Project Daedalus [Vattenkylning] [MDPC-X] [Trächassi]

Permalänk
Medlem

Project Daedalus [Vattenkylning] [MDPC-X] [Trächassi]

*Projekt lagt på is tills vidare*

Project Daedalus kommer startas om på nytt i en ny projekttråd. Länk kommer finnas här.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Intressant. Alltid kul med trächassin. Gör det så litet som möjligt och betsa gärna trät. Inte många som gör.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Intressant. Alltid kul med trächassin. Gör det så litet som möjligt och betsa gärna trät. Inte många som gör.

Japp, ska bli så litet som möjligt men ändå ha bra kylningsförmåga och ATX formfaktor.
Vad jag har förstått så är betsa att måla med någon sorts lack/olja, vilket förmörkar ytan/ändrar nyansen. Är det så?
Men då gäller det att jag köper obehandlad ek också, men det lär inte vara något problem.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Japp, Bets är det du brukar se om man kollar mörka trä ytor. Betsad ek är jädra snyggt. Man ser nämligen igenom betsen så man fortfarande ser träts struktur. Finns ju i olika varianter, ljusare och mörkare. Men finns med säkerhet där du köper trä.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Okej, då får det bli bets. Vattenbaserad syftar du på, eller? Läste att oljebaserad bets är mest för utomhus och gulnar efterhand.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Kommer följas, lycka till

Den där Lian Li Multimedia IO port du tänker väll såga ett hål för varje port och sätta den under trät ist för att hela syns?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Kommer följas, lycka till

Den där Lian Li Multimedia IO port du tänker väll såga ett hål för varje port och sätta den under trät ist för att hela syns?

Tack

Kan bli svårt iom att det sitter en lucka för, och om inte annat sitter dom väldigt tätt. Det är möjligt att jag plockar bort luckan och gör ett lite smalare hål för kontakterna, ja.

F.ö undrar jag vilken gänga radiatorn använder, det är som sagt en EK XT 360 radiator. Är det UNC 6-32 som gäller, eller?

Edit: Nej, det var vanliga M3. Dåså.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Okej, då får det bli bets. Vattenbaserad syftar du på, eller? Läste att oljebaserad bets är mest för utomhus och gulnar efterhand.

Jag tror det. Det vet dom nog bäst också på en bygg affär.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Jag tror det. Det vet dom nog bäst också på en bygg affär.

Okej, får kolla med Nyansa, alternativt någon bygghandel.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

En annan grej jag såg. köp inte en 400 radiator. Dom är ju hela 40cm långa! gigantiska. Ta en 250 istället. dom är lagom och passar de flesta chassin.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

En annan grej jag såg. köp inte en 400 radiator. Dom är ju hela 40cm långa! gigantiska. Ta en 250 istället. dom är lagom och passar de flesta chassin.

Du menar reservoar antar jag? Jo, jag tänkte att det skulle vara lite väl långt/stort men samtidigt att den skulle bidra till temat/färgkoden om den gick längs med hela fronten, att det skulle bidra till en cool look så att säga.
Men det blir nog bättre med 250, eftersom nu när du nämnde det så kom jag på att chassit måste bli mycket högre om jag tar en 400 (Jag vill ha den i fronten, bredvid 120mm fläktarna som kommer sitta där).

200mm känns lite onödigt, och jag kan skaffa ytterligare radiatorer om jag har 2st 120mm i fram.
Jag kommer nog också ha 2st 120mm i botten, tillsammans med pumpen. Det kan nog bli riktigt bra tror jag

Tack för tipset

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Ja, självklart menade jag reservoar. Vet ej varför jag allid skriver fel

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Enligt mina beräkningar aka ögonmått och önskningar kommer chassit bli något större än Define på alla ledder (det rör sig om några centimeter)

Edit: Möjligt att det blir lite mindre än Define också... Hade ju varit trevligt

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Proffsmoddare

Lycka till mannen! Om jag ska vara helt ärlig så ser jag inte den helt nya, helt egna designen riktigt än, sett många som monterat radiatorer fram, i toppen, i botten och bak. MB i sedvanlig ordning ovanför eller under en PSU som den också är placerad där den "bör".

