Funkar Nvidia kort till AMD chipset?

Permalänk
Medlem

Funkar Nvidia kort till AMD chipset?

Hejsan, jag har lite funderingar på att kanske uppgradera mig lite men är inte helt spiksäker på några grejor...
För det första så undrar jag om ett Nvidia kort funkar till detta MoBo och liknande:
Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
För det andra så undrar jag om man byter moBo måste man ominstallera windows?

Detta är mina nuvarande scores på 3Dmark vantage......

och så undrar jag om min gamla CPU funkar till AM3, står att den är AM2+ och visst är det samma antal pins som i AM3?

Så sprid lite ljus över min sida är ni snälla =
Specs om min dator ser ni i citat

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Alla grafikkort funkar i alla moderkort med PCI-e 1 eller 2 med mycket få undantag, och dessa undantagen är rätt snabbt undanröjda av tex biosuppdatering och dyl.
Byter man moderkort och chipset på detta så bör (läs skall) du ominstallera OS, för minsta möjliga krångel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag när jag ska uppgradera mig ^^ och ja jag tänkte köra SLI med mitt GTX 260 och ett GTX 460 från gigabyte^^
SÅ då borde väl det hära lösa SLI problemet^^:
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
för mitt mobo som jag har nu har bara SLI i single x16 eller dual x8 x8 :/
det gjorde mig väldans sne från början när jag köpte grejorna........... att moderkortet var så dåligt......

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willaim:

Okej då vet jag när jag ska uppgradera mig ^^ och ja jag tänkte köra SLI med mitt GTX 260 och ett GTX 460 från gigabyte^^
SÅ då borde väl det hära lösa SLI problemet^^:
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
för mitt mobo som jag har nu har bara SLI i single x16 eller dual x8 x8 :/
det gjorde mig väldans sne från början när jag köpte grejorna........... att moderkortet var så dåligt......

Du förlorar inte mycket prestanda mellan 16x16 PCI-e och 8x8 diton kanske 1-3%, dock har väl ditt gamla kort inte SLI utan XF (crossfire).

Edit såg nu att du hade SLI på ditt kort men som sagt prestandaskillnaden är väldigt försumbar ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Okej då vet jag när jag ska uppgradera mig ^^ och ja jag tänkte köra SLI med mitt GTX 260 och ett GTX 460 från gigabyte^^
SÅ då borde väl det hära lösa SLI problemet^^:
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
för mitt mobo som jag har nu har bara SLI i single x16 eller dual x8 x8 :/
det gjorde mig väldans sne från början när jag köpte grejorna........... att moderkortet var så dåligt......

Du kan mig veterligen inte blanda olika kärnor så friskt, GTX260 och GTX460 fungerar inte tillsammans i SLI, däremot kan du använda GTX260-kortet som fysikkort.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Nej AMD Phenom II X4 940 är AM2+ och stödjer bara DDR2.
Så ny processor blir det till att köpa.
Den kom i någon övergångsperiod mellam AM2+ & AM3.
Alla AM3 processorer passar däremot bakåt i AM2+.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

Det moderkort du har idag skulle vara helt ok att sätta två fräscha nya grafikkort, så egentligen behöver du inte byta mer än just grafiken om det är spel du är inne på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det moderkort du har idag skulle vara helt ok att sätta två fräscha nya grafikkort, så egentligen behöver du inte byta mer än just grafiken om det är spel du är inne på

Håller med. Två bra kort från ATI och du har en riktigt bra speldator

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren men som sagt, när jag hade 2st GTX 260 från början is SLI (sålde 1 utav dom för ca 3 mån sedan) så fick jag nästan ingen prestanda skillnad gemfört med att bara ha ett i x16 PCI-E :/
på moderkortet stod det också om hybrid SLI och att det som mest kunde använda 512 MB utav intern minnet till SLI :/

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willaim:

tack för alla svaren men som sagt, när jag hade 2st GTX 260 från början is SLI (sålde 1 utav dom för ca 3 mån sedan) så fick jag nästan ingen prestanda skillnad gemfört med att bara ha ett i x16 PCI-E :/
på moderkortet stod det också om hybrid SLI och att det som mest kunde använda 512 MB utav intern minnet till SLI :/

