Dreamhack och Rakaka hackade – lösenord sprids på nätet

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack och Rakaka hackade – lösenord sprids på nätet

Sajterna Rakaka.se, Dreamhack.se och Esport.dreamhack.se har utsatts för intrång och känsliga användaruppgifter sprids på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det i alla fall inte är "plain text"-lösenord.

Citerat från rakaka.se - "greykarn" - Källa: rakaka.se - Ett brev till hackaren
"Har du lyckats knäcka många lösenord hittills?"

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Verkar som att det i alla fall inte är "plain text"-lösenord.

Citerat från rakaka.se - "greykarn" - Källa: rakaka.se - Ett brev till hackaren
"Har du lyckats knäcka många lösenord hittills?"

Även om det inte var plain text så har dom brutforcat ca 3000 lösenord senaste gången jag tittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzp:

Även om det inte var plain text så har dom brutforcat ca 3000 lösenord senaste gången jag tittade.

Ja, möjligtvis md5 och statiskt salt?
Vart ser du det förresten?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Ja, möjligtvis md5 och statiskt salt?
Vart ser du det förresten?

$salt = "";
$password = md5($password);
$hash = $password . $salt;

flashback.org, där inne under IT säkerhet så håller dom på och leker med dumpen.

Permalänk
Medlem

Hackare hackar hackare . . . eller nåt

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd

Gj!

Birdie däremot... Ohackbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Hackare hackar hackare . . . eller nåt

Hur tänker du nu? :S

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Om folk bara lärde sig att ha ordentliga lösenord och olika på varje sida...

Slår vad om att hälften har lösenord som Sommar, badboll91, augusti och liknande klena lösenord som vilken standarddator i dag knäcker på några minuter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Om folk bara lärde sig att ha ordentliga lösenord och olika på varje sida...

Slår vad om att hälften har lösenord som Sommar, badboll91, augusti och liknande klena lösenord som vilken standarddator i dag knäcker på några minuter

Jag tycker dödsstraff på avsiktligt dataintrång skulle vara mycket mer tidssparande och användareffektivt

Permalänk
Skrivet av PinkFlojd:

Jag tycker dödsstraff på avsiktligt dataintrång skulle vara mycket mer tidssparande och användareffektivt

förvisso.. Dock är det svårt att spåra var personerna befunnit sig och sen är det framförallt svårt att bevisa vem som gjort vad. bara för man lyckas spåra ägaren så kan det lika gärna vara hunden som gjort det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Är inte sweclockers lite sena ute med den här "nyheten"?

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig som jag brukar säga till lärarna på morgonen xd

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Om folk bara lärde sig att ha ordentliga lösenord och olika på varje sida...

Slår vad om att hälften har lösenord som Sommar, badboll91, augusti och liknande klena lösenord som vilken standarddator i dag knäcker på några minuter

Det hjälper dock inte i längden sålänge man kommer åt databasen, utan det handlar bara om tidsskillnaden och hur intressant det är för den som vill komma över lösenordet.

Har man inte saltat databasen är det inte ens en match. Har man ett lösenord som Sommar och kör en Wordlist emot MD5-hashen så kommer även det gå snabbare. Men oavsett vilket så går det fortfarande att bruteforca MD5-hashen för lösenord som exempelvis S4yMyNam3# bara att det tar längre tid.

Så är man bara intresserad av att knäcka den är det fullt möjligt. Jag blir istället upprörd hur relativt enkelt det är att få tag på dessa databaser idag och hur dåligt saltade hashen är. Vissa webbadmins lägger ingen tid alls på detta eller har inte kunskapen. Visst, det är väl lite av en oskriven regel att man har ett unikt lösenord till mailen och framför allt inte frugans födelsedag eller ett enkelt ord som hittas i alla lexikon. Men jag riktar även fingret mot webbsidans ansvariga, de har också ett ansvar i detta. Oavsett mitt lösenord så ska det ligga säkert hos dem. Se till att lägga lite krut på saltandet och säkerheten. Tvinga användarna till lösenord med specialtecken. Många spar dessvärre in pengar på detta och tänker "nä, det händer inte vår sida, den är inte intressant".

