Permalänk
Medlem

Det här kommer nog bli riktigt nice

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ManBearPig:

Hittade galleriet med de andra tub chassit
lite sent nu men kanske finns nått intressant att se endå, länkar i vilket fall.

http://www.sweclockers.com/galleri/1308-airshaft

Det där hade jag faktiskt kikat på förut

Men känns som vansinne att använda en bordsfläkt xD.
Har testkört mina fläktar och de verkar vara tysta. Hade dock gärna haft 250mm.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skarhed:

Det här kommer nog bli riktigt nice

Hoppas jag med!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Här har vi det!

2mm aluminium, 370mm i diameter och just nu 800mm högt (enormt!)

Valde att inte få det ihopsvetsat ännu. Inte bestämt hur jag ska göra med anslutningarna och luckan så.

Inklätt i kartong nu för att skydda ytan.

Två fläktadapter (lock och botten) för att bara få flöde genom fläktarna.
Ska ha distanser mellan fläkt och galler för att minska ljudet som annars uppstår.

Själva locket är i aluminium det med. Gallret vet jag faktiskt inte.

Fick pynta 400kr för röret (materialkostnad) och 100kr för de båda locken.

Jag vet ju till vilket plåtslageri jag kommer gå till i fortsättningen!

Nu är även fästet för hårddiskarna helt klart, ska dock fota och uppdatera om det vid ett senare tillfälle.

Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Mer Mer !!!

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk

Detta ska följas!

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

För att inte bromsa upp luftflödet med dvdn kan du väll sätta den på tvären? Eller mår den inte bra av det?

Då får du också en mindre "platt" yta och det skulle nog se bättre ut.

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen dags för en liten update!

Skrotat idén med både minneskortsläsare och DVD brännare. Minneskortsläsare ligger lite på is sålänge då jag aldrig tidigare behövt använda den ändå (usb sladd funkar ju perfa). DVDn får jag inte till på ett så bra sätt jag vill ha det och den tar verkligen en jäkla plats för ingenting.

Blir att inhandla en extern DVD brännare som jag även kan ha nytta till en framtida netbook.

Fläktkontrollen ska dock finnas och någon form av front-usb.
Var kan man få tag på sådana? Slakta ett chassi?

Grävde ut moderkortet ur mitt vanliga chassi för att prova det på ställningen.

Inte fan passade det.. Jag hade tagit måtten på moderkortet centrum-centrum på skruvhålen. Det hade jag tyvärr glömt bort när jag satte ihop skenorna. Måttet hade jag men tog det som ytterkantsmått istället. Så ja.. moderkortet passade inte ens nästan.

Bara ut och svetsa om, i princip göra samma skit ännu en gång. Men tog tag i det direkt och nu passar moderkortet perfa! Tur att jag tog mig tid att testa hur det skulle bli.

Bygget går vidare och har nu tillverkat fästet till PSUn. Velade fram och tillbaka om hur jag skulle vinkla den med tanke på luftflöde/sladdar/fäste. Tillslut valde jag en lösning som inte var lik den på min ritning. "Hänger" PSUn i ett fäste och får då den varma luften från det att gå rakt upp. Precis som jag vill.

Och nej. PSUn på bilden är inte den jag ska använda. Enbart för testmontering.

Nästa steg blir att försöka få till botten på ställningen så att den kan stå själv.

Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av timez:

Fläktkontrollen ska dock finnas och någon form av front-usb.
Var kan man få tag på sådana? Slakta ett chassi?

Tim

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik Detta chassit kan du slakta på det mesta, utom moderkortsplåt eftersom det är mATX

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av el_genius:

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik Detta chassit kan du slakta på det mesta, utom moderkortsplåt eftersom det är mATX

Kanonbra, lär jag ju passa på nu när priset är vad det är!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd

Jag blir också inspererat. Har allt i garaget som svetsar och plåtverktyg. Ja måste också göra nåt nu känner jag=)

Permalänk
Proffsmoddare

Köpte mig ett chassi på Kjell och plockade lite prylar ifrån

Men nu är det så att jag måste byta CPU-kylare till någon som följer luftflödet i chassit.

Bra ska den såklart vara, men typ alla lär ju vara bättre än Intels org?
Så framförallt tyst fast det kanske man kan greja med en fläktkontroll i alla fall.

Däremot så har jag ett problem. En torn-kylare med 120mm fläkt kommer nog inte få plats, utan kommer ta i röret.. Vad köper man då för någon?

Den här känns som det bästa förslaget, billig också:
ZALMAN FAN CNPS9500 AT SKT-775

Gjort en mall av den i rätt storlek för att se om den passar och borde gå ^^

Grejen är att fläkten är lite mindre (92mm) och att flänsen är rund.

Vad tror ni? Kommer den låta som ett jetplan? Fått kanonbra recensioner iaf.

Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Eftersom jag skruvat sönder min dator för att kunna testmontera så har det blivit lite dåligt med updates. Men nu har jag en annan dator jag sitter på sålänge (Y)

Provmontering av ställningen med moderkortet monterat. Tur det fick plats men var j****vligt tight med grafikkortet.

Köpte mig ett chassi från Kjell och plockade usb, startknapp och hörlur/mick uttag ifrån.
Får se om jag använder nåt mer av det eller om det blir återbruket haha.

Hårddiskarna och PSU:n monterade. Testkörde datorn med fläkten i botten genom att glo på Avatar i HD. Funkade alldeles utmärkt

/ Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

haha, det ser riktigt häftigt ut!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av skopetski:

haha, det ser riktigt häftigt ut!

