policyn kan likväl förändras. Att Valve säger något idag betyder ingenting om de blir uppköpta, då är det nya ägaren som ställer nya krav.

Det är inget som jag direkt tror kommer hända på ett bra tag, men det är något att vara medveten om. Det är också en möjlighet som shivers nämner att Steam kommer visa sig vara det framtidssäkra alternativet gällande ens spel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jag är sjukt beroende av Steam, det, precis som spotify, gmail och apple's app store en tjänst på nätet jag inte vill vara utan - Vill jag köpa ett spel kollar jag alltid om det finns på steam först - finns det där, köper jag det där. Det må vara drm-skyddat och allt men det är det även om jag köper det på skiva, så det gör ingen skillnad.

Varför är steam kung?

1.) Dina spelskivor går inte sönder:

Ovan ser ni Quake 4, jag installerade mitt nya GTX460 i förrgår och ville köra igenom Q4 ett varv, det är en skön shooter om man bara vill skjuta lite - men ICKE! Datorn vägrar läsa skivan, hur jag än gör.

2.) Steam sköter alla dina updates:

Ovan ser ni GTA4 och Doom 3 - Vi börjar med GTA4: Spelet tar sjukt lång tid att installera, flera gånger trodde jag att installationen hade stannat, men tillslut så var installationen klar. Bara att börja lira, tänker man, men nej, nej så fungerar det inte - vi startar GTA4 --> Då vill den att du ska skapa ett Rockstar Social Club konto först, eh, okej.. Så vi skapar ett sånt konto.. Nu då? Får jag spela nu? Vi startar spelet igen, loggar in på Social Club, kommer in i spelet, och då frågar datorn om jag vill logga in på Windows Live? Nej, det vill jag ju egentligen inte, jag vill bara spela -- trycker förbi det och fixar upplösning och kontroller -- Yay! Jag får spela! Lirar igenom början av spelet, för att sedan, när jag ska spara - får reda på att jag inte får spara spelet såvida jag inte har ett live-konto och är inloggad på det.. wtf!? Försöker skapa ett windows live-konto och får då reda på att windows-live-grejjen i GTA4 inte är aktuell längre, vill jag uppdatera? Okej.. Verkar som jag måste, så uppdaterar spelet live, så försöker spelet uppdatera, så time:ar det ut, så loggas jag ut -- får starta om datorn -- allt som allt tog det en evighet innan GTA4 fungerade, och när jag väl hade fått igång live och uppdaterat alltihop så säger GTA att Social Club inte behövs längre -- helt enkelt sjukt mycket krångel, jag har aldrig upplevt något sånthär eller ens i närheten på spel som finns på steam. Ni som köpt GTA4 på steam, vet ni om spelet håller på så här?

Och Doom 3 -- Det är egentligen samma som Quake 4, det känns som skivorna är inne på sista versen, det tog en evighet att installera det här spelet också. Notera också att jag skrev skivorna, för det är f-ing 3st cd-skivor som spelet ligger på, och inte en dvd. Massa swappande fram och tillbaks. Det är STEAM jag vill ha!

3.) Det här är själva anledningen till att jag började skriva det här inlägget från första början.

Det här är en sak jag länge velat ha och äntligen verkar det finnas, åtminstone till vissa spel på steam - och jag visste inte att det fanns här förrän nu när jag formatterade om datorn i samband med att jag installerade mitt GTX460. Jag gick här på spelforumet bara för att skriva av mig över hur glad jag blev över en sån simpel grej som det här: Innan formatteringen höll jag på att köra igenom Half-Life 2 en gång till, Half-Life 2 är ett såntdär skönt lir man bara vill dra igenom lite då och då ibland.

Efter jag hade formatterat, installerat steam - så slog det mig: Damn! Jag glömde spara mina saves! Oh well, bara att dra igenom HL2 från början då, så jag högerklickar på HL2, installerar spelet (2 klick för att installera ett spel! Mer ska det inte behöva vara och det är det inte heller, eller jo, det är 4 klick för man får trycka på "next" två ggr men ändå) - spelet blir installerat och jag startar det -- och vad möts jag av? När jag ska ställa in mina kontroller så är de redan inställda, och under Load så hittar jag alla mina saves! Den har sparat allting i molnet! Jäklar vad glad jag blev! Det är egentligen en simpel grej men det är inte i många spel jag sett att det är såhär och jag slapp spela om från början - Steam blir verkligen mer och mer dator-oberoende - Allt lever inom steam, och byter jag dator nu så behöver jag inte tänka på något, bara tanka hem steam, högerklicka och installera det jag vill ha, så är allting inställt som jag vill ha det, det enda jag fick ändra på var grafikinställningarna, men det kan ju ha varit för att jag bytte grafikkort också

Smidigheten med steam är helt enkelt värt vad det kostar att ha ett spel inom steam istället för att ha det på en skiva.

Steam Äger.

