Ingen kantutjäming i Starcraft II med Radeon

Permalänk
Melding Plague

Ingen kantutjäming i Starcraft II med Radeon

Rykande färska Starcraft II saknar kantutjämning. Nvidia väljer att lägga till funktionen i drivrutinerna medan AMD intar en mer avvaktande hållning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja, kanske kommer Blizzard att patcha in AA-stöd efterhand, man får väl se!!
Tycker själv inte AA/inte-AA är en dealbreaker för gaming, men men...

(10 spänn på att detta kommer urarta till nVidia/ATi-krig-flaming... sorry! )

Edit: 2 postningar för sent, detta är dock ung. lika svårt att förutse som att solen går ner på kvällen...
[tummen upp]

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

riktigt dåligt av ati jag menar visst sänker prestandan men hur tungt går de för 5850 / 5870....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett rätt smart beslut egentligen, att lägga resurser för att utveckla en så prestandakrävande nödlösning i dagsläget känns mest onödigt.
Det är väldigt troligt att det kommer en bättre lösning förr eller senare ändå.

Sen kanske det är dumt ur PR-synpunkt.
Men rent tekniskt och så tycker jag det är ett vettigt val.

Permalänk

Dooh, hoppas de fixar detta ASAP. Kantutjämning gör sjukt mycket.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är ett rätt smart beslut egentligen, att lägga resurser för att utveckla en så prestandakrävande nödlösning i dagsläget känns mest onödigt.
Det är väldigt troligt att det kommer en bättre lösning förr eller senare ändå.

Sen kanske det är dumt ur PR-synpunkt.
Men rent tekniskt och så tycker jag det är ett vettigt val.

Håller helt och hållet med, alla har inte prestanda kort från AMD som orkar av att gå ner i 50% i prestanda

MEN tycker ändå att de kunde göra det till ett alternativ för de som vill, skadar ju ingen?!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Inaktiv

Dåligt, bättre låta alternativet finnas kvar och låta användaren avgöra om det är värt prestandaförlusten.

Frågan är hur pass mycket "skada" detta nu gör, vad jag sett så handlar det snarare om snabbt och effektivt gameplay där man förmodligen inte tar alltför stor hänsyn till hur pass snygga kanterna är.

Permalänk

Pinsamt 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är ett rätt smart beslut egentligen, att lägga resurser för att utveckla en så prestandakrävande nödlösning i dagsläget känns mest onödigt.
Det är väldigt troligt att det kommer en bättre lösning förr eller senare ändå.

Sen kanske det är dumt ur PR-synpunkt.
Men rent tekniskt och så tycker jag det är ett vettigt val.

Jo man kan ändå tycka att en dålig tillfällig "fix" är bättre än en "riktig" fix om 6 månader. Man får ju faktiskt välja om man vill påtvinga funktionen eller inte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hur ni kan klaga på AMD för detta förstår jag inte. Det är Blizzard ni ska klaga på, vilket spel 2010 har inte AA liksom? Dåligt av dem.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem

Ja, fattar inte varför det är grafikkorttillverkaren som ska lägga till stöd för AA när det redan finns och är känt hur man använder det.

Det är helt klart Blizzard som misslyckats med att stödja AA på ett tillfredsställande sätt.

Permalänk
Medlem

går det inte renama exefilen så länge, bara ha en kopia med originalnamn & en utan...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Hur ni kan klaga på AMD för detta förstår jag inte. Det är Blizzard ni ska klaga på, vilket spel 2010 har inte AA liksom? Dåligt av dem.

Dåligt är nog inte rätt ord ... Skärpning Blizzard !!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla klagar på ATI. Det är väll endå Blizzard som skall se till att grafiken är bra i SITT spel. Känns inte som att grafikkorts tillverkarna all behöva lägga sina resurser på det!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

GTA IV 1280x720 med AA (Nvidia Only)

http://img185.imageshack.us/img185/5152/gtaivaa.jpg

ATI = 0
Nvidia = 1

Jag skulle må dåligt om jag hade ett 5970 och inte kunde spela SC2 med AA.

Skrivet av Selphy:

Hur ni kan klaga på AMD för detta förstår jag inte. Det är Blizzard ni ska klaga på, vilket spel 2010 har inte AA liksom? Dåligt av dem.

Nvidia kan tvinga på medans ATI inte kan.

Och javisst, dåligt av Blizzard, kan säga likadant om ATI, kan inte tvinga på AA medans Nvidia kan.. = Nvidia har en lösning, ATI har inte

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

När det gäller ATI så är det faktiskt deras uppgift att stödja AA.
Spelet i sig har redan stöd för AA, men det fungerar inte med ATI kort pga deras drivrutiner (som vanligt)
Klaga inte på blizzard för att få er att må bättre, det här är ATI's fel.

Till och med mitt gamla gts250 klarar starcraft2 med AA aktiverat och ultra settings utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

GTA IV 1280x720 med AA (Nvidia Only)

Det är ett hack, GTA IV använder DX9 och deferred rendering, vilket inte stödjer AA. Om däremot GTA IV använt DX10 eller DX11 hade man kunnat få AA utan problem.

Permalänk
Medlem

Det är ju blizzard som är sämst i det här fallet. Reagerade direkt på det i betan... 50% prestandastraff är sjukt mycket och de borde ha gjort grafiken "komaptibel" med AA.

