Nytt grafikkort för StarCraft 2

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort för StarCraft 2

Hej

polaren ringde just och sa att han hade köpt StarCarft 2 men när han skulle köra det på datorn jag bygde åt honom för nästan 3,5 år sedan så fick han det inte att fungeraoch det är troligen grafikkortet som är för klent.

Min fråga är alltså: Vilket kort kan vara en lämplig uppgradering?
Det ska vara hyfsat billigt men samtidigt "most bang for the buck"

Han sitter i dag på följande burk:

Grafikkort Sapphire Radeon X1950GT 256MB GDDR3
Moderkort Gigabyte GA-965P-DS3
Processor Core2Duo E4300 1,8GHz
RAM Crucial DDR2 PC5300 1024MB CL5 x 2
Skärm LG 19" 1440 x 900

Även tacksam för tips på annan uppgradering som kan vara prisvärd.

Permalänk
Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Hans processor är väldigt svag för dessa nyare kort. Jag vet inte hur en e4300 klockar, men jag föreslår en processor uppgradering också.

Permalänk
Medlem

Tack för det tipset men jag vet inte om jag kan få honom att lägga så många pengar
Han hoppas kunna klara sig med 1500:-

Permalänk
Avstängd

E4300 brukar lätt göra 3-3.2Ghz, bara att klocka upp prollen och förlänga livet på riggen ett tag till.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hans processor är väldigt svag för dessa nyare kort. Jag vet inte hur en e4300 klockar, men jag föreslår en processor uppgradering också.

Aj aj, nu blir han inte glad

Har du något tips på processor som passar till han moderkort?

Permalänk
Medlem

Om en e4300 gör över 3GHz så är det inga problem. (kolla Redzo:s inlägg) Du kan köra på 5770 eller liknande.

Permalänk

Hade jag varit den killen hade jag sparat ihop till helt ny rigg, det där håller inte längre. den datorn går i princip endast använda som surfdator, en i5 750 med ett GTX 460 1gb hade räckt och inte blivit för dyrt inte lönt att försöka uppgradera en redan död rigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

E4300 brukar lätt göra 3-3.2Ghz, bara att klocka upp prollen och förlänga livet på riggen ett tag till.

Jag har aldrig överklockat något, har inte en aning om hur man går till väga (tror att man rotar runt i BIOS någonstans men är inte säker ) Finns det någon bra beskrivning för det?

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

En forum kan man alltid söka i, men i 99.9% av fall är frågan redan ställd och svaret finns under sök knappen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Starcraft II Wings of Liberty GPU graphics performance

Om han inte kräver att det funkar med så hög upplösning skulle ett Geforce GTS250 eller ett Radeon 5770 (om han vill ha Direct X 11) räcka vad det gäller grafikkort. Sen är det väl möjligt att det kommer gå segt iaf med den processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

En forum kan man alltid söka i, men i 99.9% av fall är frågan redan ställd och svaret finns under sök knappen.

Tack för det, jag hade redan hittat det och sitter och läser för fullt just nu.
För tillfället är känslan att -det fixar jag aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Starcraft II Wings of Liberty GPU graphics performance

Om han inte kräver att det funkar med så hög upplösning skulle ett Geforce GTS250 eller ett Radeon 5770 (om han vill ha Direct X 11) räcka vad det gäller grafikkort. Sen är det väl möjligt att det kommer gå segt iaf med den processorn.

Tack för de tipsen. jag ska kolla med han i morgon.

Permalänk
Medlem

Jag var på release partyt men var tyvärr tvungen att åka hem till tjejen direkt efter, mitt i natten. Självklart installerade jag SC2 hos henne direkt för att prova, och fick imponerande bra FPS (70~FPS @1920x1080 high/ultra).
Hon har en E7400 (TROR JAG) som jag klockat i 3.2GHz, och ett Nvidia GeForce 9800GT.
Jag rekommenderar det kortet ! Körde det hemma väldigt länge också innan min kompis "skänkte" ett GTX260 till mig, och ärligt talat märker jag inte så himla stor skillnad.

Alltså, mitt tips - Nvidia GeForce 9800GT 512Mb.

