Problem med grafikkort som inte funkar med drivrutiner installerade..

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort som inte funkar med drivrutiner installerade..

Jag har precis fått hem en dator här där grafikkortet bråkar lite.. Datorn är precis nyformaterad p.g.a. krasch och grafikkortet visar windowsinstallationen, bios o.s.v. utan problem och även Windows när inga drivrutiner är installerade till grafikkortet. Så fort drivrutiner installeras så blir skärmen svart och ingen bild kommer..
Det blir alltså så att datorn bootar upp i bios, windowsloggan visas sedan och Windows startar och därefter tar det stopp när drivrutinerna är installerade.. Det är rätt drivrutiner (de som följde med), så jag tror ju att grafikkortet kraschat på något sätt, men frågan är bara vad som hänt? Någon som känner till liknande problem och kan peka på exakt vad det kan bero på?

Vore mycket tacksam för svar snarast.

Tack på förhand!

Edit: Det gäller en bärbar dator från Asus.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har precis fått hem en dator här där grafikkortet bråkar lite.. Datorn är precis nyformaterad p.g.a. krasch och grafikkortet visar windowsinstallationen, bios o.s.v. utan problem och även Windows när inga drivrutiner är installerade till grafikkortet. Så fort drivrutiner installeras så blir skärmen svart och ingen bild kommer..
Det blir alltså så att datorn bootar upp i bios, windowsloggan visas sedan och Windows startar och därefter tar det stopp när drivrutinerna är installerade.. Det är rätt drivrutiner (de som följde med), så jag tror ju att grafikkortet kraschat på något sätt, men frågan är bara vad som hänt? Någon som känner till liknande problem och kan peka på exakt vad det kan bero på?

Vore mycket tacksam för svar snarast.

Tack på förhand!

Edit: Det gäller en bärbar dator från Asus.

Gammal tråd... Men jag har samma problem som du fast med en stationär. fick du det att fungera?

Visa signatur

Besök oss på www.dirtyswedes.com en svensk funplay clan!