§7
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jättebra tråd, men tänk på att inte kliva över gränsen för §7.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Wall of Text

Du glömde en sakt tror jag Min DVD brännare låte som fan när man har skivor i. Altså blir det mycket tystare om man köper spel på steam. Man njuter mer av dom för man slipper höra dvdn låta som ett flygplan

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Du glömde en sakt tror jag Min DVD brännare låte som fan när man har skivor i. Altså blir det mycket tystare om man köper spel på steam. Man njuter mer av dom för man slipper höra dvdn låta som ett flygplan

Ja, helt rätt - det glömde jag. Och varför låter DVD'n som ett as? Jo för att man TVINGAS HA I den jäkla skivan när man lirar, TROTS att den har installerat allt till hårddisken! Ja, jag tittar på dig GTA4.

Permalänk
Medlem

Steam + erfarenhet av netbooks utan cd/dvd/blueray + windows 7 på usbminne har gjort att jag ifrågasätter huruvida man måste ha en optisk läsare i sin dator. Det känns inte nödvändigt längre. Även om jag skrev tidigare i tråden att jag inte är beredd att betala speciellt mycket för spel nuförtiden så är jag faktiskt beredd att betala åtminstone lika mycket genom steam som i butik. Problemet är att alla spel nuförtiden är alldeles för "konsoliserade", allt är skräp.

Var månader sedan jag sist använde min DVD-brännare. Har bara två saker på skiva som jag eventuellt kan ha användning för därigenom. Office 2007 och ubuntu. Just nu är ingen av dem installerade på min dator eftersom jag orkar inte ta fram skivorna som ligger och samlar damm någonstans.

Permalänk

Jag har ingen dvdromläsare i min burk. Kör alltid genom nätverket / filserver. Tycker man ska få spel på usb stickor lr genom bra pris (Steam lr liknande) =/

Permalänk
Medlem

Jag bor i USA och använder steam till allt.

När jag kommer hem till Sverige kan jag logga in på mitt steam account och spela alla mina spel. Undrar om det går att skapa ett steam account på en dator i USA, ha en proxy till den, köpa spelen där och sen logga in på sitt account hemma. Så det går säkert kringgå VAT men det är nog inte speciellt smart.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

Jag bor i USA och använder steam till allt.

När jag kommer hem till Sverige kan jag logga in på mitt steam account och spela alla mina spel. Undrar om det går att skapa ett steam account på en dator i USA, ha en proxy till den, köpa spelen där och sen logga in på sitt account hemma. Så det går säkert kringgå VAT men det är nog inte speciellt smart.

Visst, om du har ett amerikanskt VISA-kort.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Ja, helt rätt - det glömde jag. Och varför låter DVD'n som ett as? Jo för att man TVINGAS HA I den jäkla skivan när man lirar, TROTS att den har installerat allt till hårddisken! Ja, jag tittar på dig GTA4.

Jag tror nästan jag ska skippa min dvd nu. Helt jäkla onödig. Jag har alla roliga spel på steam förutom... Gta IV! Köper mafia 2 och skippar dvdn när det kommer ut

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Fram tills den dagen steam fortsätter ta överpriser deluxé så kan dom glömma att jag handlar någonting frivilligt där. Hur jobbigt är det att patcha GTA IV? Den gör ju allting automatiskt, iaf för mig. Gav ~600kr för MW2 på steam då jag var på DH och ville ha spelet pronto, men det var ett undantag, samt misstag.

Enda fördelen med steam är väl att man får spela spelen direkt.

Samt att det går snabbt att tanka nyligen releasade spel. (Inte min bild, jag fick byta server 3 gånger till alienswarm)

Sånt här som gör att man älskar steam!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Steam mest av princip. Om jag köper en produkt vill jag själv ha makten över den produkten. Jag vill inte att nåt företag ska kunna ta sig rätten att påverka hur jag kan använda mina spel.
De spel jag har som utnyttjar Steam använder jag cracks som tar bort själva låsingen till Steam till. Funkar rätt bra. Löjligt att det inte skulle vara tillåtet bara. Jag äger ju för fan spelet och borde få göra precis vad jag vill med det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om jag köper en produkt vill jag skälv ha makten över den produkten.

Du spelar i princip bara singleplayer-spel då alltså? Tänkte eftersom de flesta multiplayerspel verifierar CD-key mot tillverkarens servrar för att tillåta spel online.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Du spelar i princip bara singleplayer-spel då alltså? Tänkte eftersom de flesta multiplayerspel verifierar CD-key mot tillverkarens servrar för att tillåta spel online.

De Multiplayerspel jag spelar använder sig inte av Steam. Av den anledning jag nämnde.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har en del spel på steam och visst funkar det... oftast. Dock föredrar jag GamersGate - Buy and download games for PC and Mac now eftersom de har en betydligt sundare DRM-policy (så lite som möjligt), man slipper bloatware och så vidare. Utbudet är dock mindre och steams reor finns naturligtvis inte :/

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

De Multiplayerspel jag spelar använder sig inte av Steam. Av den anledning jag nämnde.

Verifiering av CD-keys är inget som är specifikt för Steam, de flesta moderna onlinespel använder det och de har rätt att ta ner servrarna när som helst utan anledning och du kan inte göra något åt det.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

En kommentar från en indie-utvecklare angående Steam på Eurogamer;

Steam saved our bacon - Introversion PC News - Page 1 | Eurogamer.net

Permalänk

Jag älskar steam och är beroende av dess chat funktion, att kunna lägga in tex SC2, och massa andra spel och chatta samtidigt, det är guld värt!

Har även köpt alla mina cod spel via steam.

Visa signatur

Alienware 17