Problem med installation av program i Linux

Permalänk

Problem med installation av program i Linux

Hej!
Jag är ny med Linux och tidigare endast använt windows... så min kunskap om Linux är.. begränsad. Men jag försöker lära mig så gott jag kan.
Jag försöker installera ett program som heter serpent. Installationsguiden finns här: http://montecarlo.vtt.fi/download/installation.pdf

Det ser inte så avancerat ut men jag vet inte vart jag ska börja. Ska jag skriva in det i kommandotolken eller hur är det tänkt? Jag försökte installera det som jag skulle ha gjort i windows, men det fungerade inte.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Är en ny på det här så berätta gärna så "användar vänligt som möjligt ;)".

Jag använder Linux: Isadora för övrigt, eller mint 9.

MvH
X

Permalänk
Medlem

Detta är inte så mycket installation, utan snarare kompilering. Detta är också ett program för speciella användare, och dom räknar nästan med att du är bekant med linux-terminalen, Makefiler, m.m.

Du måste iaf först ha en kompilator och lite annat, så öppna pakethanteraren (Synaptic) och välj paketet "build-essential"

Initiell bedömning säger mig att detta är mest en ad-hoc procedur, med massa löjliga delar.

Ta ner zip-filen, och packa upp den i din hemmakatalog ( /home/dittnamn/ )

Nu hittar jag inte koden på hemsidan, så jag kan inte verifiera, men du öppnar en terminal och skriver

cd serpent (går in i mappen där du packat upp serpent) make (kompilerar serpent) ./sss -version (kör serpent och visar versionsnummer m.m)

och så enkelt bör det vara.