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

Är ju inte användarna som ha för klena lösen osv, utan DH som kanske ska se över sitt skit, hoppas dom inte kommit åt nått av mitt iaf...

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Är ju inte användarna som ha för klena lösen osv, utan DH som kanske ska se över sitt skit, hoppas dom inte kommit åt nått av mitt iaf...

Byt lösenord som inte liknar ditt förra så blir du kanske säker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lullebulle:

Byt lösenord som inte liknar ditt förra så blir du kanske säker

hade jag gärna gjort om jag kom ihåg mitt gammla

Permalänk

Trist för dem drabbade är själv inte reggad på nån av dem sajterna

Permalänk
Skrivet av Poison:

Det hjälper dock inte i längden sålänge man kommer åt databasen, utan det handlar bara om tidsskillnaden och hur intressant det är för den som vill komma över lösenordet.

Har man inte saltat databasen är det inte ens en match. Har man ett lösenord som Sommar och kör en Wordlist emot MD5-hashen så kommer även det gå snabbare. Men oavsett vilket så går det fortfarande att bruteforca MD5-hashen för lösenord som exempelvis S4yMyNam3# bara att det tar längre tid.

Så är man bara intresserad av att knäcka den är det fullt möjligt. Jag blir istället upprörd hur relativt enkelt det är att få tag på dessa databaser idag och hur dåligt saltade hashen är. Vissa webbadmins lägger ingen tid alls på detta eller har inte kunskapen. Visst, det är väl lite av en oskriven regel att man har ett unikt lösenord till mailen och framför allt inte frugans födelsedag eller ett enkelt ord som hittas i alla lexikon. Men jag riktar även fingret mot webbsidans ansvariga, de har också ett ansvar i detta. Oavsett mitt lösenord så ska det ligga säkert hos dem. Se till att lägga lite krut på saltandet och säkerheten. Tvinga användarna till lösenord med specialtecken. Många spar dessvärre in pengar på detta och tänker "nä, det händer inte vår sida, den är inte intressant".

Givetvis vet jag det. har själv sysslat med att knäcka lösenord.

Det jag mer ställer mig till är att skulle en databas bli hackad. tex Swec's och de kommer över databasen. har man då olika lösenord på sina ställen så är det rätt så meningslös information.

1. Man kommer inte åt mailen som kan öppna upp till mängder med sätt att lura folk och få tag i andra lösenord osv.
2. Man förlorar på sin höjd ett acc.

För kommer man inte åt något så är ett acc med pass rätt så värdelöst (visst man kan förstöra för den riktiga användaren på sidan) Men man har inte så stor nytta till det om man inte kan ta sig vidare. sen så kan de ju samla mailadresser men känns med meningslöst då man lika gärna kan skriva ihop ett script som kör allt från A till B (alla kombinationer) @hotmail.com tex och sen skicka lite spam.

Sen så är många av dagens sidor lätta mål som vilken snorunge som hälst som tar sig tid att lära sig program och hur sidorna är uppbyggda. det gäller bara att hitta en alternativ väg in. Det som är lite roligt i det hela är att så fort någon sida blir hackad (som iofs brukar mörkas vilket är det bästa i många fall) så näms det alltid över hur svagt lösenorden och databasen är till tillgå. Finns ju sidor som sparat lösen i klartext vilket är mindre lyckat.

Även med bra säkerhet så går det komma in så länge man vet var man ska attakera och sen är det bara en fråga om tid tills man är inne. lite pusselbitar här och var.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har kollat på det som läkt ut man bör direkt byta lösenord om man har samma användarnanm eller hotmail med likande lösenord.

Kommer finnas många hackade idag

Permalänk
Medlem

Det här med "nytt lösenord på varje ställe" är ju en bra idé i teorin, men hur gör man i praktiken? Man är ju registrerade på många sidor (ingen av de nyligen hackade dock, tack och lov) och det är ju omöjligt att komma ihåg alla olika lösenord! Har ju bytt en hel del lösenord genom åren men det kan ju fortfarande hända att man har ett gammalt lösenord på en sida man inte besöker ofta. Har hänt att jag fått gå igenom alla kombinationer av gamla nick/mailadresser/lösenord man haft för att komma in, blir ju helt omöjligt efter ett tag.