EDIT: Surfade runt lite på Inet.se och Komplett.se och det verkar som att det kortet jag har rekommenderat inte längre är tillgängligt på webben (i alla fall där). Dock så är det ett så pass ordinärt mainstream-kort så att jag tror att ett litet besök på t.ex Kjell och Company borde vara enkelt att hitta kortet.

Permalänk

Varför inte köpa hem en dator i delar från komplett, köpte min för 1½ år sen för 4k funkar perfekt för sc2 till och med på high. Så det som säljs nu för samma pris lär klara det galant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divine_:

Jag var på release partyt men var tyvärr tvungen att åka hem till tjejen direkt efter, mitt i natten. Självklart installerade jag SC2 hos henne direkt för att prova, och fick imponerande bra FPS (70~FPS @1920x1080 high/ultra).
Hon har en E7400 (TROR JAG) som jag klockat i 3.2GHz, och ett Nvidia GeForce 9800GT.
Jag rekommenderar det kortet ! Körde det hemma väldigt länge också innan min kompis "skänkte" ett GTX260 till mig, och ärligt talat märker jag inte så himla stor skillnad.

EDIT: Surfade runt lite på Inet.se och Komplett.se och det verkar som att det kortet jag har rekommenderat inte längre är tillgängligt på webben (i alla fall där). Dock så är det ett så pass ordinärt mainstream-kort så att jag tror att ett litet besök på t.ex Kjell och Company borde vara enkelt att hitta kortet.

Finns inte en vettig person som skulle köpa detta kortet i dagsläget, om det äns finns att få tag på nytt äns. Jag säger som andra, för 1500kr är ett Radeon 5770 det bästa valet.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divine_:

Nja, tror nog inte det tillverkas längre. Det mest likvärdiga är nog GTS 250.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Vad använder han sitt system till egentligen? Är det minimalt med spel borde något kring 1000-1500kr räcka, HD5770 kanske? Spelar han mer än så kan det vara värt att överväga datoruppgradering (processor men framförallt ram) och ett GTX 460 för ca 2000kr. CPU bör ni kunna klocka upp relativt enkelt. Är det bara 1GB Ram i den där burken? Jag gissar på att det är 2GB som menas men formuleringen kan tolkas på fler än ett sätt.

Permalänk

Om han inte ska göra några övriga uppgraderingar och inte vill spendera alltför mycket pengar skulle jag nog rekommendera att köra på ett HD 4670 (ca 700kr) eller HD 5670 som är lite snabbare och om han vill ha DX11 (1000kr). Dessa är billiga och strömsnåla kort som inte kräver PCI-E anslutning och kommer att kunna köra SC2 på hög grafik i den aktuella upplösningen. Ett HD 5770 i datorn han har nu känns som lite overkill.

Permalänk
Medlem

SC2 ska rulla på den maskinen , alla komponenter klarar minimikraven.
Visst är grafikkortet klent men ett GTX 460 är att tai lite väl mycket med tanke på att resten av maskinen börjar bli antik , satsa på något som kostar ~hälften.
Jag har själv ett 9800GTX+ (~samma som GTS 250) och kan köra i 2560*1440/ultra utan problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divine_:

Eller så köper han ett beg. kort, och sparar ihop till en ny rigg!

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn (e4300 överklockar rätt bra) samt köp nått av dessa: Grafikkort (PCI Express) med Radeon HD5750 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

Skulle nog hellre satsat på GTX460 768mb än 5770, det är något vassare och inte så mycke dyrare. Och med Geforce så kan du köra med AA aktiverat i SC2, den funktionen saknar radeon
JME Data / GIGABYTE VGA-Card nVidia GTX460 768MB PCI-E 2xDVI HDMI HDCP PhysX CUDA DDR5

Kan ju dock vara lite överkurs att ha ett sånt pass kort för bara SC2, kanske ett 5670 för tusenlappen är ett bättre val?

