Permalänk
Medlem

Tips och kritik inför chassibygge

Hej hej,

Jag har en ganska länge nu funderat på att bygga ett eget chassi, och när jag ser forumets fullkomliga explosion av chassibyggen och vackra modifikationer kan man ju inte undgå att det kliar i fingrarna, så nu har jag tänkt att det äntligen ska bli av.

Just nu äger jag ett 800D i vilket jag vattenkyler processor och två 4890 med en 360-radiator, en lösning jag inte är helt nöjd med; chassit är för stort, och radiatorplatserna, åtminstone utan överdrivet våld, för få. Luften är skapligt varm när det är gäjm på g...

Har lekt i sketchup, och har en del funderingar. I tråden om Avuriels utmärkta bygge funderades det ett tag på om det verkligen är bra, eller iaf inte dåligt, att låta luften från den ena radiatorn kyla den andra, och att man kunde ha en skåra i taket där luften kan dras in. Detta har jag tagit fasta på men känner mig osäker. Tillräcklig skåra? turbulens? Har satt fläktarna i pull, så att de iaf inte ska sitta rakt mot varandra, och gå i motsatt riktning... Skåran är 0,055m bred. Finns det kanske stor risk att luften som nyss pumpats ut bara kommer dra runt igen, och sugas in i skåran?

Måtten är 0,476m x 0,22m x 0,525m (Höjd x bredd x djup, utan fötter). Den vita boxen symboliserar en hårddisk-bur med hotswap som jag tänkte använda mig av. Modellen är mest för att visa insidan, utsidan tar jag på vägen.

Materialet är aluminium. Jag hade från början tänkt mig hela insida och utsida lackerad klarvit, med blå vätska och vit och grön sleeving, men funderar också på röd vätska och ngn annan sleeving, men rött känns så uttjatat...

Kom gärna med tips och kritik, och ursäkta mina rudimentära cad-kunskaper...

sticker redan nu in en brasklapp om likheter med tj07, och att det vidare är svårt att titta på och läsa om det som andra gör utan att... inspireras. om någon skulle känna att jag snott ngt, ta det gärna som en komplimang

Permalänk
Medlem

var har du nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

var har du nätaggregatet?

Nätagget står på högkant i botten, man skymtar det i den understa bilden genom skåran. Det är alltså en 360-radiator, och en 240 + nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Klart intressant lösning
Jag vågar knappt gissa hur bra det kommer funka, men instinktivt tycker jag det borde funka rätt bra! (om du har tillräckligt höga fötter osv) Tror inte det är sämre än att ha samma luft passera genom två rads iallafall.

Jag håller med om att det sannolikt är mest effektivt att suga in i botten och blåsa ut luften ut genom sidorna som du gör nu, än att göra tvärtom... Nackdelen är förstås att den kommer suga upp en del damm från golvet, samt att ljudnivån ut genom sidorna troligen blir lite högre med utblås än med insug där.

Jag förstår även hur du tänker när du väljer pull i det här läget, men jag undrar vad som blir effektivast i verkligheten. Push brukar nog annars funka lite bättre. Borde nästan testas!

Förresten, en tanke slog mig: skulle man inte kunna rotera nätagget 90 grader (dvs fortfarande på högkant), så att det tar in luft i bak, och spottar ut det i sidan? Kolla tex på förhandsbilder Raven 03, men ställ agget på högkant längst bak istället. På det viset slåss den inte om samma inluft som radiatorerna, plus att det kanske borde kunna ge plats för två 360 rads om man vill? Blir bökigare med att få till strömkabeln och annat, plus att det begränsar hur långt agget kan vara i nån mån, men kanske är värt en tanke?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klart intressant lösning
Jag vågar knappt gissa hur bra det kommer funka, men instinktivt tycker jag det borde funka rätt bra! (om du har tillräckligt höga fötter osv) Tror inte det är sämre än att ha samma luft passera genom två rads iallafall.

Jag håller med om att det sannolikt är mest effektivt att suga in i botten och blåsa ut luften ut genom sidorna som du gör nu, än att göra tvärtom... Nackdelen är förstås att den kommer suga upp en del damm från golvet, samt att ljudnivån ut genom sidorna troligen blir lite högre med utblås än med insug där.

Jag förstår även hur du tänker när du väljer pull i det här läget, men jag undrar vad som blir effektivast i verkligheten. Push brukar nog annars funka lite bättre. Borde nästan testas!

Förresten, en tanke slog mig: skulle man inte kunna rotera nätagget 90 grader (dvs fortfarande på högkant), så att det tar in luft i bak, och spottar ut det i sidan? Kolla tex på förhandsbilder Raven 03, men ställ agget på högkant längst bak istället. På det viset slåss den inte om samma inluft som radiatorerna, plus att det kanske borde kunna ge plats för två 360 rads om man vill? Blir bökigare med att få till strömkabeln och annat, plus att det begränsar hur långt agget kan vara i nån mån, men kanske är värt en tanke?