Min tanke är att det borde räcka med ett lösenord till mailen och ett till forum etc. Måste ju finnas någon bra medelväg mellan olika lösenord överallt och endast ett lösenord.

Tankar kring det?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det här med "nytt lösenord på varje ställe" är ju en bra idé i teorin, men hur gör man i praktiken? Man är ju registrerade på många sidor (ingen av de nyligen hackade dock, tack och lov) och det är ju omöjligt att komma ihåg alla olika lösenord! Har ju bytt en hel del lösenord genom åren men det kan ju fortfarande hända att man har ett gammalt lösenord på en sida man inte besöker ofta. Har hänt att jag fått gå igenom alla kombinationer av gamla nick/mailadresser/lösenord man haft för att komma in, blir ju helt omöjligt efter ett tag.

Min tanke är att det borde räcka med ett lösenord till mailen och ett till forum etc. Måste ju finnas någon bra medelväg mellan olika lösenord överallt och endast ett lösenord.

Tankar kring det?

En papperslapp hemma?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det här med "nytt lösenord på varje ställe" är ju en bra idé i teorin, men hur gör man i praktiken? Man är ju registrerade på många sidor (ingen av de nyligen hackade dock, tack och lov) och det är ju omöjligt att komma ihåg alla olika lösenord! Har ju bytt en hel del lösenord genom åren men det kan ju fortfarande hända att man har ett gammalt lösenord på en sida man inte besöker ofta. Har hänt att jag fått gå igenom alla kombinationer av gamla nick/mailadresser/lösenord man haft för att komma in, blir ju helt omöjligt efter ett tag.

Min tanke är att det borde räcka med ett lösenord till mailen och ett till forum etc. Måste ju finnas någon bra medelväg mellan olika lösenord överallt och endast ett lösenord.

Tankar kring det?

Mitt svar är Mozilla Firefox tillsammans med en addon vid namn X-Marks. Från början var den tänkt att hjälpa dig få samma bokmärken på alla datorer, men nu synkar den även de tabbar du hade uppe när du stängde webbläsaren sist (så om du hade sweclockers.se och gp.se uppe när du stängde av din laptop på skolan och kommer hem och startar din stationära, så har du samma sajter uppe där också - it's le magic!) och även användarnamn/lösenord.
Med detta system krävs det bara att du har ditt användarnamn och lösenord till X-Marks i huvudet så att du vid ominstallation kan logga in en gång och sen löser allting sig själv, du kan ha ett lösenord per site om du så vill

Permalänk
Casemod-mästare

gäller detta oxå på bokning.dreamhack.se? iså fall kan jag vara lugn, men av någon konstig anledning så hade jag ett unikt pass till bokning.dreamhack.se xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det här med "nytt lösenord på varje ställe" är ju en bra idé i teorin, men hur gör man i praktiken? Man är ju registrerade på många sidor (ingen av de nyligen hackade dock, tack och lov) och det är ju omöjligt att komma ihåg alla olika lösenord! Har ju bytt en hel del lösenord genom åren men det kan ju fortfarande hända att man har ett gammalt lösenord på en sida man inte besöker ofta. Har hänt att jag fått gå igenom alla kombinationer av gamla nick/mailadresser/lösenord man haft för att komma in, blir ju helt omöjligt efter ett tag.

Min tanke är att det borde räcka med ett lösenord till mailen och ett till forum etc. Måste ju finnas någon bra medelväg mellan olika lösenord överallt och endast ett lösenord.

Tankar kring det?

Det är inte så svårt.

Utgå från ett starkt lösenord. Det gör inget att det är svårt lösenord - du kommer inte att glömma det eftersom du kommer använda det flera gånger varje dag.

För varje tjänst som behöver ett lösenord så behöver du någon form av information som du vet att du alltid kommer att komma fram till om du tänker på den tjänsten. Ett exempel på detta är domännamnet eller namnet på tjänsten.

Sedan har du någon form av algoritm för att modifiera ditt starka lösenord utgående från ex. tjänstens namn.

Resultatet?
Unikt och starkt lösenord på alla tjänster som du alltid kommer ihåg.

Jag har sidor som jag inte besökt på 5 år och kan utan problem logga in på första försöket med ett unikt och starkt lösenord...