Oavsett så ser jag mycket fram till ditt bygge och jag tror och antar att jag kommer få äta upp mina ord när du kommit igång.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Lycka till mannen! Om jag ska vara helt ärlig så ser jag inte den helt nya, helt egna designen riktigt än, sett många som monterat radiatorer fram, i toppen, i botten och bak. MB i sedvanlig ordning ovanför eller under en PSU som den också är placerad där den "bör".

Oavsett så ser jag mycket fram till ditt bygge och jag tror och antar att jag kommer få äta upp mina ord när du kommit igång.

Thx

Ja, på den "publicerade" ritningen är det bara små skillnader, men jag skissar på en (något) annorlunda konstruktion för tillfället. Bygget är fortfarande helt på planeringsstadiet, jag har inte ens fixat exakta mått för chassit än.

Men som sagt, det kommer antagligen bli en konstruktion som skiljer sig en del från den preliminära ritningen.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av smacked:

Thx

Ja, på den "publicerade" ritningen är det bara små skillnader, men jag skissar på en (något) annorlunda konstruktion för tillfället. Bygget är fortfarande helt på planeringsstadiet, jag har inte ens fixat exakta mått för chassit än.

Men som sagt, det kommer antagligen bli en konstruktion som skiljer sig en del från den preliminära ritningen.

Thump up! Ser fram emot att få se din idé komma till liv.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Jag söker lite info om vattenkylning, då det är första gången jag vattenkyler något. Det jag undrar är:
Passar allt i mina paket?
Är det fördelaktigt att använda större slang (annat än någon grad lägre)
Är EKs nord/sydbryggsblock kompatibla med det här moderkortet?

Funderar också på att, som Jazid, maskera alla portar på moderkortet och lacka svart. Blev riktigt snyggt det. Även om jag sleevar blått så tycker jag inte riktigt om Gigabytes färg.. Hursomhelst, det löser sig.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Efter lite forskning visade det sig att materialet jag behövde (rent trä alltså) skulle kosta ~1300kr om jag byggde av ek. Därför kommer jag antagligen bygga av furu istället, för 330kr.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Finns ju annars andra snygga träslag du kan köra på. Furu må vara lätt bearbetat. Men är otroligt mjukt. Så det blir lätt slag märken m.m. i det. testa o kolla efter teak eller björk. Här är en bra lista på olika träslag och deras färg, hårdhet osv. Träslag - Wikipedia

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag kommer antagligen inte vara aktiv här på ett tag då åskvädret i tisdags klippte mitt internet och en av datorerna (sitter i skolan nu).
Until next time...

Edit:

Har nu haft internet i drygt en vecka, (gick och köpte ett D-Link modem för 400kr på Alina i Enköping) men har inte skrivit i /uppdaterat tråden eftersom inget intressant har hänt, förutom möjligtvis att jag målat 5,25"/3,5" buren och ODDn med mattsvart sprayfärg.
Buren är jag riktigt nöjd med, sprutade på 3 lager och det blev riktigt snyggt. ODDn är jag mindre nöjd med, men det kommer ändå inte synas i buren.

Jag har även jobbat en hel del i Sketchup (Google SketchUp) som är ett allsidigt och användarvänligt 3D/CAD program. Jag har 3 modeller hittills, men för att fortsätta behöver jag ha svar på följande frågor:

Finns det några block som passar mitt moderkort; Gigabyte GA-890GPA-UD3H, eller som med en enkel och säker modd passar?
(Jag har kollat på EKs Cooling Configurator, men hittade inget)

Enligt en FAQ om vattenkylning jag läst (hittar den inte nu dock) så skulle jorden gå under om man använde färdigblandade färgade vätskor såsom Feser UV Blue. Istället skulle man använda färgade slangar. Effekten av det var "kladd" i vattenblock och i slangarna, vilket skulle bli väldigt fult och minska kylförmågan, eller till och med helt blockera kanaler i blocken. Hur mycket av detta är sant?

Jag kommer ladda upp modellerna inom några dagar, men först måste jag som sagt få svar på iallafall den första frågan.

Mvh

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Ey - _____________↑______________

Skrivet av Rizzt:
Skrivet av sack:
Skrivet av HoBb3:

Edit: Hepp, får väl skapa en tråd om det då.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson