Är denna setup ett bra val ? maxpris runt 13k

Permalänk
Medlem

Är denna setup ett bra val ? maxpris runt 13k

Nu har jag plockat ihop en dator till min syster.
Tror ni detta funkar bra, eller är det nåt som behöver bytas ut ?
Grafikkortet vet jag att det inte är det bästa, men hon använder mest datorn till att surfa på nätet med (med en massa sidor/flikar uppe samtidigt ) och olika program igång samtidigt och redigerar lite bilder osv i photoshop. Så det duger nog till att börja med.

Är dessa moderkort jag valt mellan, är det i min kundvagn ett bra val ?
Är viktigt att moderkortets bios stödjer processorn från fabrik, så datorn går att starta upp, utan att behöva fixa en annan äldre cpu först för att uppdatera bios. (som jag läst en del har behövt gjort.)

Permalänk
Medlem

Hoppsan, det var en spektakulärt dyr surfdator. Det där nätagget kan driva datorn tre gånger om.

Så du får saken i perspektiv. Jag kan spela upp 720p på Youtube och ha 10 flikar uppe, lyssna på musik och skriva på Messenger när min X4 940 tickar på i strömsparläge på 1800MHz utan något lagg. En X6 1055T är.. överdriven om vi uttrycker oss milt.

Om det är en surfdator med sporadiskt Photoshoppande och ni inte är ekonomiskt oberoende finns det betydligt billigare (och FULLT kapabla) alternativ. Är ni ekonomiskt oberoende är det väl bara att köra på!

Ska hon spela 3D-spel över huvud taget? Isåfall, vilka?

Permalänk
Medlem

Jo, billigare alternativ finns väl.
Men byter jag ut tex cpu mot en X4 635 2,9Ghz för 926kr, så sparar jag ca 900kr.
Men extra prestandan som man får för de där 900kr kanske kan vara bra att ha i framtiden..?
Sen vet jag inte riktigt om det är värt att köpa en SSD hd som systemdisk, kan ju spara in ca 2000kr om man gör en mindre partition från lagringsdisken istället som windows kan vara på.
Ju bättre dator nu, desto längre tid borde man kunna använda den utan att uppgradera, eller ?

Hon spelar inga spel alls, hennes nuvarande dator (laptop) går knappt att surfa på.
Men tror inte hon kommer spela nåt sen heller.

Men däremot så ska hon säkert redigera lite filmer framöver, då de nyss köpt en videokamera.

Har du andra förslag så får du gärna skriva dom.
Hennes krav är att den ska vara snabb och kunna ha många saker igång samtidigt.

Edit: skulle Corsair VX 450W 80+ (625kr) räcka som nätaggregat till datorn i första inlägget ?

Permalänk
Medlem

Du kan byta mot X4 955 också, kostar bara 1 300 kr numera. SSD är dyrt numera, de kommer bli avsevärt billiga inom en hyfsat överskådlig framtid. Ska du köra på mekanisk disk skall du byta till en 7200rpm, t.ex. Samsung Spinpoint F3 (ej Ecogreen) eller Western Digital Black (ej Green, den du har i ditt paket). Du har rätt i att om man köper bättre grejer håller de längre, men jag har datorer från 2003-2004 som fortfarande är felfria och fullt funktionabla surfdatorer, dock inga Photoshop-monster.

Om hon inte ska spela något rekommenderar jag att du dumpar grafikkort överhuvudtaget och kör på den integrerade HD4250/90-kretsen som finns på 880G/890GX. Dessa kan t.ex. accelerera HD-video och spela enklare moderna och gamla 3D-spel.

Jag gjorde ett förslag efter mitt första inlägg men väntade med att posta till du skrivit igen. Jag gjorde det cirka 3 000 kr billigare, har inkluderat en tyst CPU-kylare (inte den mest lättmonterade dock!) och SSD finns kvar i paketet (du gör som du vill, skrev ju om det ovan).

Integrerad grafikkrets här då. Multitaskar utan problem, jag multitaskar ju som sagt utan problem på 1800MHz (har låst till det manuellt när jag surfar etc.).

VX450W räcker utan problem till första, det gör även CX400W.

Permalänk
Medlem

Det verkar som du har gått duktigt overkill på den datorn. Nuförtiden kan man få en dator med väldigt bra prestanda för typ 8k, det är inte år 2003 längre. Borde inte en i3-530 med integrerat ljudkort och grafikkort räcka ? Hur tungt photoshop arbete ska hon göra egentligen ?

Om du nu behöver mycket kraft så finns det bättre fyrkärniga alternativ i samma prisklass som den sexkärniga AMDn du har köpt.

Här har du en hyffsad guide med tre olika datorpaket i olika prisklasser, den riktar sig visserligen till gamers men du kanske kan lära dig något.
PC Buyers Guide Summer 2010
Här har du en guide till vilka kort som är prisvärdast i augusti (visserligen amerikanska priser men kanske kan ge en fingervisning:
Best Graphics Cards For The Money: August 2010 : August Updates

Och förresten, köp inga "green" produkter om du vill ha mest prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

tuppel: Tack för förslaget.
Funkar det bra att redigera film (full hd) med integrerat grafikkort ?

Jag ändrade lite i mitt första paket, kom ner till 10839kr.
Är integrerad grafik på det moderkortet oxå plus att det har Sata III, så valde 2st Sata III hårddiskar istället.
Men har fortfarande X6 cpu. Ska se vad syrran säger, om hon vill ha en X4 eller X6. Hennes pengar

Funkar X6 cpu med moderkortet när man köper det, eller måste man uppgradera bios med äldre cpu först ?

Är den processorkylaren som du hade med i paketet bra ? Eller finns det nån bättre för max 500kr ? Läste att nån skrev att man behövde tejpa lite för att inte kortsluta moderkortet med den kylaren.

Permalänk
Medlem

Integrerade kretsar kan göra allt som diskreta grafikkort kan. CUDA-accelerering och andra flashiga tekniker samt 3D-spelande undantaget

Visst har moderkortet SATA III, men mekaniska hårddiskar kan inte komma i närheten av SATA II maximala bandbredd. WD Black är trevliga diskar, men de är alldeles för dyra just nu. SATA III i detta fall är bara marknadsföringsknep. Alla SATA II-diskar fungerar i SATA III-uttag och vice versa så klart. Köp Samsung Spinpoint F3 och spara över 500 kr.

Moderkortet ska fungera med Thuban X6, det är senaste chipset som lanserades i samband med Thuban.

Processorkylaren är tyst och högpresterande. Scythe Mugen 2 må vara nån grad bättre. Det där med tejpningen vet jag inte vad han pratar om, ingen recension jag läst har nämnt något om det. Du kan kolla recension på Scythe Ninja 3 på silentpcreview.com, där jämför de med flera andra kylare och skriver om monteringsprocessen.

Du kan spara nästan 200 kr på att köpa 1333MHz-minnen. För att köra minnena i 1600MHz måste man ställa in det manuellt i BIOS (=överklocka minneskontrollen) eftersom minneskontrollen inte går högre än 1333MHz på Phenom II (även Core i5 t.ex.). Ska du överklocka grejerna åt henne finns det däremot anledning att behålla 1600MHz.

Du kan också spara en dryg hundralapp på att köpa Asus 880G-baserade moderkort, då får du även USB 3.0, något den variant du valde inte har.

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med syrran.
Hon ville ha med ett vanligt grafikkort, så la till ett Radeon HD 5770 1GB, som jag hoppas ska funka bra till henne.
Detta paket beställs i helgen