Det är inte perfekt, om någon är ute efter jusst dig och lyckas få tag på flertalet av dina lösenord kan de givetvis luska ut hur du gör men sannolikheten för det är rätt minimal och man får se till alternativen - om man i dagsläget inte har ork för mer än kanske ett par lösenord så är ju detta bra mycket bättre.

Bara som ex.
Säg att man har "abc" som sitt "starka" lösenord och ska skapa ett konto på sweclockers. Så kan du ta tredje bokstaven i sweclockers och lägga in det på näst sista platsen i lösenordet => abec.
Tänk på att det inte ska vara uppenbart hur du går till väga (och bör göra lite större ändringar än kanske bara en bokstav) för då försvinner ju poängen med det. Skulle man bara lägga till namnet i början av lösenordet (dvs. sweclockersabc) så kommer ju folk bara testa med hotmailabc osv. iställlet).

Fördelen med detta är också att du kan ha ett riktigt starkt lösenord som du utgår ifrån - och du kommer aldrig att glömma det med tanke på att du kommer använda det dagligen. Lösenordet till sidor man besöker ofta kommer man komma ihåg den modiferade versionen direkt men för sidor man inte besöker så ofta och ifall skulle man glömma kan man alltid 'räkna ut' vad lösenordet är.

Lösenordshanterare rekommenderar jag inte. Även med syncmöjligheter så begränsar man möjligheten att använda sidor ganska drastiskt och eftersom man aldrig skriver lösenordet kommer man glömma bort det och så är man helt i händerna på lösenordshanteraren. Sen så är lösenordshanteraren ett väldigt utsatt mål (särskilt eftersom lösenorden måste finnas i plain-text).

Det är väl rätt vanligt att folk har ett fåtal lösenord som man rankar olika högt (efter säkerhet och hur seriösa sidorna man använder dem på), något liknande kan man givetvis göra med systemet ovan om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

gäller detta oxå på bokning.dreamhack.se? iså fall kan jag vara lugn, men av någon konstig anledning så hade jag ett unikt pass till bokning.dreamhack.se xD

Nej det står på bokning.dreamhack.se att de inte fick några lösenord dårifrån.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av daniel145:

Nej det står på bokning.dreamhack.se att de inte fick några lösenord dårifrån.

okej, bra att höra

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Mitt svar är Mozilla Firefox tillsammans med en addon vid namn X-Marks. Från början var den tänkt att hjälpa dig få samma bokmärken på alla datorer, men nu synkar den även de tabbar du hade uppe när du stängde webbläsaren sist (så om du hade sweclockers.se och gp.se uppe när du stängde av din laptop på skolan och kommer hem och startar din stationära, så har du samma sajter uppe där också - it's le magic!) och även användarnamn/lösenord.
Med detta system krävs det bara att du har ditt användarnamn och lösenord till X-Marks i huvudet så att du vid ominstallation kan logga in en gång och sen löser allting sig själv, du kan ha ett lösenord per site om du så vill

Precis, finns flera bra addons som du bara har ett huvudlösenord till som automatiskt kommer ihåg och loggar in när du går in på sidan.

Finns det någon motsvarighet till chrome? Har gått över till det nästan helt ok har inte fixat nåt sånt till chrome än, det kanske är dags nu.

Ahh, lastpass fanns ju såg jag nu när jag kollade.

Permalänk
Medlem

Det största problemet som finns med att ha allt sparat i Firefox är om du skulle bli av med din dator, risken är ju rätt stor med en laptop, så har personen ifråga alla dina lösenord.

Äh, kryptering av hårddisk är lösning på det problemet. Men tyvärr långtifrån alla som orkar/kan det.

Permalänk
Skrivet av Maango:

Det största problemet som finns med att ha allt sparat i Firefox är om du skulle bli av med din dator, risken är ju rätt stor med en laptop, så har personen ifråga alla dina lösenord.

Äh, kryptering av hårddisk är lösning på det problemet. Men tyvärr långtifrån alla som orkar/kan det.

Ja om han lyckas ta reda på huvudlösenordet(bra att ha ett starkt sådant). Lastpass tex. använder ett webbgränssnitt, krypterat osv. Så du kan bara installera pluginen i chrome/FF och logga in från vilken dator som helst.