Behöver hjälp med att fixa en ritning till baslåda

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att fixa en ritning till baslåda

Har hittat en relativt billig bas som ja tänkte fixa till datorhörnan

.Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se.

Och nu är de så att ja tänkte bygga baslådan själv så man sparar lite pengar, bas + baslåda för 500 låter super enligt mig

Saker ja har nu är rör (reflexrör?) 2st på 7,5cm ( 3" ) och en sånndär man kopplar + och - i, och plywood till tusen

Så, hur ska måtten se ut för att utvinna så mycket som helst från denna billiga bas ?

Finns att kolla på länken på parametrar, lådan ska vara 52L ( VAS alltså )

Är nybörjare på detta men vill gärna lära mig

Musik ja spelar innehåller mycket bas! men vill oxå kunna änvändas till film/spel

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Frågan är ju oxå om din SUB ska ha ett 3" rör, nu gick det inte att komma åt basen då dom inte hade den längre, så ge oss gärna specen så ska ja se om jag kan fixa fram en ritning till dig!

MVH

Permalänk
Medlem

hmm, får inte till länken.. men de är en Proson 12-tums bilbas PS-2012
(Röd Aluminiumkon) ja tänkte på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du fixa fram T/S parametrar så borde det gå att räkna in WinISD (gratis, googla) eller BassBox (inte gratis, afaik).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köp hellre en Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se eller Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se för inomhus bruk.

Räkna på det i WinISD.

Kom ihåg att skivorna helst ska vara 2cm tjocka eller mer.

Permalänk
Medlem

Håller med om vad Frasse92 säger. Köp hellre en högtalare för hemmabruk istället för en för bilbruk. Det brukar nästan alltid bli bättre.

Är det baslåda så går det faktiskt bra att bygga i MDF (18mm, gärna 22 eller 25 och baffeln dubbelt så tjock). Annars är det björkplywood som dominerar (dock aningen dyrt).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag själv är intresserad av att bygga låda.

Jag får Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se 's parametrar till 63l lådvolym med basreflex, men jag förstår inte vad jag ska använda för rör.
Man kan välja olika diametrar i WinISD och får då olika längder men vad har diametern för betydelse?
Men Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se skulle kunna funka va?

Från drkrupp.se:
Ett exempel på 30 Hz avstämning i 70 liters låda och rördiameter 7,5 cm. Längden på röret blir då: 16 cm

Permalänk
Medlem

Vad har diametern för betydelse? Tänk om du tar ett rör med en diameter på 0.5cm jämfört med ett rör med 10cm diameter. Lite skillnad va?
Det har väl med avstämningen av lådan, mer än så kan jag tyvärr inte.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det blir för skillnad mellan t.ex. 70cm och 100cm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frasse92:

Mått på vadå?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Mått på vadå?

Diameter på basreflexröret.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Diameter på basreflexröret.

Det tror jag inte han menar. 70 centimeter är ett ganska stort hål att ha på en högtalarlåda, såvida det inte är en hornkonstruktion.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Skrivet av videfix:

Det tror jag inte han menar. 70 centimeter är ett ganska stort hål att ha på en högtalarlåda, såvida det inte är en hornkonstruktion.

Jo. 70cm är jäkligt stort(!).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blir det bra ljud med någon av de basarna?? Eller är bättre att köpa beggangnat för samma pris som bas+material?? Vad får man ut mest av??

Sry att jag lånar tråden lite men är själv inne på att bygga eget