Kanterna i spelet är rätt fula och drar ner det grafiska intrycket rätt mycket.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

När det gäller ATI så är det faktiskt deras uppgift att stödja AA.
Spelet i sig har redan stöd för AA, men det fungerar inte med ATI kort pga deras drivrutiner (som vanligt)
Klaga inte på blizzard för att få er att må bättre, det här är ATI's fel.

Klart det är Blizzards fel, det är spelet som lägger till stöd för AA inte tvärtom. Alla andra spel jag har fungerar med AA utan problem med ATI drivers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Klart det är Blizzards fel, det är spelet som lägger till stöd för AA inte tvärtom. Alla andra spel jag har fungerar med AA utan problem med ATI drivers.

Självklart, det är ju därför som ati själva sagt att dom valt att inte lägga till AA stöd ? läs artikeln !

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Självklart, det är ju därför som ati själva sagt att dom valt att inte lägga till AA stöd ? läs artikeln !

Nja, om tillverkaren vill gå in och tvinga AA att fungera med ett spel, då gör de en anpassning för en enskild produkt. Det finns DirectX AA-stöd som är väl dokumenterat, men Blizzard kör lite sitt eget race tror jag.

Det står "Även om Blizzard inte har något officiellt stöd för funktionen har Nvidia lagt till AA i drivrutinerna."

Att Blizzard inte stödjer AA officiellt 2010 är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är ett hack, GTA IV använder DX9 och deferred rendering, vilket inte stödjer AA. Om däremot GTA IV använt DX10 eller DX11 hade man kunnat få AA utan problem.

Ja men nu gör det inte det eller hur?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cratzky:

Självklart, det är ju därför som ati själva sagt att dom valt att inte lägga till AA stöd ? läs artikeln !

Blizzard utelämnade AA-stöd. nVidia "löste" det genom att ge användaren möjlighet att tvinga det på spelet trots officiell avsaknad av stöd. ATI lät det vara.

Det är väl som sagt upp till spelutvecklaren att sköta saker som AA, hur fasen skulle det se ut om alla grafikkortstillverkare var tvungna att lägga till stöd för varenda stort/litet spel/program som använder 3D?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

När det gäller ATI så är det faktiskt deras uppgift att stödja AA.
Spelet i sig har redan stöd för AA, men det fungerar inte med ATI kort pga deras drivrutiner (som vanligt)
Klaga inte på blizzard för att få er att må bättre, det här är ATI's fel.

Till och med mitt gamla gts250 klarar starcraft2 med AA aktiverat och ultra settings utan problem.

Och nyheten säger klart och tydligt att spelet INTE har stöd för det. Vad är det egentligen du babblar om?

Citat:

As some of you may know, in our StarCraft II GPU Comparison we noted that Blizzard will not be including an optional anti aliasing (AA) setting in the retail version of their new game. NVIDIA decided to leap forth into the AA pool right off the bat by including an override option within their Control Panel but the result was a significant performance impact in-game. Nonetheless, the option was there. ATI didn’t follow suit for reasons we will see below.

Om spelet skulle stödja detta så skulle detta ligga i video options för spelet, vilket tydligt framgår att det inte gör (iaf gjorde när artikeln skrevs). Så.. om något så är det alltså skam Blizzard som inte nyttjar AA, detta är något som förväntas av dem, inte att nvidia och amd ska göra fulhack för att fixa.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ja men nu gör det inte det eller hur?

Nej, och det du visade är ett hack/workaround för att få det att fungera och inget som fungerar normalt.

Men du kan gärna tala om för mig hur du får AA utan att modda GTA IV. Om det fungerar nu så är jag intresserad av att veta hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

När det gäller ATI så är det faktiskt deras uppgift att stödja AA.
Spelet i sig har redan stöd för AA, men det fungerar inte med ATI kort pga deras drivrutiner (som vanligt)
Klaga inte på blizzard för att få er att må bättre, det här är ATI's fel.

Till och med mitt gamla gts250 klarar starcraft2 med AA aktiverat och ultra settings utan problem.

Hur bra är egentligen det stödet om det ger en 50 % försämring i antalet FPS?

Permalänk
Medlem

Helt klart Blizzards fel. Man kan inte skylla på ATi för detta.
Dock visar detta vem av Nvidia och ATi som engagerar sig mest åt sina kunder!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

ati ger ju upp till 8x aa redan i catalyst control center, är det typ inaktiverat i sc2 lr är det bara så att nvidia lagt till extra aa?

Permalänk

det är väl självklart så att blizzard borde stödja AA.

MEN NU är det så att blizzard har valt att inte göra det.

vad gör nvidia? dom fixar AA.

vad gör ATI? gör absolut ingenting.

det är därför detta problem är riktat mot ATI, visst borde det vara AA som standard i spelet men nu är det inte så och då borde ATI fixa så att dom som vill kan lägga till AA. men nejdå, endast nvidia som kan lyfta på röven och fixa AA.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, och det du visade är ett hack/workaround för att få det att fungera och inget som fungerar normalt.

Men du kan gärna tala om för mig hur du får AA utan att modda GTA IV. Om det fungerar nu så är jag intresserad av att veta hur.

Att det går för Nvidia men inte ATI punkt, SC2 och GTA IV är väldigt stora spel, kan då Nvidia tvinga AA medans ATI inte kan? Ja då vinner Nvidia i mina ögon helt enkelt, det är min poäng. Hur det går till är en annan sak.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240