Permalänk
Medlem

Hemmabyggd Notebook Kylare

Hallå! Jag har länge hållit på med fläktkylning utav olika slag till både min Jtag Xbox, Stationära. Min nya bärbara tyckte jag gick lite för varm, så jag köpte den dyraste och bäst i test Zalman NC2000 laptop kylaren. Den sänkte värmen med 3grader något, väldigt dåligt tänkte jag och började tänka på idéer om hur jag skulle göra min egna.

Jag hade tänkt demontera ner min bordsfläkt som går på 230watt i väggen och har fyra stycken hastighetsinställningar. Bygga upp den på liknande sätt som en vanlig kylare, med ett galler för datorn att stå på och riktigt hårt blås utav fläkten upp.

Min enda fråga är vad är det som kyler mest utav en laptop kylare, är det den kalla plåten eller luftflödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnLoco:

Varför inte ta en lite tjockare plåt och borra ut hål för 2-3 fläktar?

Kolla under datorn var den kan ta in luft, sen så mäter du ut det på plåten och borrar hål för fläktarna...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Provade att göra en egen innan jag köpte min dyra också på det sättet du beskriver, det blev INGEN skillnad då.

Permalänk
Medlem

jag har gjort en egen, sänkte ca 10 grader.

köpte ett laptopstöd från ikea ( IKEA | Arbetsplats & datorlösningar | Lösningar för bärbar dator | BRÄDA | Laptopstöd )

tog dremeln o kapa ut 2 hål för 2st fläktar. satte fläktarna där datorn blev som mest varm och de hjälpte något enormt.

Permalänk

Du kan ju först prova med att ta bort dammet från fläkten inne i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnLoco:

Provade att göra en egen innan jag köpte min dyra också på det sättet du beskriver, det blev INGEN skillnad då.

Fick en idé! Testa sätta något runt om fläktarna för att täta mellan dator och fläkt! Jag hade använt gummimatta

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb