OpenSolaris stängs ner och ersätts med Solaris 11 Express

Permalänk
Medlem

OpenSolaris stängs ner och ersätts med Solaris 11 Express

Det här kom just ut och jag har inte läst igenom hela då det faktiskt inte intresserar mig så mycket. Men jag tror att det kan vara av intresse för många av er så här har ni epostet till osol-discuss som förklarar att Solaris inte längre kommer att utveklas på det sätt som det har gjort hittils: [osol-discuss] OpenSolaris cancelled, to be replaced with Solaris 11 Express

Här är redditdiskussionen runt epostet för dom som inte orkar läsa det själva utan kan nöja sig med en sammanfattning och tankar runt: [osol-discuss] OpenSolaris cancelled, to be replaced with Solaris 11 Express : programming

Permalänk

Så, från och med nu är OpenSolaris officiellt död. Det var väl vad alla gick och väntade på.

Alla användare som fortfarande är intresserade av ett öppet och gratis OS med ZFS bör ta sig en titt på FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Det är trist att de dödar opensource-projektet, men rätt skönt att express är tillbaka igen. Får hoppas att de hottar upp desktopen lite som i gamla Express Community Edition också så det inte bara är ett stympat solaris.

Men för oss som jobbar i unix-världen tror jag de flesta ser det som positivt att de ska göra en stor satsning på Solaris som enteprise-system. För Sun har varit lite velande om detta tidigare.

Permalänk
Avstängd

Det är bra att vi nu fått raka besked. OpenSolaris är dött. Solaris 11 Express kommer att vara fritt och gratis. Det kommer i slutet av året. All källkod kommer att fortsätta vara CDDL. Men utvecklingen sker stängt, dvs all ny teknik kommer inte längre annonseras på mail listorna, utan helt plötsligt bara dyka upp i disten OpenSolaris 11 Express.

Oracle toksatsar på S11E, och vill att alla deras Enterprise kunder ska gå över till S11E. Jag kommer att köra S11E och deras senaste ZFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är bra att vi nu fått raka besked. OpenSolaris är dött. Solaris 11 Express kommer att vara fritt och gratis. Det kommer i slutet av året. All källkod kommer att fortsätta vara CDDL. Men utvecklingen sker stängt, dvs all ny teknik kommer inte längre annonseras på mail listorna, utan helt plötsligt bara dyka upp i disten OpenSolaris 11 Express.

Oracle toksatsar på S11E, och vill att alla deras Enterprise kunder ska gå över till S11E. Jag kommer att köra S11E och deras senaste ZFS.

Nu tror jag inte att enterprise-kunderna ska köra express va
Lär nog ta ett tag innan Solaris 11 är i ett skick nog att rullas ut också, problemet är att man måste först få all middleware osv. att rulla på det.

Permalänk
Avstängd

Ah förlåt. Du har helt rätt, mannen. Jag menade att "Oracle toksatsar på S11". Och att S11E kommer ut innan. Gratis och regelbundet uppdaterat. Me like.

Analys och mer info. Det ser ut som all teknologi kommer först till S11, och senare görs tillgänligt för de andra, t.ex. FreeBSD.
OpenSolaris axed by Ellison ? Channel Register

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att Oracle gör ett stort misstag genom att kasta bort en existerande community som faktiskt är villiga att patcha problem i OpenSolaris innan dom portar det till Solaris. Det är en modell som verkade fungera väl för Sun och fungerar mycket väl för RedHat.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Rovanion. Nu blir det färre som testkör nya features och det blir mindre chans att buggarna upptäcks och åtgärdas innan det släpps i Solaris 11. Själv håller jag på att undersöka möjligheterna att köra FreeBSD istället för opensolaris och det är jag nog inte ensam om. Ingen chans i världen att jag kommer att köra Solaris i någon version från Oracle mera nu när de har gjort så här. Däremot något Illumos-baserat kan jag tänka mig i framtiden om det blir bra men troligen har jag nog då fastnat hos FreeBSD istället tack vare Oracle. FreeBSD känns ju fritt och bra och där kan jag nog stanna.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare kommentar om denna händelse:
Some thoughts about the mail on osol-discuss and the reactions to that ... - c0t0d0s0.org

Jag är böjd att hålla med honom.