Permalänk
Medlem

Inreda en 20kvm liten lägenhet!!

Behöver mycket hjälp nu, har hittet en jävla bra och billig lägenhet, men problemet är att den är grymt liten!

Bara 20kvm stor, nu är de så att ja behöver hjälp att inreda den!

Det ja vill ha i lägenheten är: Mitt egengjorda skrivbord 120x70cm, min sköna säng 120x200, och min 2sits soffa 90x190, garderob 90x100 och funderar på köpa en annan tv är min tjocka, isf en billig 32" som man kan ha på väggen så de tar så liten plats som möjligt!

Sen får ni komma med bra möbler, te.x hyllor, tv-bord ( litet som fan då! ) osv, för att få bra förvaring!

Här är planläggning:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se

Leadtek DTV Dongle Gold - Inet.se

sen har jag en dator ja tänkte bygga till en HTPC, är dehära mer värt än köpa en tv ? med tanke på vad man kan tjäna in :), fast då skiljer ju 32" jävligt mycket ifrån 24"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad tror du om att använda sängen som soffa. Dvs på dagen lite mysiga kuddar och på kvällen sovplats. Sedan ett skönt soffbord framför. Sälj nuvarande datorskärmar och köp en lite rejälare tvskärm, använd som htpc.

En annan skön lösning som jag sett på forumet är att ha skärmen på väggen, och sedan en arm som kan roteras 90 grader. Du har sedan ett dator/matbord som har sin kortsida mot väggen. Du vinklar skärmen mot bordet när du ska arbeta med datorn och vinklar den mot soffan/sängen när det är filmtajm
Den senare lösningen är om man tycker det är jobbigt att spela/jobba med en htpc.

edit: Såhär typ,

Den svarta fyrkanten till vänster är sängen. Den högra är ett relativt smalt bord och sittplats. Det färgade är skärmen i dess två olika lägen. För att uppnå att kunna flytta skärmen på det sättet behöver man en sån här eller liknande, WALLMOUNT FOR LCD/PLASMA VESA 75/100/200 MAX 30KG - Stabil konstruktion och vridbart för Plasma/LCD - Produktinformation

Permalänk
Medlem

aaah, riktigt smart fast gillar min dator hörna som ja har nu redan skulle vilja bara ha allt som de är och bara slänga in i ett hörn lr så

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir mer eller mindre omöjligt att få till en bra lösning med en vanlig säng plus soffa. Jag, som blivande trångbodd, (25kvm) tänker som så, att det dummaste man kan göra när man redan har en liten yta att disponera, är att belamra den med prylar så man slutar upp med ingen ledig golvyta alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tror att det blir mer eller mindre omöjligt att få till en bra lösning med en vanlig säng plus soffa. Jag, som blivande trångbodd, (25kvm) tänker som så, att det dummaste man kan göra när man redan har en liten yta att disponera, är att belamra den med prylar så man slutar upp med ingen ledig golvyta alls.

ja trivs i trånga utrymmen haha, kanske låter sjukt men, gillar små ytor, även fast ja är ganska stor :S

Min inredning, eller är ja helt bakom flötet när de gäller hur måtten är på t.ex soffan osv ? :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Olegh har rätt i detta fallet... Tekniken för att kunna bo i en liten lägenhet är att vara konservativ med vad du väljer för möbler. Bor själv på 24kvm.

Permalänk
Medlem

okejokej, får försöka kika efter småa möbler, ska fara och kolla på lägenheten kanske i veckan eller nästa vecka, då kan man ju ta kort osv och visa hur de ser ut där

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en futon som säng. Antingen västerländsk eller original style. Själv sover jag på en bäddmadrass som jag rullar ihop och stoppar in i en garderob när jag inte sover. Vägghyllor är bra och lätta att bygga. Vinkeljärn och hyllplan hittar du garanterat på lokala återvinningsmarknader. Har du en västerländsk futon kan du ju även använda den som soffa.

Hoppas du hittar någon smart lösning.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Om du köper en våningssängstomme kan du ha skrivbordet under sängen: IKEA | Loftsängar & våningssängar | Loftsängar | MÖRRUM | Loftsängstomme

Edit: Såg att den var för smal för din 120-säng, denna kanske passar. IKEA | Loftsängar & våningssängar | Loftsängar | STORÅ | Loftsängstomme

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Om du köper en våningssängstomme kan du ha skrivbordet under sängen: IKEA | Loftsängar & våningssängar | Loftsängar | MÖRRUM | Loftsängstomme

Edit: Såg att den var för smal för din 120-säng, denna kanske passar. IKEA | Loftsängar & våningssängar | Loftsängar | STORÅ | Loftsängstomme

Håller med hade också skaffat våningssäng om jag hade haft 20kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Håller med hade också skaffat våningssäng om jag hade haft 20kvm.

Det beror helt på takhöjden, är det vanlig takhöjd (240-250cm) så är våningssäng ohållbart, dels blir det ruskigt varmt att sova 40-50cm under taket med huvudet men sen är det i princip omöjligt att hålla på med någon sorts vettig vuxen-gympa.

