En hårddisk, två datorer? Systemdisk med en installation för flera datorer

Permalänk
Medlem

En hårddisk, två datorer? Systemdisk med en installation för flera datorer

Finns det en sådan lösning?
Att jag har en hårddisk med windowsinstallation, alla mina program, dokument etc som jag har möjlighet att docka i två eller flera datorer.

Scenariot är att jag har en laptop (med möjlighet för att sätta i en hårddisksdocka), en stationär dator hos mina föräldrar och en i min studentlägenhet. Alla datorer är olika hårdvara i.

Min önskan hade varit att ha en SSD som jag kan flytta mellan datorerna och när den sätts i kan jag boota upp "mitt" system oberoende vilken dator jag sitter vid.

Hade jag alltid haft nätverksuppkoppling hade man kunnat lösa detta med någon nätverksbootning men det är inte optimalt avseende smidighet eller snabbhet.
Jag är medveten om problem med drivrutiner och annat, men undrar om det finns en lösning på detta.
Det skulle gå att dela upp på 3 partitioner men då får SSDn vara så stor för att det ska gå ihop vilket blir dyrt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat samma upplägg som du vill ha men skulle inte EASY BCD kunna fungera?

Welcome to EasyBCD 2.0! — The NeoSmart Files

En partition för varje dator och eventuellt en extra för lagring?
SSD kanske blir i dyraste laget dock.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Har för mig att man kan ha sin egen linuxinstallation på ett usb-minne och använda på alla datorer, du kanske kan göra något liknande?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Har för mig att man kan ha sin egen linuxinstallation på ett usb-minne och använda på alla datorer, du kanske kan göra något liknande?

Jo det fungerar alldeles utmärk, även med Windows. Problemet blir ju om man vill ha lite olika drivrutiner till grafikkort eller dylikt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av chila:

Jo det fungerar alldeles utmärk, även med Windows. Problemet blir ju om man vill ha lite olika drivrutiner till grafikkort eller dylikt.

Man måste väl använda samma moderkort i sånna fall? Har för mig att windows kollaar vilket moderkort som används och om det inte är samma som första datorn funkar det inte. Kanske har fel.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Som sagt funkar oftast finfint med linux om det nu inte sitter i ett ATI grafikkort så brukar USB installationerna "rätta" till sig vid varje ny dator de försöker sig på.

Permalänk
Medlem

Något speciellt som gör att du vill ha samma hårdisk?
Kan själv bara se nackdelar med det då du inte kan ha flera datorer igång samtidigt.
Skulle nog själv valt att lägga upp någon FTP lösning på en av dom stationära så du kommer åt alla filer så länge du har internet.

Om du tycker detta låter bra så kolla gärna upp en Wake-on-lan lösning så behöver du inte ha (server-)datorn igång hela tiden.

Skrivet av chila:

Jo det fungerar alldeles utmärk, även med Windows. Problemet blir ju om man vill ha lite olika drivrutiner till grafikkort eller dylikt.

Beror nog på vilken licens typ du har.

Visa signatur