Som andra har påpekat redan så bör han nog se över en ny processor, och de blir ju kanske lite lättare för budgeten om han väljer ett 5670 och ny processor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Skulle nog hellre satsat på GTX460 768mb än 5770, det är något vassare och inte så mycke dyrare. Och med Geforce så kan du köra med AA aktiverat i SC2, den funktionen saknar radeon

AMD sammarbetar med Blizzard för en annan lösning, enligt följande är detta tydligen snart klart: Terry Makedon (CatalystMaker) on Twitter

Rättade till trasig quote-tag.
Permalänk
Medlem

Hur kan ni rekommendera att köpa gamla kort som "klarar" av Starcraft 2? Tror ni han köper nytt kort enbart för att spela detta spelet? Det är inte ett skit krävande. Är ju DX 9! Jag har uppåt 170 fps med AAx4 som ska tappa 50% prestanda. Om han nu skulle köpa ett kort för 800kr som är jättebilligt blir det ändå ganska dyrt om han bara ska ha det till detta spelet.
Säger inte TS ska köpa ett 5970 eller 480, men man BÖR ju ändå köpa ett 5770 eller ett 460 768MB för runt 1500:- om man har lite spelintresse och vill hänga med hyfsat på dom flesta spelen som släppts eller släpps i framtiden.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Han kanske inte spelar nåt annat spel än SC i dagsläget och om man lägger mycket tid på ett spel så är det ju definitivt värt det.
Faktumet att han har en 3,5år gammal dator borde ju också ge ledtråden att han kanske inte är den typen av person som sitter och lirar krävande FPS på höga upplösningar och kräver att det flyter på alla nya titlar!

Men precis som mr_sQuinty säger, datorn möter minimumkraven och ska klara SC2, så fungerar det inte är det nåt annat än själva grafikkortet som strular!

Kanske inte är möjligt att köra i mer än "Low", men det ska i.a.f. starta och gå att köra. De benchmarks jag har sett har också pekat på att SC2 är betydligt mer processorbegränsat än grafikbegränsat, så en överklockning av processorn skulle nog sitta fint (kanske även grafikkortet) bra sätt att förlänga livslängden lite. Håller med vissa andra, är gränspuck att det är värt att uppgradera innan det är dags för en helt ny burk, därför är lite klockning en bra lösning, det är inte särskilt svårt om moderkortet har en bios som har lite valmöjligheter.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Inaktiv

Läsvärd artikel från Techspot gällande Starcraft II och val av grafikkort: StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance - TechSpot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Läsvärd artikel från Techspot gällande Starcraft II och val av grafikkort: StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance - TechSpot

Intressant läsning. Värstingkorten i SLI/CF ger inte så mycke mer än ett GTX260, trodde de skulle skilja sig lite med allt på ultra

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Antielefant

Jo, den optimala inställningen för min rigg i Starcraft II är Force SLI 16xQ AA trots 1920x1200 @ Ultra.

Det är största fördelen med SLI - man kan tvinga ena kortet att bara jobba med AA.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Han kanske inte spelar nåt annat spel än SC i dagsläget och om man lägger mycket tid på ett spel så är det ju definitivt värt det.
Faktumet att han har en 3,5år gammal dator borde ju också ge ledtråden att han kanske inte är den typen av person som sitter och lirar krävande FPS på höga upplösningar och kräver att det flyter på alla nya titlar!

Men precis som mr_sQuinty säger, datorn möter minimumkraven och ska klara SC2, så fungerar det inte är det nåt annat än själva grafikkortet som strular!

Kanske inte är möjligt att köra i mer än "Low", men det ska i.a.f. starta och gå att köra. De benchmarks jag har sett har också pekat på att SC2 är betydligt mer processorbegränsat än grafikbegränsat, så en överklockning av processorn skulle nog sitta fint (kanske även grafikkortet) bra sätt att förlänga livslängden lite. Håller med vissa andra, är gränspuck att det är värt att uppgradera innan det är dags för en helt ny burk, därför är lite klockning en bra lösning, det är inte särskilt svårt om moderkortet har en bios som har lite valmöjligheter.

Tack för alla svar (har varit nerkopplad ett par dagar pga resa)
Jag ska försöka sammanställa alla era förslag för kompisen och se vad vi kommer fram till.
Jag har inte själv sett hur SC2 beter sig för honom men som någon skrev så uppfyller hans burk minimi kraven så han kanske får nöja sig med det något halvår tills han har sparat ihop lite mer penar.