Permalänk
Medlem

Måla komponenter - vilka, och hur?

Halloj,

Inväntar mitt vita FD R3, och har tänkt köra en ligh-modifikation av mina komponenter. Färgschemat är tänkt att vara svart och vitt. Vilka komponenter jag har ser ni i min sign.

Min fråga är - kan man spraymåla/-lacka sina komponenter utan att försämra dess funktion? Tänker exempelvis på flänsarna som sitter på moderkortet (dessa är väl rätt enkla att ta bort?). Kan ett lager färg försämra kylningsförmågan?
Jag skulle även vilja spraymåla mitt grafikkort. Har redan fått lite instruktioner här, men jag har ingen backplate på mitt kort. Går detta att köpa löst?

Självfallet förstår jag att jag inte kan spraya hela mitt moderkort med färg, men jag skulle vilja måla grafikkortet, moderkortets flänsar, PSUn samt RAM-minnena (med svart färg - alternativt bara försöka pilla bort de fula klisterlapparna som sitter på. Antar att det bara är att maskera kontaktytorna på dem för att undvika att det kommer färg på vitala delar).
Är det klokt att måla dessa, då de kan komma upp i rätt höga temperaturer? Tänker mest på om färgen kan börja spricka och falla sönder på grund av värmeutveckling.

En annan fundering jag har är om man kan spraymåla fläktar? Jag har misstankar om att detta dels försämrar RPMen, då fläkten blir något tyngre och kanske går trögare, men också att eventuella färgflagor så småningom kanske faller av och hamnar på olämpliga ställen inne i datorn. Dock är ju detta bara spekulationer från min sida. Egentligen skulle det räcka att spraya själva ramarna på fläktarna, då det ju redan finns fläktar med vita blad.

Några tips och trix på vad som går att spraya/lacka, och vad som bör undvikas? Vilken färg bör användas, vart inhandlas den etc.?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Entusiast

Spraymåla komponenter är tydligen rätt populärt bland en del av byggarna här på sweclockers.
Jag urförde själv ett lackeringsexperiment av ett gammalt moderkort samt några andra kort.
Det fungerar utmärkt.
Spraylackering av fläktar funkar utmärkt. Följ bara dem generella tipsen om spraylackering: många tunna lager är bättre än få tjocka lager. Någon Försämring av fläktens förmåga märks bara om man "psykopat-sprayar" fläktarna med ett ton av färg som klibbar igen allt och rubbet.

Dem vanliga spraylackerings-tipsen gäller även här:
* Många tunna lager men några minuters väntan mellan varje lager. Spraya ALDRIG ett enda tjockt lager. Det blir aldrig bra.
* Använd gärna primer först, för vidhäftning och färgåtergivning. Utan primer har färgen en tendens att flagna av från kretskorten och dess komponenter.
* Rengör allt, se till att det är fritt från damm.
* Se denna sida för lackerings-tips rent generellt: Bobbypedia - Sprayfärg

Biltema hobbylack på sprayburk fungerar utmärkt. Se exempel:

Några saker att tänka på:
* Använd EJ färger som innehåller metaller. Dessa kan ställa till problem med elektronik.

* Måla EJ kylflänsar, det försämrar kylförmågan. Inte mycket, men en försämring kan märkas.
Kylflänsar som är redan är färgade, är så kallade eloxerade. Eloxering - Wikipedia
Dessutom kan färgen på aluminiumet skapa ytterligare problem, då aluminium har en tendens att oxidera när det sitter ett lager färg/lack ovanpå. (Egen erfarenhet)

* Vid lackering/målning av kretskort, försök att maskera kontakter så dem inte täcks med färg. T.ex har moderkort har många kontakter, SATA, PCI, LED, Floppy, IDE med mera, maskera dessa kontakter väl och undvik färg-rinningar in i dessa kontakter.

