Permalänk

En tyst Shuttle!! mkt bilder

Halloj!

Jag har äntligen fått tummen ur och börjat göra nåt åt min irriterande högljudda Shuttle SX38P2 efter att ha stått ut i nästan två år. Ursprungligen skulle jag gjort denna mod direkt jag köpte datorn men studierna tog all min tid så det hamnade på hyllan. Nu när studierna är så gott som klara tänkte jag roa mig med detta i väntan på att jag landar ett jobb.

I burken har jag följande:

  • Shuttles egna X38 mammakort och 450w kompakta psu

  • Intel Core 2 Quad Q6700 @stock 10x266mhz 1.25v

  • Nvidia GTX260 @ref stock

  • WD VelociRaptor

  • Samsung Spinpoint 1tb

  • 2x2gb HyperX 800mhz cl4

Fick så sent som idag levererat den lilla uppgraderingen jag kommer göra förutom kylningen, nämligen en snäll liten Intel X25-M G2 och studentlicens på win7 pro 64bit (passade på medan jag fortfarande räknas som student). Tröttnat på Velociraptorns klickande/låsande så ser fram emot att köra in dessa.

Till det roliga. Kylningsmodden är alltså en vattenkylning med främsta mål att få vettigt tyst, dock begränsas jag en del av chassit men har ändå föhoppningar om att få bättre prestanda, tystare och kallare.
Kraftagget begränsar mig lite för jag kan nog inte räkna med att den kan kräma ut mer än max 400w, men en liten klockning på Q6700 hoppas jag på. Läste om två separata som lyckats klocka den till ~8x380 ~= 3ghz på bara 1.19v (alltså mindre än stock). Låter detta rimligt? Det skulle ju ge en fin boost med minimal extrabelastning (~97w istället för 95w). Har även tänkt klocka garfikkortet då det kör på referens klock för tillfället, GTX260 korten lär väl vara rätt klockvänliga om jag inte minns fel, är det rimligt att förvänta sig 10-15% klockning på det?

Här är grejerna som ska i:

  • Watercool Heatkiller GPU-X200

  • Watercool Heatkiller CPU Rev3.0

  • Laing DDC3.1 med Phoya/OCLabs top

  • Swiftech MCR220-QP

  • Sanyo Denki SanAce 120 Silent fläktar x2 +1 i fronten

  • Sanyo Denki Petite Ace 80x15 (ersätter psu fläkten som låter som fan)

  • 3/8" Tygon R3603 slang

  • 3/8" kopparpläterade kompressionskopplingar och en t-lina

Som en bekant uttryckte det så kommer det krävas galna tetris-skills att få i allt detta i Shuttlen. Kommer posta mina lösningar allt eftersom bygget fortskrider.

BYGG-LOGG
I nuläget har jag lappat prollen till p1200, klantade mig tyvärr och hade inte plant papper på första grovlappningarna så fick tydliga dalar i hörnen som ni ser. Slipade ner skapligt men hade tagit drygt lång tid att få bort helt och tror inte det ska påverka särskilt mkt. Här har ni den obligatoriska mynt-shotten:

Har även öppnat kraftagget och klippt sladden till skitfläkten som satt i och offret sagd fläkt till datorgudarna. Tog sen en 3pin fläktkontakt som jag hade över och lödde ihop sladdarna. Är inte hundra på hur jag ska vända fläkten än dock. Kapade även bort det kassa inbyggda fläktgallret som lät och begränsade luftflödet och satte in ett standardgaller. Här har ni resultatet än så länge:

Utöver detta har jag också monterat gpukylarn och fixat fästanordning till cpukylarn som passar i Shuttle cepe-standard (är enbart jävelskap att göra infästningarna i 72x88mm istället för 72x72mm, och sen dessutom använda helt obskura gängor för dem). Har också kapat locken på chipsetkylningen där Shuttle tyckte att de kunde klämma in tre loggor till och dessutom stänga in varmluften över nordbryggan, verkar bra. Fick ta till en guldsmedsåg för mosftekylarn, fick då även mina misstankar bekräftade om att kylarna är kopparfärgad aluminium vilket känns b. Funderar på om det kan vara värt att kapa heatpipen från nordbryggan och sätta denna där istället: Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - Enzotech CNB-R1 Northbridge Kühler Enzotech CNB-R1 Northbridge Kühler 14302

Utöver tidigare diverse småfrågor vill jag rådfråga det kollektiva förnuftet om hur jag ska rikta luftflödet i lådan. Har svårt att fatta ett beslut. Jag var ursprungligen helt inriktad på att köra som C, men har nästan helt övertygats om att A eller B är bättre. Här är de tre alternativen:

Det blev rätt många frågor så plocka hur ni vill, jag finns nära till hands.

edit: kom på att alt.D går ju också.