Om du inte märkte skillnad på ett och två kort i SLI så tror jag att du inte fick igång det som det var tänkt, för det skall göra skillnad, märkbar sådan, vi snackar om från 20 - 100% beroende på vilket spel du spelar. Men har du stålar köp två GTX460 ich SLI:a dem, det kommer att bli stor skillnad. Vad hade du för nätagg förresten? Du bör skaffa ett bra på minst 600W iaf med två sådana kort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du inte märkte skillnad på ett och två kort i SLI så tror jag att du inte fick igång det som det var tänkt, för det skall göra skillnad, märkbar sådan, vi snackar om från 20 - 100% beroende på vilket spel du spelar. Men har du stålar köp två GTX460 ich SLI:a dem, det kommer att bli stor skillnad. Vad hade du för nätagg förresten? Du bör skaffa ett bra på minst 600W iaf med två sådana kort

allting står i mitt citat^^ 850 watt räcker nog xD och nej jag fick ingen skillnad i spel.
Och ja, jag slog på hybrid SLI funktionen på moder kortet^^ jag vet hur man gör det xD

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Var sitter den sk hybridfunktionen på detta moderkort? Hybrid finns till AMD/ATi vad jag vet och inte till nVidia:s?! Jag undrar om du har det du skriver om?

Edit: såg nu i manualen att det finns denna möjlighet, men detta skall du inte använda om du har två likadana graffen, alltså med samma mängd minne! Men det hade du kanske inte?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var sitter den sk hybridfunktionen på detta moderkort? Hybrid finns till AMD/ATi vad jag vet och inte till nVidia:s?! Jag undrar om du har det du skriver om?

Edit: såg nu i manualen att det finns denna möjlighet, men detta skall du inte använda om du har två likadana graffen, alltså med samma mängd minne! Men det hade du kanske inte?

jo det hade jag, två likadana GTX 260's. angående BIOS så blev det ingen SLI konfiguration om jag inte slog på "hybrid SLI" på mobo's BIOS :/ så kan jag ha gjort en stor tabbe med att sälja 1 kort?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willaim:

jo det hade jag, två likadana GTX 260's. angående BIOS så blev det ingen SLI konfiguration om jag inte slog på "hybrid SLI" på mobo's BIOS :/ så kan jag ha gjort en stor tabbe med att sälja 1 kort?

Ja det skulle jag tro att du gjort, om du inte märkte skillnad mellan ett kort och SLI var det säkert något som inte stämde

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör man med vsync on och skärmen inte är mer högupplöst än att ett ensamt kort klarar av att ge 60 fps så blir det ingen skillnad med två eller tre kort i SLI.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kör man med vsync on och skärmen inte är mer högupplöst än att ett ensamt kort klarar av att ge 60 fps så blir det ingen skillnad med två eller tre kort i SLI.

Tror nog garanterat att jag körde med vsync i Cod4^^ men inte i crysis...................
Men jag förstår inte hur kan SLI i dual x8 vara lika bra som SLI I DUAL x16? kan någon länka lite fakta om detta?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Tror nog garanterat att jag körde med vsync i Cod4^^ men inte i crysis...................
Men jag förstår inte hur kan SLI i dual x8 vara lika bra som SLI I DUAL x16? kan någon länka lite fakta om detta?

Har inget direkt som jag kan länka, men det är inte många grafikkort idag som utnyttjar den bandbredd som finns. Vet inte hur det är med gtx260, men jag tror inte de använder mycket mer än vad en 8-port kan hantera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Har inget direkt som jag kan länka, men det är inte många grafikkort idag som utnyttjar den bandbredd som finns. Vet inte hur det är med gtx260, men jag tror inte de använder mycket mer än vad en 8-port kan hantera.