* Plocka bort detaljer som inte skall lackeras, såsom plast-ramar, hållare, batterier, plåt-skydd. Ja i princip detaljer som är löstagbara med byglar eller skruvar. Strippa kortet så mycket det går. Komn ihåg i vilken ordning och var detaljerna skall sitta. Maskera sedan ytor som inte bör spraylackeras med maskeringstejp. Det är enkelt att skära till maskeringstejpen med en hobbykniv innan tejpen sätts på plats. (Använd ALDRIG vassa föremål direkt på kretskorten)

* Då kretskort har många detaljer, är det bra att man sprayar varje lager från en ny vinkel, så att alla sidorna på detaljerna får sin beskärda del av färgen. Vrid bara kortet ett kvarts varv mellan varje lager. Spraya aldrig för nära för att komma åt svåra utrymmen. Det är bättre att låta svåra utrymmen vara. Annnars kan man få problem med för tjockt lager färg som inte torkar och i värsta fall rinner.

* Ytor som skall kylas, såsom chipset, processor, PWM-kretsar med mera skall EJ lackeras, Dem behöver sin yta fri från färg för bästa kylning när kylflänsarna sätts tillbaka. Maskera dessa med maskeringtejp.

* Kablar är ingen idé att lackera. Färgen/lacken kommer att spricka och flagna bort, då kablar är mjuka.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

då underdelen av grafikkort är oftast det som syns mest när man stirrar in i chassit, kan man måla nått kul där? om nu den där hobbyfärgen från biltema funkar, är det en idé? kul om man kom på ett snyggt mönster, tex ROG märket om man nu kör en asus maskin!

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

då underdelen av grafikkort är oftast det som syns mest när man stirrar in i chassit, kan man måla nått kul där? om nu den där hobbyfärgen från biltema funkar, är det en idé? kul om man kom på ett snyggt mönster, tex ROG märket om man nu kör en asus maskin!

Riktigt bra ide tycker jag. Sålänge man inte har något ledande i färgen så blir det nog mycket bra.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Har aldrig målat dator delar, men har en viss kunskap från airsoft. Då vet jag att man kan få ganska snygga mönster av bland annat nät-strumpor och liknande. Antar att du inte vill ha din dator kamo-målad, för i sånna fall kan man ta löv, pappersbitar osv.

Hoppas att detta inlägg blev konstruktiv trots att det egentligen inte handlar om datorer;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Spraymåla komponenter är tydligen rätt populärt bland en del av byggarna här på sweclockers.
Jag urförde själv ett lackeringsexperiment av ett gammalt moderkort samt några andra kort.
Det fungerar utmärkt.
Spraylackering av fläktar funkar utmärkt. Följ bara dem generella tipsen om spraylackering: många tunna lager är bättre än få tjocka lager. Någon Försämring av fläktens förmåga märks bara om man "psykopat-sprayar" fläktarna med ett ton av färg som klibbar igen allt och rubbet.

Dem vanliga spraylackerings-tipsen gäller även här:
* Många tunna lager men några minuters väntan mellan varje lager. Spraya ALDRIG ett enda tjockt lager. Det blir aldrig bra.
* Använd gärna primer först, för vidhäftning och färgåtergivning. Utan primer har färgen en tendens att flagna av från kretskorten och dess komponenter.
* Rengör allt, se till att det är fritt från damm.
* Se denna sida för lackerings-tips rent generellt: Bobbypedia - Sprayfärg

Biltema hobbylack på sprayburk fungerar utmärkt. Se exempel: http://ghostnet.sytes.net/Other/Gallery3/var/albums/Various/C...

Några saker att tänka på:
* Använd EJ färger som innehåller metaller. Dessa kan ställa till problem med elektronik.

* Måla EJ kylflänsar, det försämrar kylförmågan. Inte mycket, men en försämring kan märkas.
Kylflänsar som är redan är färgade, är så kallade eloxerade. Eloxering - Wikipedia
Dessutom kan färgen på aluminiumet skapa ytterligare problem, då aluminium har en tendens att oxidera när det sitter ett lager färg/lack ovanpå. (Egen erfarenhet)

* Vid lackering/målning av kretskort, försök att maskera kontakter så dem inte täcks med färg. T.ex har moderkort har många kontakter, SATA, PCI, LED, Floppy, IDE med mera, maskera dessa kontakter väl och undvik färg-rinningar in i dessa kontakter.