Det kommer bli ännu häftigare!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Nice! Kan det vara så att just Västeråsare är lite extra kreativa jämfört med.... Hela världen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns kanske inte så mycket o göra i Västerås och därmet har folk mer tid att leka runt?

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sc0pe:

Finns kanske inte så mycket o göra i Västerås och därmet har folk mer tid att leka runt?

Haha finns snarare för mycket att göra

Grejen är bara att lägga sin tid på något man tycker är kul. Spelar aldrig dator eller TV-spel så där tjänar man ju in lite tid. Kollar inte på TV heller typ ;D

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Vacker!

Monterade den och körde en testrun

Nästan 10 grader kallare än med org.fläkt idle @ 3,7ghz och i princip ljudlös!

Eftersom den är rund så får den plats också haha.

Nu ska toppfläkten monteras och det översta locket väntar jag på från plåtslagarn!

Haft lite dåligt med tid nu då jag grejat med bilen som inte velat gå på laddtryck, jävla E85 ;D

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Blir ju bara bättre och bättre detta! Koppar är vackert

Gött att någon insett att det är E85 man ska köra med också, finns så mycket att hämta ur det men mycket jobb blir det...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Saandberg:

Blir ju bara bättre och bättre detta! Koppar är vackert

Gött att någon insett att det är E85 man ska köra med också, finns så mycket att hämta ur det men mycket jobb blir det...

/S

Hehe ja, sen att det är alla möjliga färger nu gör inte mig något ;D

Högre oktan och minskad förbränningstemp är mums när det ska laddas!
Dock så är det drygt med känsliga spridare.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu har jag varit väldig tyst ett tag här. Kom av mig ett tag med byggandet då jag väntat på en plåtslagare att han ska höra av sig.. Men inte fan gjorde han det trots att jag ringt en gång och påmint honom.

Jag har i alla fall pysslat lite mer och nu är faktiskt ställningen till hårdvaran helt klar med även fästen till röret.

Såhär såg den ut innan lackeringen.

Lackad och klar!

Nu blir det att montera alla delar och fixa till en schysst kabeldragning som inte stoppar luftflödet.

/ Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Wow, häftigt bygge, det ska väll ligga ner eftersom du har fläkt i botten :P?
Känns nästan som något benchnings chassi om man inte sätter på något hölje.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Normano:

Wow, häftigt bygge, det ska väll ligga ner eftersom du har fläkt i botten :P?
Känns nästan som något benchnings chassi om man inte sätter på något hölje.

Tack

Nä det ska vara stående. Chassit får fötter som distanserar upp botten så jag får luftflöde där.
Jo det har du rätt i haha, men har bara byggt ställningen och placerat hårdvaran på så bra platser som möjligt med tanke på kylningen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu är allt monterat på ställningen.
Alla kablar är bandade.
Fästena till röret är klara och har även fixat lite utsmyckning kring skruvarna. (bild kommer)
Tagit upp ett hål på baksidan längst ner för utgång av kablar.

Återstår nu att göra klart toppen. Röret ska kapas på rätt längd och ett lock måste tillverkas.
Baksidan ska få usb-uttag och startknapp.

Sen ska ju röret ljudisoleras också. Vad ska jag använda då?
Asfaltsplattor eller vad det är? Eller vanlig skumljuddämpning?

/Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!
dock har jag inget svar på din ljudisoleringsfråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Nu är allt monterat på ställningen.
Alla kablar är bandade.
Fästena till röret är klara och har även fixat lite utsmyckning kring skruvarna. (bild kommer)
Tagit upp ett hål på baksidan längst ner för utgång av kablar.

Återstår nu att göra klart toppen. Röret ska kapas på rätt längd och ett lock måste tillverkas.
Baksidan ska få usb-uttag och startknapp.

Sen ska ju röret ljudisoleras också. Vad ska jag använda då?
Asfaltsplattor eller vad det är? Eller vanlig skumljuddämpning?

/Tim

Jag har Biltemas högtalar isolering i min låda, gjorde kanske inte super stort skillnad men jag märker skillnad, den är inte alls dyr men är ca 2cm tjock. Dämpmaterial till högtalare, 5 st. - Biltema
Annars finns det bitumen också på Biltema Dämppapp, Bitumen - Biltema men jag vet ej hur bra den är, den är mest för förhindra skak tror jag och att ta bort högfrekvensljud.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Normano:

Jag har Biltemas högtalar isolering i min låda, gjorde kanske inte super stort skillnad men jag märker skillnad, den är inte alls dyr men är ca 2cm tjock. Dämpmaterial till högtalare, 5 st. - Biltema
Annars finns det bitumen också på Biltema Dämppapp, Bitumen - Biltema men jag vet ej hur bra den är, den är mest för förhindra skak tror jag och att ta bort högfrekvensljud.

Ja det där verkar ju vara något. Kanske ska ta och smälla i lite av båda sorterna, har ju faktiskt en del plats att utnyttja.

Knäppte ett kort nu med mobilen så ni kan se hur det ser ut med platsen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Jag själv har använt Bitumen plattorna i mitt Antec 300 och det dämpade ljudet från den vibrerande plåten rätt okej.

Men jag hade nog tatt med ett lager 3mm bitumen och sen ett lager med den vanliga dämpmattan utanpå för att få bästa resultat dom dämpar ju olika ljud

För övrigt så är det jävligt coolt bygge kanske lite väl hög för min smak men väntar med att lägga den sista dommen innan den är färdig

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

ser impponerande ut! vill gärna se hur högt det blir