Ny hårddiskteknik ger 300–500 TB utrymme

Permalänk
Melding Plague

Ny hårddiskteknik ger 300–500 TB utrymme

Seagate satsar på tekniken Heat Assisted Magnetic Recording (HAMR) som kan ge hårddiskar med upp till 500 TB utrymme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant för lagringsservrar om inte annat.

Permalänk

Kul nyhet att läsa alltid kul att lära sig nått nytt

Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara helt fel att ha en hårddisk med 500 TB ^^

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klimpen2:

Det skulle inte vara helt fel att ha en hårddisk med 500 TB ^^

Men det skulle vara lite tråkigare när den kraschar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Men det skulle vara lite tråkigare när den kraschar!

Lösningen på problemet stavas: RAID

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Snart är nog GB-hårddiskar bortglömda

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Snart är nog GB-hårddiskar bortglömda

GB? Vad är det? :S

xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Vattenkylning blir nog ett krav i framtida system med HARM-diskar. Jag försökte ta reda på hur varma diskarna blir, hittade en artikel som skrev 575 grader Kelvin (ca 300 grader Celcius), en annan skrev ca 500 grader Celcius. Varmt blir det iaf

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Holy cr*p thats lot of storage! Jag kan få plats med ett helt land i en sån ju.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Självklart positivt för lagringsservrar av olika slag, men för egen del ser jag hellre att man lägger energin på SSD då jag aldrig ens skulle kunna fylla en terabyte med data som jag vill spara.

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Vattenkylning blir nog ett krav i framtida system med HARM-diskar. Jag försökte ta reda på hur varma diskarna blir, hittade en artikel som skrev 575 grader Kelvin (ca 300 grader Celcius), en annan skrev ca 500 grader Celcius. Varmt blir det iaf

Oj! Resterande komponenter i datorn kommer ju att brinna upp om man har en sån då! Men vi får väl hoppas att de löser det problemet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Vattenkylning blir nog ett krav i framtida system med HARM-diskar. Jag försökte ta reda på hur varma diskarna blir, hittade en artikel som skrev 575 grader Kelvin (ca 300 grader Celcius), en annan skrev ca 500 grader Celcius. Varmt blir det iaf

Är du säker på att det inte är så att de blir så varma under tillverkningen? Det är ju trots allt "heat assisted".

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Snart är nog GB-hårddiskar bortglömda

japp sen tar väl "vanliga" små program som adobe flash 5-12GB xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

känner mig plötsligt ganska mycket efter i utveckligen, har fortfarande min gamla Samsung Spinpoint SP250 GB xD

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Inaktiv

Nån som vill leka "gissa priset"?

Permalänk

Påminner lite om minidisk, fast där hettade man upp ytan med en laser för att kunna skriva till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nån som vill leka "gissa priset"?

Gissar att dom kommer bli ganska dyra då dom väl kommer ut på marknaden

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Google har väl redan vart framme och tagit patent på tekniken så att de kan sätta press på hårdvarutillverkarna...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Vad är det här för trams, vi vill ha billiga SSD diskar, inte 500TB.
Har man sett en film, serie eller spelat ut ett spel tar man bort det sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Vattenkylning blir nog ett krav i framtida system med HARM-diskar. Jag försökte ta reda på hur varma diskarna blir, hittade en artikel som skrev 575 grader Kelvin (ca 300 grader Celcius), en annan skrev ca 500 grader Celcius. Varmt blir det iaf

Är väl frågan om temperaturen på läs och skrivhuvudet och ytan direkt under den. Förfaller MICROSKOPISK. Temperatur och energi är 2 helt olika saker. Bara för det är fler miljoner grader varmt i solen så är det bara tusentals grader på ytan. Hur varmt är det på jorden? Bara för det är 2000C varmt i cylindrarna på en sportbil så är det väl inte 2000C i förarplatsen?

Tror inte man behöver oroa sig för värmen mer på dessa än en optisk brännare.

Folk måste lära sig skilja på Temperatur och Energi. Inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Hehe, detta hade ju löst mitt lagringsproblem en ganska lång tid framöver. Hade nöjt mig med 2st 100TB

THE FUTURE OF TOMORROW

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Vad är det här för trams, vi vill ha billiga SSD diskar, inte 500TB.
Har man sett en film, serie eller spelat ut ett spel tar man bort det sedan.

STOP THE RESEARCH! r3mpuh on Sweclockers forum in Sweden want's cheap SSD discs!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Lugna ner sig lite nu pa1983. Vissa måste nog också lära sig ta vad som skrivs med en nypa salt. Klart som korvspad inte hela enheten kommer ligga på 500+ grader.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Hehe, detta hade ju löst mitt lagringsproblem en ganska lång tid framöver. Hade nöjt mig med 2st 100TB

THE FUTURE OF TOMORROW

Fast när man väl börjar få diskar i petabyte-storlek så kommer säkerligen mängden och storleken på filer också växa (lossless video? ), så detta löser nog bara dagens problem, inte de problem vi har framgent.

Permalänk
Medlem

"Inom ett par, tre generationer".
Tråkigt när "forskare" spekulerar... "Grafikkort med 40Thz", detta KAN också hända inom samma period. Jag ser hellre en utveckling med den där hdd'n som inte hade några rörliga delar, och som var snabb som satan.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Borde inte den mekaniska hårddisken dött ut då?
SSD har ju inga rörliga delar, är mindre, och inte minst snabbare.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Borde inte den mekaniska hårddisken dött ut då?
SSD har ju inga rörliga delar, är mindre, och inte minst snabbare.

Men den har inte lika mycket lagringsutrymme och är mycket dyrare. På t.ex. Intel X25-M G2 80GB kostar varje GB ungefär 24 kronor. På prisjakt finns det tre mekaniska hårddiskar där man får varje GB för under 50 öre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dessa diskar inte kommer bli alltför dyra.

En stor anledning varför SSD är så "överprisserat(säger man så? :S) är antagligen på grund av att HDD inte kan konkurera med hastighet och accesstid. Om den nya disken istället liknar traditionell HDD bör den också konkurera med den, och därför ha samma pris.

Dessvärre kommer priserna vara höga iaf. En 2tb kostar idag runt 50 öre per gb och om det gör det på en 50tb-disk kommer den ändå kosta 25 lök. Priset måste ner om man ska kunna ha den teknologin, annars kommer folk aldrig överge mekaniska diskar.

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Men den har inte lika mycket lagringsutrymme och är mycket dyrare. På t.ex. Intel X25-M G2 80GB kostar varje GB ungefär 24 kronor. På prisjakt finns det tre mekaniska hårddiskar där man får varje GB för under 50 öre.

Men nu pratar vi "två eller tre generationer bort". En SSD på 80 GB kommer inte kosta 24 kr/GB.

Jag vill inte ha mekaniska hårddiskar, hade plånboken tillåtit så hade jag inte haft min SP F3 idag.
SSD är rätt håll att gå tycker jag.

Visa signatur

#framtiden