Nu är säkert mina proportioner helt åt skogen, men något sånt här borde rymmas.

'

Bäddsoffa högst upp, både säng och soffa tar upp för stor plats i ett sånt litet rum så kombinera bägge med en bäddsoffa är perfekt.
Sen Tv-anläggning med lite ljud, skulle även gå att köra med projektor om man har det intresset.
Längst ner ett långbord med dels plats för dator med dubbla skärmar och sen en liten matdel / arbetsbord eller vad man nu vill hitta på där.

Med lite sjyssta färger / belysning är inte 20kvm så litet, något liknande hade jag nog själv gjort.

Edit: Plockade bort dörren, det öppnar upp rummet lite.

Permalänk
Medlem

Jag bor också på 20kvm och har som nämnts tidigare dumpat soffan och använder sängen som soffa. Då har jag ändå plats för garderob, byrå och ett matbord(IKEA | Bord | Upp till 4 personer | LEKSVIK | Klaffbord).
Jag förstår att det kan vara svårt att släppa gamla vanor med möbler osv. men samtidigt får du acceptera det lilla(i dubbel bemärkelse) som krävs för den nya lägenheten.

Permalänk
Medlem

Hmm. Ni rubbar mina cirklar. Bäddsoffa alltså, det skulle kanske kunna vara något. Hur är sov-komforten i en bäddsoffa egentligen? Jag vet av erfarenhet att man sitter sämre, men det skulle jag kunna stå ut med. Vilken prisklass måste man upp i för att komma bort från det värsta skräpet?

Har fram tills nu trott stenhårt på en loftsäng i mitt nya crib, men det blir rätt bökigt om jag ska få till det som jag vill ha det. En bäddsoffa skulle vara en betydligt enklare lösning.

Permalänk
Medlem

20kvm!?
Det är inte en lägenhet, det är en förrådsbod

Enda tipset jag har är faktiskt från min käre syster. Bygg på höjden och använd väggarna.
Att behöva golvyta till allting är att tänka enkelspårigt. Skippa bokhylla/tvbänk och andvänd vanliga hyllor istället. Skaffa möbler med enkel, rak design som går att ställa nära varandra utan att utrymme går förlorat. Ikea har en del bra saker på den fronten, speciellt när det gäller skrivbord och förvaring.

Bäddsoffa kan också vara en bra idé. En bra bäddsoffa kostar dock en del men ska man ha den till så ihållande användning som det är frågan om så är det nog värt att investera i det. En annan idé är att skaffa en säng modell mindre (80/90) och fylla den med kuddar och ha som soffa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Min kompis bor i en ungefär lika liten lägenhet, och som de andra säger så är det väldigt svårt med soffa och säng. Det där med bäddsoffa är väldigt smidigt, det finns en hel del på blocket som är fräscha. Jag sover själv bara i min bäddsoffa, och den är otroligt skön Den fungerar även helt perfekt som vanlig soffa Köp inte det absolut billigaste bara, då kan det lätt bli så att kuddarna som man sitter på har väldigt dålig passform osv i "soffläge".

Permalänk
Medlem

Jag bor med min flickvän på 22kvm och det fungerar väldigt bra trots att vi har en 180-säng ^^

Dumpa soffan.

Prio för oss var iaf:

1. Bekväm säng
2. Matbord
3. Förvaring

Bäddsoffa kan fungera om man är ensam ^^

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ska kanske kunna hjalpa till lite, hur langt har du vagg-vagg i det stora rummet sa kan man rita upp lite?

Bor på 18.5kvm och har bannemig allt, en 120cm sang(med forvaringslada under) en divansoffa(som ar utbaddningsbar for besok och forvaringsutrymme i divandelen, sa kan gora om halva rummet i princip nar den ar utbaddad till sov/myshorna), ett datorbord och stor tvbank med 5.1 utspritt och 50" plasma och ett lite for stort bord som ar lite smastorande som jag maste fixa en ersattare till . Ena vaggen har en massa hyllor som ar upphangda for bocker-hogtalare-lampor m.m. for att ge annu mer utrymme.

Bara man tanker och mater gar det gora grymt mycket med ett litet rum, har val 4*3.5m i mitt rum och en liten kokvra till det Ar riktigt grymt att ha allt nara sig.

Permalänk
Medlem

finns ju inget bättre med en våningssäng som har skrivbord under, strunta också i tvmöbel. häng upp tvn istället och gör snygga kabeldragningar.

en bäddsoffa på det med soffbord och köksbord med barstolar prima prima

Permalänk

inget kök eller kokvrå fanns tydligen,så mitt råd är att du planerar det hela väl.
tänk ut vart du ska ha kokplatta/spis så det inte "stör" dom andra delarna i lägenheten.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite på min hembio eftersom jag också är i flyttplaner. Här är en annan idé på att använda en arm, Minhembio.com - Hemma hos Rootman - Mina bilder