* Plocka bort detaljer som inte skall lackeras, såsom plast-ramar, hållare, batterier, plåt-skydd. Ja i princip detaljer som är löstagbara med byglar eller skruvar. Strippa kortet så mycket det går. Komn ihåg i vilken ordning och var detaljerna skall sitta. Maskera sedan ytor som inte bör spraylackeras med maskeringstejp. Det är enkelt att skära till maskeringstejpen med en hobbykniv innan tejpen sätts på plats. (Använd ALDRIG vassa föremål direkt på kretskorten)

* Då kretskort har många detaljer, är det bra att man sprayar varje lager från en ny vinkel, så att alla sidorna på detaljerna får sin beskärda del av färgen. Vrid bara kortet ett kvarts varv mellan varje lager. Spraya aldrig för nära för att komma åt svåra utrymmen. Det är bättre att låta svåra utrymmen vara. Annnars kan man få problem med för tjockt lager färg som inte torkar och i värsta fall rinner.

* Ytor som skall kylas, såsom chipset, processor, PWM-kretsar med mera skall EJ lackeras, Dem behöver sin yta fri från färg för bästa kylning när kylflänsarna sätts tillbaka. Maskera dessa med maskeringtejp.

* Kablar är ingen idé att lackera. Färgen/lacken kommer att spricka och flagna bort, då kablar är mjuka.

Tack för värdefulla tips! Guiden du länkade var väldigt bra och informativ.
Har du någon färg du kan rekommendera? Vet du om primer fungerar på plast, eller om det är rekommenderat att man ruggar upp ytan innan istället?
Vet du även vart man kan skaffa sig en backplate till sin GPU? Samt om man kan få tag i vita, alternativt svarta kylflänsar någonstans?

Angående målning av kablar - finns det ingen silikonbaserad färg som blir någorlunda flexibel när den torkat?

Skrivet av emildooooo:

då underdelen av grafikkort är oftast det som syns mest när man stirrar in i chassit, kan man måla nått kul där? om nu den där hobbyfärgen från biltema funkar, är det en idé? kul om man kom på ett snyggt mönster, tex ROG märket om man nu kör en asus maskin!

Skrivet av Ovard:

Riktigt bra ide tycker jag. Sålänge man inte har något ledande i färgen så blir det nog mycket bra.

Vore onekligen riktigt häftigt, men för min del vill jag helst dölja kretskortet genom en backplate. Vore trevligt att få tag i en sådan.

Skrivet av plutoachilleus:

Har aldrig målat dator delar, men har en viss kunskap från airsoft. Då vet jag att man kan få ganska snygga mönster av bland annat nät-strumpor och liknande. Antar att du inte vill ha din dator kamo-målad, för i sånna fall kan man ta löv, pappersbitar osv.

Hoppas att detta inlägg blev konstruktiv trots att det egentligen inte handlar om datorer;P

Jo, ett mönster hade säkert passat i ett bygge. Dock vill jag ha ett så stilrent chassi som möjligt, så jag kommer inte använda mig av några mönster. Tack ändå för ditt inlägg.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Fett att man kan spraya moderkortet sådär! Blir nog till att testa till ett kommande projekt! Tror ni det går att måla med nagellack? Om man t.ex sprayar hela svart och sedan målar detaljer med nagellack? Eller borde man kanske spraya i en kopp och sen måla med pensel helt enkelt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Här kommer det en säkert halv-dum fråga 8 år senare...men hur ”förvarar” man komponenter som har sprayats medan de torkar?

Visa signatur

Blå laget Intel DC 6300@1.86GHz¨3.24 RAM¨Loose XP Home Edition SP3¨NVIDIA GeForce GT 710¨X7gaming A4TECH (musmatta).

Byter snart lag!
Har missat att fylla i 1,5 generation av hårdvarasignatur, men ändå onödigt att byta ut ovanstående smurfsignatur just nu då...its about to change 🎁