AMD - Bulldozer? Framtidssäkerhet?

Permalänk

AMD - Bulldozer? Framtidssäkerhet?

Är rätt trött på att Intel byter socket som det vore nya topps
Kommer köpa ny dator nästa år och söker lite info angående AMD's socklar, deras livslängd och prestandaförluster.

Om vi t.ex. tar AM2+, vad jag förstått det så går det idag att köra alla Phenom II på denna, korrekt?
Det innebär så ifall att om man satt på en gammal Phenom eller Athlon så kan man nu uppgradera till en Phenom II (förutom AMD Phenom™ II X4 940 Black Edition 3.0GHz 8MB och AMD Phenom™ II X4 920 2.8GHz 8MB)?
Jag kan inte hitta launch date för AM2+ (vet bara att det vara någon nång 2007).
Förmodar att AM2+ kommer dö nu när Bulldozer och AM3+(?) kommer?
Men om vi säger att AM2+ släpptes i slutet av 2007 så är det ändå 3 år.
Då kommer en stor fråga, hur mycket skulle man strypa t.ex. en 965 BE på ett AM2+ mobo jämfört med ett AM3?

Jag försöker (som alla förstått) skapa mig en uppfattning om 2 saker.
Om man köper ett Bulldozer system med nytt mobo/minnen och sedan uppgraderar om 2-3 år med ny processor/grafikkort och vi följer den utvecklingen som skett nu, vilken typ av prestandaförlust kan man förvänta sig jämfört med om man köper nytt mobo?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att veta, men att vi skulle se samma sockelbytes frekvens som hos inte är väl knappast troligt.

Övergången till ddr3 gav bara några %, lite mer nytta gjorde det väl om man klockar cpu-nb. Men att detta skulle vara direkt jämförbart med framtida "förändringar" är ju bara vilda gissningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer ju en ny sockel någon gång 2011-12 för AMD så visst kommer de att byta också men visst är det troligt att de sedan inte byter mer frekvent än vad de har gjort innan, men det kan ju bara framtiden utvisa.
Att framtidssäkra en dator är direkt motsägelsefullt då utvecklingen går så snabbt, dock kan man väl säga att om du köper en hyffsad burk idag borde den iaf gå att uppdatera med bättre ggrafikkort en eller flera ggr, om det är spel man sysslar med, och då har du med alla säkerhet haft den gansksa länge (3-5 år) vilket är lång tid i datorsammanhang.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det blir väldigt svårt att förutse ifall den kommer kunna köra på dagens am3 eller inte då det är en helt ny arkitektur vi ser denna gång och inte en optimering. Har för mig att bulldozer inte kommer att stödja ddr2 iaf och då är ju am2+ borträknat iaf. Sedan snackas det om en am3r2 och det lär ju betyda att sockeln inte kommer vara helt olik dagens am3. Så min magkänsla säger att den troligen kommer vara kompatibel med dagens am3 med krestarna NB8xx och SB8xx.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Mårten C:

Är rätt trött på att Intel byter socket som det vore nya topps
Kommer köpa ny dator nästa år och söker lite info angående AMD's socklar, deras livslängd och prestandaförluster.

Om vi t.ex. tar AM2+, vad jag förstått det så går det idag att köra alla Phenom II på denna, korrekt?
Det innebär så ifall att om man satt på en gammal Phenom eller Athlon så kan man nu uppgradera till en Phenom II (förutom AMD Phenom™ II X4 940 Black Edition 3.0GHz 8MB och AMD Phenom™ II X4 920 2.8GHz 8MB)?
Jag kan inte hitta launch date för AM2+ (vet bara att det vara någon nång 2007).
Förmodar att AM2+ kommer dö nu när Bulldozer och AM3+(?) kommer?
Men om vi säger att AM2+ släpptes i slutet av 2007 så är det ändå 3 år.
Då kommer en stor fråga, hur mycket skulle man strypa t.ex. en 965 BE på ett AM2+ mobo jämfört med ett AM3?