Permalänk
Medlem

Coolt bygge!

Angående fläkt placerings lådan:
Jag har alltid varit för att ha övertryck i lådan pga damm, B ser ju ok ut i det fallet. Men detta är ju dock om ingående fläktar har dammfilter annars kvittar det ju totalt. Men samtidigt kommer det in en hel del varmluft i chassit. Så om du inte bryr dig om damm och står ut med att "damma" lådan ibland så skulle jag dragit ut all varm luft och valt alternativ C.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Jag kör helt utan dammfilter pga att de antingen begränsar flödet och ökar oljudet eller tar för stor volym som jag inte har tyvärr. Hade varit nice om jag kunnat få in ett par men enbart frontfläkten kommer ha utrymme för det. Jag kommer dock behöva öppna och kolla att allt ser ok ut med jämna mellanrum ändå.

Det som oroar mig med att köra C är hur mkt varmare luften jag kyler radiatorn med kommer vara, för det kan komma att påverka kylförmågan avservärt. Det skulle blåsa ut mer än den får in vilket borde förhindra varma luftfickor och den får ändå ett stadigt flöde av sval luft. Men varje grad varmare luften är inne i chassit kommer ju bli en grad sämre kylning.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väl att helt enkelt prova fler alternativ och ta det som du tycker vart bäst

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Det har du ju rätt i att jag kan testa sen såklart. Jag får hålla planeraren i mig på kort koppel ett tag.
Sätter ihop enligt B till att börja med. PSU-fläkten är dock rätt dryg att vända så den lär nog få sitta kvar som utblås.

Men till något som jag inte riktigt kan bara testa: Jag har ju för avsikt att klocka bussen sen och jag vete fasen om stock-kylarn håller måttet. Jag har en liten fin kopparkylare från enzotech liggandes som jag skulle kunna sätta dit istället efter att ha klippt heatpipen mellan nordbryggan och mosfet.

Kan några Shuttle-veteraner våga sig på en gissning vilken som är bättre? Fånigt aluminiumblock med pipe till mosfetblocket eller 124g ren koppar?

(som eventuellt ful/ghetto-lösning kan jag även limma dit små vga-ramkylare ovanpå stockblocket, kanske är mer placebo än faktisk verkan men lite lockande är det) ^^

Permalänk

Du får nog vara försiktig om du klipper heatpipes eftersom de innehåller vatten. Inte så kul att ha på moderkortet

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Ja jo, om ifall att jag kapar heatpipen så kommer blocken inte vara kvar på moderkortet medan jag sågar. Kopparspånen är nog bra mkt jobbigare att få bort än vattnet...

Permalänk

Jag räknade lite på det och tror jag fick fram ett ganska tydligt resultat.

Ungefärlig spridningsarea:

  • Enzotech CNB-R1: ~24000 mm2

  • Shuttle stock: ~48000 mm2 + ~40000 mm2 via heatpipe delat med mosfets och sb

  • Thermalright HR-05 (som flera rapporterat bättre resultat med i Shuttle P2-chassin): ~85000 mm2

Det är klart att det finns fler variabler att beakta men som jag tolkar det så känns det som att de enda fördelarna, ren koppar och separerad chipsetkylning, inte borde ha en chans att hämta in försprånget i spridningsarea. Låter det rimligt eller missar jag nåt?

Permalänk

Det går långsamt med bygget men har fått lite gjort iaf.

Monterat in hälften typ, det ska in en ddc-pump och en t-lina där nånstans också vilket är mitt största bekymmer för tillfället. Lite småpill kvar med cpublockets fäste också, jävla Shuttle å vägra standarder.
Till sist när allt sitter ihop och är läcktestat så ska diskarna hängas upp i ramen hitom cpun och fronten/utsidan få lite magic.

Men mitt problem för tillfället är som sagt pump och t-linans placering. Kanske måste använda standardtoppen till pumpen för att få in grejerna.

Frågor:

  • Pallar en ddc-pump denna setup med stocklock?

  • Går det lika bra att använda en Y-koppling till t-linan?

Permalänk

Det var ett tag sen nu men jag har lite nytt att visa upp.

