Skärmen fylls med pixlar i massa skumma färger men ljudet fortsätter.

Permalänk

Skärmen fylls med pixlar i massa skumma färger men ljudet fortsätter.

Jag postade för ungefär en månad sen med samma problem. Vi kom fram till att processorn överhettade och jag fixade det. Dock har problemen börjat komma tillbaks och igår blev det så illa så jag inte längre kan komma in på datorn alls.

Problemet: skärmen fylls med pixlar i massa skumma färger. För några dagar sen så hände det när jag körde CoD, men igår så hände det precis efter att jag kört igång den efter att den gått in i vänteläge, jag satte bara på en youtube video. Efter det så starta jag om och nu kan jag bara komma förbi inloggnings skärmen för windows 7 sen kommer pixlarna. Innan när jag kunde använda datorn så fortsatte dock skype och spotify att fungera i bakgrunden men med 20 sekunders mellanrum så laggar ljudet i några sekunder, även fast bilden fylldes med massa skumma pixlar.

Jag har inga värme problem av vad jag kan se. Både CPU och GPU ligger runt 55 - 65 grader med full load.

Har helt slut med ideer.

Permalänk

Pixlarna kommer utav att grafikkortet är överklockat eller åtminstone uppträder som sådant.
Att pixlarna kommer först vid inloggning beror på att det är först då som de egna inställningarna
läses in från grafikkortets kontrollpanel inställningar.

Om du har ett AMD med CCC (Catalyst Control Center) så ta bort de dolda filerna under:
C:\Users\kontonamn\AppData\Local\ATI\ACE\ ...speciellt Profiles.xml

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Fick samma problem med mitt GTX280 (som iofs var 2 år gammalt).
Hittade ingen lösning utan köpte ett 5850 och problemen försvann. Jag misstänker att Intel Turbo Boost gadgeten ställde till det men har aldrig kunnat bevisa detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9