Jag försöker (som alla förstått) skapa mig en uppfattning om 2 saker.
Om man köper ett Bulldozer system med nytt mobo/minnen och sedan uppgraderar om 2-3 år med ny processor/grafikkort och vi följer den utvecklingen som skett nu, vilken typ av prestandaförlust kan man förvänta sig jämfört med om man köper nytt mobo?

den känns som om bulldozer är slutet för am3 socketen därefter kommer det komma en ny ( kanske en i mellan men det varar ju inte i 3 år) för am2 har hängt med länge nu, men man kan aldrig vara säker eftersom amd strävar efter uppdateringar och inte nytt.

däremot med ett ny processor på gammalt mobo skilljer sig kanske någon % så det är inget att grunna på, bytte precis brossans 2 kärniga mot deras nya 4 kärniga och den hänger på mitt system så länge man använder 4 kärnor, alltså det är inget man märker av, däremot hjälper ju mina 2 extra kärnor till ibland

så köper du ett moderkort nu (am3) och en sämre processor i väntan på bulldozer ( eller ett snäpp nyare) så är det ju klappart och klart. själv väntar jag med spänning på bulldozer.. så man får la se=)

däremot tycker jag att man uppgraderar grafiken 2-3 gånger på en cpu innan man byter den, om man köper den snabbaste och det kanske är lite viktigare om man spelar som någon annan sa.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Amd släpper ju nya socklar, men ser till att de nya processorerna fungerar i de gamla skocketsen. Du kan alltså ha en gammal dator och uppgradera till nyaste phneom II x6 i många fall. Am2 som är en riktigt gammal socket med ddr2 från 2006 passar ju till de nya phenom II i och med att phenom II har stöd för både ddr2 och ddr3. Däremot fungerar inte gamla processorer som phenomm II x4 940, som du nämnde, i nya moderkort, eftersom de inte stödjer ddr3.

Det finns ju en möjlighet att amd släpper en ny socket till bulldozer, men att de ser till att bulldozer fungerar i de gamla am3 moderkorten.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Amd släpper ju nya socklar, men ser till att de nya processorerna fungerar i de gamla skocketsen. Du kan alltså ha en gammal dator och uppgradera till nyaste phneom II x6 i många fall. Am2 som är en riktigt gammal socket med ddr2 från 2006 passar ju till de nya phenom II i och med att phenom II har stöd för både ddr2 och ddr3. Däremot fungerar inte gamla processorer som phenomm II x4 940, som du nämnde, i nya moderkort, eftersom de inte stödjer ddr3.

Det finns ju en möjlighet att amd släpper en ny socket till bulldozer, men att de ser till att bulldozer fungerar i de gamla am3 moderkorten.

visst är det en ny "socket" men det är inte där skon klämmer eftersom de är exakt likadana, men med olika stöd till moderkortet minne osv, om de nu byter socket (byter ut socketen från 940 pinnar till 1200 nått) så kommer den att bli större för att få plats med mer (fler kärnor och mer minne) och då passar inte processorn i de gammla eller de gammla i den nya, likt intel.. fast sedan det bytet kommer nog amd fortsätta på den nya socketen ett antal år, ifall de byter så att säga!
men de kan ju även släppa billigare varianter av de nya processorerna som passar de gamla, fast det ser inte jag som lika intressant, och de gör dem bara om det är lönsamt!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Amd släpper ju nya socklar, men ser till att de nya processorerna fungerar i de gamla skocketsen. Du kan alltså ha en gammal dator och uppgradera till nyaste phneom II x6 i många fall. Am2 som är en riktigt gammal socket med ddr2 från 2006 passar ju till de nya phenom II i och med att phenom II har stöd för både ddr2 och ddr3. Däremot fungerar inte gamla processorer som phenomm II x4 940, som du nämnde, i nya moderkort, eftersom de inte stödjer ddr3.

Det finns ju en möjlighet att amd släpper en ny socket till bulldozer, men att de ser till att bulldozer fungerar i de gamla am3 moderkorten.

Även om första bulldozern passar i am3 så kommer det inte kunna fortsätta i oändligheten. socket a - 754 - 939 - amX(+) - ???
Så visst byter de men inte lika ofta.

Tänkte på TS framtidssäkerhets fråga.

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Amd släpper ju nya socklar, men ser till att de nya processorerna fungerar i de gamla skocketsen. Du kan alltså ha en gammal dator och uppgradera till nyaste phneom II x6 i många fall. Am2 som är en riktigt gammal socket med ddr2 från 2006 passar ju till de nya phenom II i och med att phenom II har stöd för både ddr2 och ddr3. Däremot fungerar inte gamla processorer som phenomm II x4 940, som du nämnde, i nya moderkort, eftersom de inte stödjer ddr3.

Det finns ju en möjlighet att amd släpper en ny socket till bulldozer, men att de ser till att bulldozer fungerar i de gamla am3 moderkorten.