Bevis tack^^

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Bevis tack^^

Här:
Google

Och här:
PCI Express Performance: Two Years Later

I spel får man inte mycket mer prestanda. Nu är det ifs ett rätt "gammalt" kort de provar med, men skillnaden är inte så stor emot dagen grafikkort. Som du ser skiljer det bara nån, ett par fps i prestanda vilket är omöjligt att se nån skillnad på. I några spel skiljer det runt 5 men i så höga fps är det också svårt att se skillnad.

Edit:
Ingen test men ett par foruminlägg
AGP 8x vs. PCI-E 16x - Tech Support Forum

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hardware guy:

Kör man med vsync on och skärmen inte är mer högupplöst än att ett ensamt kort klarar av att ge 60 fps så blir det ingen skillnad med två eller tre kort i SLI.

Skitsnack. Åtskilliga spel flyter inte med ett ensamt GTX 260 i upplösningar över 1680x1050 och höga inställningar.

Dock har jag inte svårt att tro att man helt enkelt inte aktiverat SLI i NVidia's kontrollpanel.

Skrivet av klasvonklas:

Har inget direkt som jag kan länka, men det är inte många grafikkort idag som utnyttjar den bandbredd som finns. Vet inte hur det är med gtx260, men jag tror inte de använder mycket mer än vad en 8-port kan hantera.

Nej, eftersom vi dels pratar om de relativt sett svagaste korten i NVidias prestandaklass, och dels för att SLI egentligen är byggt för x8/x8 skiljer det bara nån procent i prestanda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skitsnack. Åtskilliga spel flyter inte med ett ensamt GTX 260 i upplösningar över 1680x1050 och höga inställningar.

Dock har jag inte svårt att tro att man helt enkelt inte aktiverat SLI i NVidia's kontrollpanel.

Läs inlägget igen. Jag skrev att klarar ett ensamt kort av att ge 60 fps så blir det inte bättre med 2 eller 3 kort om man kör med vsync påslaget. Det kan du knappast förneka.

Vilka inställningar som använts är okänt. Full HD hade jag ej observerat i signaturen.

I och med PCIe 2.0 har bandbredden fördubblats. Vad som nu är x8 är samma bandbredd som x16 i PCIe 1.1.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

[...] VAD JAG BLIR ARG PÅ MIG SJÄLV........................................
SÅ allt man behövde att göra var att aktivera i Nvidias kontrollpanel (inte i BIOS) och KÖTTA...............
[...]

Några lite väl arga formuleringar borttagna, även om jag förstår att man kan bli frustrerad i sådana här situationer. :)
Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

BTW finns det någon här på forumet som kan tänkas sälja 1 GTX 260 kort till mig^^ gärna från gigabyte:

det är ett sådant jag har nu^^
tack på förhand

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

[highlight]Zcenicx[/highlight], har bara en fråga till dig, funkar dina EVGA gtx 460 i SLI bra elr? kan tänka mig att köpa 2 st sådana^^ annars om ingen har hågot gammalt GTX 260 liggandes.......

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

[...] VAD JAG BLIR ARG PÅ MIG SJÄLV........................................
SÅ allt man behövde att göra var att aktivera i Nvidias kontrollpanel (inte i BIOS) och KÖTTA...............
[...]

Tur du ändrade där, var nära att använda en viss knapp till vänster

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av willaim:

[highlight]Zcenicx[/highlight], har bara en fråga till dig, funkar dina EVGA gtx 460 i SLI bra elr? kan tänka mig att köpa 2 st sådana^^ annars om ingen har hågot gammalt GTX 260 liggandes.......

Jo, det funkar alldeles utmärkt.

http://www.sweclockers.com/annons/50517-xfx-gtx-260-be-black-...
http://www.sweclockers.com/annons/50386-xfx-260-gtx
http://www.sweclockers.com/annons/50470-amd-x4-620-gtx-260
http://www.sweclockers.com/annons/50537-nya-datordelar-gtx-26...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

GÅr det bra att blanda GPU'er från olika tillverkare? om det gör det så kan jag tänka mig att köpa XfX'et med BE xD

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Bara det är samma GPU så går det att blanda tillverkare

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)