Det där med push vs pull har jag funderat fram o tillbaks på, och om det gör ngn skillnad som är värd att nämna. hittade denna: Radiator Fan Orientation and TFC Shroud Testing & Review . I och med att jag tänkt använda en djup radiator (xspc's RX-serie), och lågvarvida fläktar, tänkte jag att ljudskillnaden inte kommer bli märkbar; kanske knappast heller prestandaskillnaden. Det får nog bli att prova, som du säger, när jag väl byggt så långt.

nätagget är just nu vänt så att det suger in luft från sidan, där radiatorfläktarna blåser ut. Att vrida den så för att få plats med större radiator ska dock funderas på... tack gode gud för sketchup!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Det där med push vs pull har jag funderat fram o tillbaks på, och om det gör ngn skillnad som är värd att nämna. hittade denna: Radiator Fan Orientation and TFC Shroud Testing & Review . I och med att jag tänkt använda en djup radiator (xspc's RX-serie), och lågvarvida fläktar, tänkte jag att ljudskillnaden inte kommer bli märkbar; kanske knappast heller prestandaskillnaden. Det får nog bli att prova, som du säger, när jag väl byggt så långt.

Mmm, du kan mycket väl ha rätt i att skillnaden är försumbar. Men testa skadar ju inte

Skrivet av tehlily:

nätagget är just nu vänt så att det suger in luft från sidan, där radiatorfläktarna blåser ut. Att vrida den så för att få plats med större radiator ska dock funderas på... tack gode gud för sketchup!

Just det, du har ju nätagget på högkant och suger in från sidan... Det är ingen jättegrej, men att ha insuget där radiatorn blåser ut innebär ju även att man får in mer varmluft i agget... Det kanske ju faktiskt minskar lite om man har agg-insuget på baksidan istället.

F-n jag måste lära mig använda sketchup nångång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, du kan mycket väl ha rätt i att skillnaden är försumbar. Men testa skadar ju inte

Just det, du har ju nätagget på högkant och suger in från sidan... Det är ingen jättegrej, men att ha insuget där radiatorn blåser ut innebär ju även att man får in mer varmluft i agget... Det kanske ju faktiskt minskar lite om man har agg-insuget på baksidan istället.

F-n jag måste lära mig använda sketchup nångång

Har nu funderat och provat i sketchup, resultat:

Pumpen kommer att få sitta på en egen regel i skelettet, annars kommer det skaka som fanken i sidan... Kanske förstorar kåpan uppåt, det är inte den vackraste av konstruktioner den där pumpen. Ville först inte sätta den så pass högt upp, i och med att den är väldigt dålig på att suga, men om bara vattennivån i reservoaren överstiger pumpen borde det inte vara några problem, eller?

Nätaggregatets placering blir det lite knep med; vill inte gärna dra fram det hela vägen till sidan, så att kontakten hamnar där, utan drar en vinklad kontakt bakåt, och grejar kanske en vindtunnel till utblåset om det skulle behövas.

Tror nog att jag gillar den här varianten bättre än den första. I början kändes det som för mycket knåp, men det blir nog inte så himla mycket.

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli riktigt bra :).
En tanke på placeringen på nätagget, komemr ju bli trångt med kontakterna och kommer inte vara så snyggt på sidopanelen? för att man måste göra att hål för nätagget vid on/off switchen och strömkontakten. Fast det kanske ändå blir snygg och så iaf, vet inte riktigt vad jag skulle tycka

Alltså on/off switchen sitter bak, fast nätagget är roterat 90 grader och det är ett hål på icke fönstersidopanelen för fläkten.
Bara en tanke

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

HoBb3, jag är inte säker på din bild, men är den inte precis som han tänkte från början?
(se hans undre bild så ser du nätagget i glipan i botten av lådan)
... kollar du på tehlily:s bild och text, så ser du att nätagget sitter en bit in, så att kontakten och strömbrytaren kan få plats inne i lådan.
(missa inte heller att det är två radiatorer ska in)

Jag tycker tehlilys senaste bild ser snyggt och kompakt ut, och är skitnyfiken på hur det kommer funka! Fast visst kommer det bli lite trångt förstås - speciellt om man har ett långt, modulärt nätagg med kontakter som sticker ut på andra sidan!

Tehlily, du får nog tänka till både en och två gånger innan du bestämmer bredden på lådan

När det gäller höjden på pumpen kan jag inte hjälpa dig - jag är usel på vattenkylning.
Å andra sidan så kan du väl egentligen sätta pumpen under diskarna istället? Du slipper då dra slangarna runt HD-buren, och pumpen kanske även blir lättare att gömma, men det kanske blir trängre och knökigare att jobba med den?
Tyngdpunkten i lådan kanske även blir lite högre, men det känns som ett marginellt problem.

...

Har du funderat nått på andra detaljlösningar? Tex hur funkar den där hotswap HD-buren du funderade på? Tänkte du försöka nån fläkt på den, så diskar får lite sval luft? Plus en 120mm i bak på lådan på vanliga stället antar jag?

Du lär även ha lite jobb att få till kabeldragning mm... Mitt tips är att inte montera moderkortet för nära bakväggen. Du har ju inga feta kylare som sticker upp iallafall om du har vattenkylning, så du borde kunna ta till hyfsat med utrymme för kabeldragning bakom moderkortet tex. (fast reservatorn snor kanske en del plats?)