Nja, det är inte särskilt många AM2 moderkort som stöder AM3 processorer, däremot finns det många AM2+ som stöder AM3. Sedan beror det ju på moderkortstillverkaren om moderkortet stöder nyare processorer eller ej. De måste ju släppa nya BIOS som stöder de nya processorerna. Moderkortstillverkarna har en tendens att ge längre support och därmed fortsatta BIOS-uppdateringar till de dyrare modellerna. Många av de billigare får inget stöd för nyare processorer, antingen för att de har för dålig intern strömförsörjning till processorn, eller pga att mderkortstillverkaren satsar krutet på de mer exklusiva moderkorten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd

Jag får känslan att det blir som vanligt "bättre men den tar inte intels värsting prosessorer" men hoppas kan man ju alltid göra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag får känslan att det blir som vanligt "bättre men den tar inte intels värsting prosessorer" men hoppas kan man ju alltid göra

Måste den det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag får känslan att det blir som vanligt "bättre men den tar inte intels värsting prosessorer" men hoppas kan man ju alltid göra

Tror också det kommer bli så. Att dom kanske ligger runt i7 930 fast är dyrare.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Bobcat är en annan arkitektur än Bulldozer. Bulldozer är mer optimerat för prestanda och Bobcat för låg effekt (men ändå nästan prestandan av en Phenom II per klockcykel/kärna).

Förresten så har det kommit fram lite prestandasiffror på Bulldozer. Eller rättare sagt den 16-kärniga Interlagos som är riktat mot servrar/superdatorer. Interlagos är i genomsnitt 50% snabbare än den 12-kärniga Magny-Cours vid samma effektutveckling. Inte helt illa!

What Is Bulldozer? | AMD at Work

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag får känslan att det blir som vanligt "bättre men den tar inte intels värsting prosessorer" men hoppas kan man ju alltid göra

Jag tror den kan slå intels nuvarande processorer det borde den göra. pIIx6 är ju uppe i core i7 prestanda ibland har jag för mig. Men när intel lanserar nytt hamnar säkert AMD efter igen i top prestanda.

Bara för att amd misslyckades med Phenom så betyder det inte att dom alltid ska vara efter

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Måste den det?

Måste måste den inte men det skulle vara bra för AMD om dom fick fram ett riktigt fartmonster till ett mycket billigare pris än Intel

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror den kan slå intels nuvarande processorer det borde den göra. pIIx6 är ju uppe i core i7 prestanda ibland har jag för mig. Men när intel lanserar nytt hamnar säkert AMD efter igen i top prestanda.

Bara för att amd misslyckades med Phenom så betyder det inte att dom alltid ska vara efter

Vet inte om Phenom II var ett misslyckande eller var det ettan du menade? Jag är ganska nöjd med min Phenom II x4 955 BE @ 3.61 GHz

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av bryggarn:

bulldozer skall ju komma till am3 är det ju skat sedan länge=) men frågan är om nästa modell kommer till am3? eller det är dags för ett byte där? för köper man bulldozer med nytt moderkort så blir ju inte de framtidssäkert, menade jag..

har suttit själv på 2 och bytt upp mig till 4 kärnor och nu sist 6 kärnor och då bytte jag bräda igen för skoj skull, så det skall gå i en bulldozer tänkte jag innan man byter system igen

men visst som någon skrev innan att det var am2+ som gällde och inte am2, det vet jag fast som jag har sätt på många am2+ brädor så får man inte i 6 kärninga där pga bios uppdatering saknas.. än.. det kan komma vi strömsnålare varianter, men jag tvilar på det.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så kommer processorn att strypas något om man kör den i en äldre socket som AM3. Den ska vara bakåtkompatibel, men det kommer förmodligen att dyka upp nya Socket's då det är en helt annan processor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Vet inte om Phenom II var ett misslyckande eller var det ettan du menade? Jag är ganska nöjd med min Phenom II x4 955 BE @ 3.61 GHz

Eftersom jag skrev Phenom och inte phenom II så kan man ju anta att jag faktiskt menade Phenom och inte phenom II, Men man kan ju inte kalla Phenom II världens mest lyckade heller men den är långt ifrån misslyckad den klockar ju bra och presterar inte jättedåligt:)

Själv har jag en 8750 x3 och är nöjd men det eftersom ja fick den gratis utan att ens betala porto
Ska dock byta ut den mot en Phenom II x4 när dom blir billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Tror också det kommer bli så. Att dom kanske ligger runt i7 930 fast är dyrare.