Personligen är funktion mer viktigt än utseende vad det gäller sakerna inuti burken, men jag blev överaskad av hur beroendeframkallande sleevande var! Har börjat sleeva allt möjligt i burken nu. En polare föreslog att jag skulle ta mitt sleeveberoende utanför datorn också och börja sleeva gardinstängerna och duschslangen!

Klart för läcktestning! Då detta är min första vattenkylning så var jag kännbart nervös när jag började fylla loopen.

Ingen läcka än efter 30 min, men lite mkt luft i rören kanske.

Sådärja, efter en knapp timmes övervakat påfyllande och ca två timmar till av puttrande så är rören så gott som rensade!

Efter att ha läst debatten om reservoar vs t-lina så trodde jag det skulle vara mkt värre än vad det var. Jag kör t-lina framförallt pga platsbrist, men om det inte är drygare än så här att bleeda luften så tycker jag nog den påstådda bättre prestandan är värt det även om det säkerligen är en marginell förbättring. Jag tänkte ändå inte öppna loopen igen på ett bra tag nu så spela roll om det tar en timme istället för fem minuter

Hur bra presterade detta då?
Som vanligt gjorde jag misstaget att inte mäta temperaturer med gamla luftkylningen så blir inget jämförande före/efter tyvärr.
Inledningsvis såg allt bra ut, Q6700 idlade 32 i snitt och load 42 oklockat, gtx260 idlade 38 och peakade 46 i vantage oklockat men det visade sig inte vara så rättvisande.
Upptäckte jag att jag gjort en stormiss med grafikblocket när jag började stresstesta kortet i furmark. Tempen på gpun slutade aldrig rampa upp utan jag fick avbryta när den närmade sig 100grader. Märkligt nog hade inte cpu-tempen påverkats det minsta så misstänkte att jag haft för mkt kylpasta eller monterat fel. Så gjorde en snygg demontering av kylblocket upphängt i snören i chassit och med en hand skruva loss och plocka ur grafikkortet. Visade sig att jag klantat rejält med monteringen, kanten till urfräsningen för kärnan på blocket hade tagit i kanten på kärnan så den saknade kontakt med kylblocket. Förklara ju saken. Men efter ytterligare en snygg enhänt montering av grafikkortet så var jag mer orolig för om kortet alls skulle funka efteråt, det där gör jag inte om. Nytt furmark stresstest visade att det lyckats och nu jämnade tempen ut sig på 50 grader efter 30min xtreme burntest.

Sweet, dags att klocka!
Denna burk visade sig inte vara nån överklockningchamp direkt, hade väl inte väntat mig några mirakel men klart mer. Jag stötte aldrig på några fel i Prime utan de fel jag hade var att datorn krasha när windows laddade. Lyckades inte höja FSB till mer än 350 innan detta inträffade oavsett hur många volt jag kastade på varken cpu, nb eller fsb (aldrig varit med om att kunna justera volt till fsb förut btw). Grafikkortet var lite förvirrande istället, lyckades köra 720/1500/1150 stabilt 15min i Furmark helt utan artifakter men det krashade i Vantage.
Efter lite beräkningar såg jag att nätagget troligen var anledningen. Med den klockningen skulle mitt system dra 340w vid full load och det gamla nätagget klarar bara runt 300w effektivt (450w 80% verkningsgrad och gamla trötta kondensatorer).
Stabilitet är betydligt viktigare än några fps mer så klockade ner till 650/1400/975. Tillsammans med Q6700:an på 9x333@1.28v så landade systemet på ca 310w. Temp cpu 35 idle och 48 load, gpu 40 idle och 54 load, fläktarna på 1000rpm. Enskilt klarar de 8h Prime respektive 1h Furmark utan problem. Kör jag dock både Prime och Furmark samtidigt så stänger datorn bara av sig efter ca 1min så min gissning är att nätagget fortfarande inte klarar av 100% load på båda under mer än en kort stund. Det verkar inte inträffa så ofta i vardagligt användande som väl är, testat runt lite med spel och annat och inte ett klagomål än så länge så får fortsätta hålla tummarna!

Ljudnivån är dessutom uppfriskande låg, fläktarna är ohörbara och psun precis hörbar på full belastning. Pumpen är den mest högljudda för tillfället, kanske behöver en ny upphängning.

Har lite kvar att göra dock:

  • Flasha grafikkortet med nya klocks

  • Fixa hårddisksupphängningen

  • Montera i SSDn, blåsa raptorn och slänga in win7

  • Ge burken en ansiktslyftning