starcraft 2 problem - skitsegt att tabba?!

Permalänk
Medlem

starcraft 2 problem - skitsegt att tabba?!

har nyligen införskaffat mig en helt egen kopia starcraft 2 och har märkt att när man tabbar i spelet så tar det fruktansvärt lång tid att komma in i spelet igen, att tabba ut går bra, men det tar fanimej mellan 20-30 sek att komma in igen..

nån annan med detta problem, isf, vad är lösningen?

tpfh

Permalänk

Kör du samma frekvens på skärmen i windows som i spelet? alltså t.ex. 60hz i spelets settings och windows? Har för mig att det kan sega ner tabba in/ut i spel, iaf vissa spel.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Kör du samma frekvens på skärmen i windows som i spelet? alltså t.ex. 60hz i spelets settings och windows? Har för mig att det kan sega ner tabba in/ut i spel, iaf vissa spel.

Det kan sega ner, ja. Jag har även haft problem med olika upplösningar i spel och i windows, då kan det också sega rejält. Värt att kolla upp.

Permalänk
CS-mästare

Har samma problem. Men om man precis startat spelet sen tabbar så går det direkt. Men desto längre man haft igång spelet, desto längre tid tar det att tabba in.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

jag kör 60 / 60 , 1920x1080 / 1920x1080 på datorn i sig.. 21.5" skärm

har kört så samma 60hz och samma upplösning på alla spel jag någonsin spelat (typ) och bara SC2 som segat så otroligt.. googlade lite och det var fler med samma problem men ingen lösning

testade att dra på V-sync nu, kan ha hjälpt.. eller så va det så att jag precis startade spelet som tidigare inläggare sa. ska ha spelet på ett tag så återkommer jag med svar

Permalänk
Medlem

alt+tab problemet är känt bland ATI-användare och kommer troligtvis att lösas med dom nästa drivrutinerna

Permalänk
Medlem

Kör spelet i Fullscreen windowmode ifall du planerar att taba ut mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

fullscreen window mode laggar som fan..

från tidigare post: v-sync hjälpte inte, det vart bara temporärt bättre

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Håller med, då kan man tabba in och ut tills man stocknar.

Skrivet av woobiin:

från tidigare post: v-sync hjälpte inte, det vart bara temporärt bättre

Nej, det fungerar utmärkt. Iaf för mig, verkar som du har lite problem med datorn!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Fullscreen windowmode fungerar utmärkt för mig, ingen prestandaförlust alls vad jag har märkt. Kör ati 4890 i 1920*1080@60hz

Permalänk
Medlem

Nån Nvidia användare som kan bekräfta att dom tabbar in/ut snabbt på Starcraft 2?

Kan ta 10-30sek att komma in i spelet för mig, har 5770 1920*1080, alla andra spel går prima.

EDIT; I riktigt Fullscreen då.

Permalänk
Medlem

Har inge problem på min spelburk men däremot på min arbetsburk, hur mycket ram har ni? Blir stor skillnad om man har 6gb eller mer. Två gig blir riktigt segt då SC2 käkar ganska mycket ram..

Permalänk
Medlem

Jag har en rätt dålig dator, kör allt på low men har inga problem med att tabba, 2 gig ram, 256mb gfx. När man kör windowmode går det att komma förbi problemet med att man inte kan kolla åt sidorna med musen?

Permalänk
Medlem

har ati på min laptop och nvidia på min stationära, tar orimligt lång tid för bägge att tabba ut och in, så jag märker ingen skillnad på grafikkortstillverkare. Dock har jag inte kollat upp vilken hz som körs i spel/windows, men har vsync på och fraps har aldrig visat högre än 60 fps, så troligen är spelet låst till 60 hz iaf.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Skrivet av woobiin:

Det låter konstigt. Jag har ju sämre specs på min dator än du, dock liknande, och det funkar hur bra som helst med Windowed mode (fullscreen). Kör på 1920x1200 och ultra settings.

Vad kör du för drivrutiner till grafikkortet?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Nvidia här (9800gtx+) o funkar fint att alt-tabba.
I7 med 6gb ram hjälper nog till förstås.
Däremot på min macbook verkar det inte gå att alt-tabba alls, men spaces fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag har datorn i sign och det kan lagga ur satan om jag vill tabba in till spelet igen. Brukar vara snabbare att döda SC2 & starta om det, nån gång så har det låst sig helt... Dock så har det blivit bättre sen release.

Permalänk
Medlem

Det är bara att ändra skärmläget så går det snabbt att tabba men jag håller med, gör man inte det så går det sjukt segt att tabba.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Detta löste mina problem, dock så var det en jävla skillnad på att tabba i xp och win7

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tar 30 Sec typ för mig med och tabba ut. Har hd5850, men förhoppningsvis så kommer det väl en drivrutinfix för det. Därimot så tabbar jag aldrig ut när jag spelar, men lite störigt när man väl gör det. Råkade trycka på windowsknappen en gång också, vilket inte var så lyckat när jag spelade en match

Permalänk

Tar sisådär, exakt 2 min 23 sek att tabba in och ur för mig, därför skiter jag i det totalt

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Upplever detta också.. har man råkat tabba ut i en match finns det inte en chans att komma in igen innan man blick kickad. Så jävla irriterande

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med mitt 6850. Dock dog det i veckan och jag har lånat ett 8800GT av en polare så länge, och tabbar in på 2 sek igen. Verkar mao vara drivrutinsrelaterat. Kör inte i windowed-mode.

Visa signatur

FD r3 | MSI 870A-G54 | 965 BE @ Stock | Corsair 4 GB | CM 212+ | PC HD6850 PCS+ | 1 TB Samsung F3 | FD Tesla 650w

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Ibland när någon loggar in på skype och jag klickar nere i högra hörnet i spelet så tabbas jag ned och sedan tar det upp till 1 min att tabba in igen, vilket resulterar till drop xP

Kör med ett HD5670 512MB, så lär ju vara något med AMD-användare i SC2 då.

Permalänk
Medlem

Sen jag hoppade tillbaka till 10.12 driversen så har lagget vid tabbande slutat.. Extremt störigt innan då det hände varje gång nånting hoppar in/ut ur fullscreen, även UAC. Hoppas de fixar det till nästa version :/

Permalänk
Discokungen

Men det är ju som sagt väldigt enkelt att få det att gå fort. WINDOWED (FULLSCREEN)

Vad är det som är så svårt med det? Personligen märkte jag ingen prestandaförlust på ultra med min gamla Core 2 Duo E6600 och ATI 4850.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

6870 här och tar 200 år att tabba in här med.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Jag märker stor prestandaförlust om jag kör i windowed mode, men har inga större problem med att tabba in. Tar längre tid desto längre man har spelet igång, men aldrig över 10-15 sekunder och jag har ändå en väldigt föråldrad burk.

Permalänk
Inaktiv

Du löser problemet med en SSD. Gjorde enorm skillnad när jag körde med en vanlig mekaniskt hårddisk. Gick från 40s till 10s.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Du löser problemet med en SSD. Gjorde enorm skillnad när jag körde med en vanlig mekaniskt hårddisk. Gick från 40s till 10s.

Det betyder bara att du har för lite RAM...