Jag tror den kommer slå I7 samt vara billigare, som vanligt. Men intel släpper ju en nya snart med. Men förhoppningsvis minskar hoppet mellan intel och amd i och med bulldozer. Mad har ju kört på samma grund-arkitektur sedan athlon (phenom II bygger på athlons arkitektur från typ 1998). Intel core 2 due byggde ju på pentium 3s arkitektur. Sen när I7 kom så var den ju en helt ny och optimerat arkitektur, inte konstigt att den är bättre än amds gamla arkitektur. Nu är det ju amds tur att släppa nytt, hoppas de lyckas!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Kul med så mycket diskussion.
Min huvudfråga var "egentligen", om man väntar till Bulldozer släpps och köper bulldozer"socket", kan man räkna med lika lång tid som tex AM2+?
Är nämligen sjukt sugen på ny dator men just nu vill jag inte köpa i5/i7 på grund av nya sockets, och AMD brukar har längre livstid på sina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Kul med så mycket diskussion.
Min huvudfråga var "egentligen", om man väntar till Bulldozer släpps och köper bulldozer"socket", kan man räkna med lika lång tid som tex AM2+?

Jag skulle säga ja på den frågan. Ser ingen anledning till att de ska bytas ut fort om det inte kommer något som ersätter ddr3

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bulldozer är väl tänkt att landa på AM3 socket, åtminstone den första versionen av den. Nästa generation vore väl inte otänkbart om den hamnar på nya socketen som är planerad för 2011, men kommer antagligen vara bakåtkompatibel. Personligen tycker jag prestandaförlusten av att köra AM3-processor på AM2+-moderkort varit försumbar, och det är fr.a. tack vare AMDs flexibilitet som jag fortsätter satsa på deras processorer/chipsets.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle säga ja på den frågan. Ser ingen anledning till att de ska bytas ut fort om det inte kommer något som ersätter ddr3

Skrivet av b0ck3n:

Bulldozer är väl tänkt att landa på AM3 socket, åtminstone den första versionen av den. Nästa generation vore väl inte otänkbart om den hamnar på nya socketen som är planerad för 2011, men kommer antagligen vara bakåtkompatibel. Personligen tycker jag prestandaförlusten av att köra AM3-processor på AM2+-moderkort varit försumbar, och det är fr.a. tack vare AMDs flexibilitet som jag fortsätter satsa på deras processorer/chipsets.

Ny socket? Mer info?
Känns som att om man byter CPU efter 3 år och man får ut det mesta av den trots att man har "gammal" socket så sparar man trots allt in minnen+moderkort vilket är någonstans mellan 2-3k vilket man då t.ex. kan lägga på nytt grafikkort vilket oftas ger ett enormt lyft efter så lång tid.

Permalänk
Medlem

Som WrongTarget så är det upp till moderkorttillverkarna att ge ut BIOS som stöder de nya processorerna, jag själv har bra erfarenhet av ASUS som ett exempel, mitt gamla m2npv-vm budget am2 kort har stöd för am3 proppar, jag kan trycka in antingen phenom II x4 945 eller Athlon II x4 935 vilket är rätt så kul med tanke på att kortet har några år på nacken.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Som WrongTarget så är det upp till moderkorttillverkarna att ge ut BIOS som stöder de nya processorerna, jag själv har bra erfarenhet av ASUS som ett exempel, mitt gamla m2npv-vm budget am2 kort har stöd för am3 proppar, jag kan trycka in antingen phenom II x4 945 eller Athlon II x4 935 vilket är rätt så kul med tanke på att kortet har några år på nacken.

Det är väl inte så mycket jobb åt tillverkarna att uppdatera dessa bios tror ja. De behöver bara lägga in CPU-koderna så att moderkortet känner igen CPU:n och vilka standardinställningar denna sak ha.

Rätta mig någon om jag har fel?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Ny socket? Mer info?
Känns som att om man byter CPU efter 3 år och man får ut det mesta av den trots att man har "gammal" socket så sparar man trots allt in minnen+moderkort vilket är någonstans mellan 2-3k vilket man då t.ex. kan lägga på nytt grafikkort vilket oftas ger ett enormt lyft efter så lång tid.

Köp ett fläskigt AM3 kort så klarar du dig

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]