Behöver något som lurar ett moderkort att det finns snabba fläktar.

Permalänk

Behöver något som lurar ett moderkort att det finns snabba fläktar.

Tjenare,
Sitter här med en HP proliant server och till skillnad från vad tidigare ägare sa så låter den inte mycket. Den låter sinnessjukt mycket. Trodde jag skulle kunna köra den i ett annat rum men det är helt omöjligt. Att kyla den är dock inte speciellt svårt med några 12cm fläktar. Problemet är att servern vill ha minst 5 fläktar med hög rpm för att komma förbi en säkerhets spärr.

Det går inte att stänga av detta i bios och en vanlig fläkt typ nexus fläktar har för låg rpm och registreras som trasig vilket i detta fallet är lika dåligt. Att använda en av originalfäktarna och löda sladdar från dess rpm signal till alla andra fläktplatser funkar inte heller då även en fläkt låter sjukt mycket.

Jag vet inte exakt vilket rpm dessa små fläktar når men gissar att det är runt 3k minst.

Jag behöver ett sett att fejka denna rpm signal nu, vet inte om det funkar att bara löda ihop lite grunka som oscillerar i 50hz eller om det måste vara vissa spänningar som måste nås. Finns det någon här med koll får ni gärna informera mig om hur man kan lösa detta, annars måste jag sälja servern vilket känns trist.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Testa och sätt ett motstånd på de fläktar som låter för mycket.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Medlem

Det kan du lösa enkelt med en 555 timerkrets och lite kringkomponenter.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astmakatten:

Testa och sätt ett motstånd på de fläktar som låter för mycket.

då kommer han ju att få larm på att de snurra för långsamt.