Vad hade du tänkt köra för fötter förresten? De bör nog helt klart vara högre än standard för att få in så mycket luft som möjligt! Minst en cm röstar jag för - gärna mer, så länge det går att få snyggt! (lite orolig över luftflödet är man ju ändå)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HoBb3, jag är inte säker på din bild, men är den inte precis som han tänkte från början?
(se hans undre bild så ser du nätagget i glipan i botten av lådan)
... kollar du på tehlily:s bild och text, så ser du att nätagget sitter en bit in, så att kontakten och strömbrytaren kan få plats inne i lådan.
(missa inte heller att det är två radiatorer ska in)

Jag tycker det ser snyggt och kompakt ut, och är skitnyfiken på hur det kommer funka! Fast visst kommer det bli lite trångt förstås - speciellt om man har ett långt, modulärt nätagg med kontakter som sticker ut på andra sidan!

Där ser man, kolla bara på den sista bilden när jag fick min idée

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker det ser snyggt och kompakt ut, och är skitnyfiken på hur det kommer funka! Fast visst kommer det bli lite trångt förstås - speciellt om man har ett långt, modulärt nätagg med kontakter som sticker ut på andra sidan!

Tehlily, du får nog tänka till både en och två gånger innan du bestämmer bredden på lådan

Jo, får provlägga allt på golvet eller någe och mäta i verkligheten för säkerhets skull.

Skrivet av Roger W:

Har du funderat nått på andra detaljlösningar? Tex hur funkar den där hotswap HD-buren du funderade på? Tänkte du försöka nån fläkt på den, så diskar får lite sval luft? Plus en 120mm i bak på lådan på vanliga stället antar jag?

Buren jag tänkte använda är denna: Lian Li EX-H34B HOT SWAP HDD KIT | Indomo Online AB. Funderade på att ta bort fläkten på den, och sedan ta upp en skåra under buren, så att luften går ner till radiatorrummet (dörren på buren är perforerad), men det blir nog både bättre och enklare att ta upp ett hål i bakkant på kåpan, och ha en fläkt på baksidan av chassit. Men det blir å andra sidan svårt när reservoaren är där, och sen blir det nog inte så snyggt... Har inte gärna fläkten i taket. Kanske kan lägga reservoaren lodrät ngn stans i stället.

Skrivet av Roger W:

Du lär även ha lite jobb att få till kabeldragning mm... Mitt tips är att inte montera moderkortet för nära bakväggen. Du har ju inga feta kylare som sticker upp iallafall om du har vattenkylning, så du borde kunna ta till hyfsat med utrymme för kabeldragning bakom moderkortet tex. (fast reservatorn snor kanske en del plats?)

Moderkortsplåten hade jag just tänkt dra fram, så att jag kommer åt med kablarna, och reservoaren är inte i vägen för det, iaf inte så långe det dessutom sitter en fläkt där...

Skrivet av Roger W:

Vad hade du tänkt köra för fötter förresten? De bör nog helt klart vara högre än standard för att få in så mycket luft som möjligt! Minst en cm röstar jag för - gärna mer, så länge det går att få snyggt! (lite orolig över luftflödet är man ju ändå)

Allra först hade jag tänkt använda dessa Chassifötter i aluminium | Indomo Online AB, som många använder, eller två för att komma upp lite, men sen så kom jag på att man ju kan ta billiga högtalarspikes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Buren jag tänkte använda är denna: Lian Li EX-H34B HOT SWAP HDD KIT | Indomo Online AB. Funderade på att ta bort fläkten på den, och sedan ta upp en skåra under buren, så att luften går ner till radiatorrummet (dörren på buren är perforerad)

Hmm, inte så dum tanke ändå egentligen.. Fast då borde man kanske rotera hela buren 90 grader så diskarna ligger på högkant om du vill få bra flöde ner till radiatorrummet? Svårt att säga hur bra flöde det egentligen blir över diskarna med en sån lösning, men att ha en extra väg att få in luft mellan radiatorerna låter ju inte så dumt! (visst, den luften blir lite föruppvärmd av diskarna, men den torde ändå hjälpa)

Dessutom är ju HD-buren som den är egentligen inte så bra på att få genom luft, eftersom kretskortet är ivägen... Så det borde inte vara till nackdel att leda luften neråt istället.

Dock skulle iallafall jag nog helst ha nån slags ventilation i stora moderkortsutrymmet iallafall, dvs nån fläkt i bak, samt några ventilationshål nånstans där luften kan titta in. (tex säg två-tre såna här mellan hdburen och ev DVD-läsare i fronten tex? Lian Li Industrial Co., Ltd. )

Skrivet av tehlily:

Men det blir å andra sidan svårt när reservoaren är där, och sen blir det nog inte så snyggt... Har inte gärna fläkten i taket. Kanske kan lägga reservoaren lodrät ngn stans i stället.

Där har jag dålig koll igen: det spelar alltså ingen roll om reservoaren ligger eller inte?

Visa signatur