Permalänk
Medlem

Gamingburk ~6000

Tjenare,

Ska nog sälja datorn snart (i sign), man borde ju kunna få runt 6k på blocket för den...

Hursomhelst undrar jag vad jag borde köpa för nytt. Har plockat ihop ett paket på inet, ser ut såhär:

Har redan hårddisk, nätagg (Corsair 550W), dvd-brännare.

Motivering:

Moderkortet valde jag för att det finns bara 2 moderkort med SLI på inet (AM3), detta är det billigaste. Inte mycket sämre än det dyrare, skillnaderna är väl i princip att det dyrare kör dubbla grafikkort i 16x/16x, detta kör dem i 8x/8x. Är väl max 5% prestandaskillnad... Sen är detta snyggare att beskåda också

Processorn för att den är lätt att klocka (Black Edition), 200kr billigare än 965'an med endast 200MHz klock-skillnad.

Minnena är jag inte helt 100 på. De är billiga och funkar bra (enligt kommentarer iaf ). Ville egentligen ha 1600MHz-minnen, men dessa borde funka lika bra om jag vill ha upp CPU'n i 3,8GHz, kanske 4, eller?

Grafikkortet för att GTX 460 är riktigt prisvärt och klockar bra (om jag skulle vilja det). Gigabytes version ska ju sen ha bättre kylare och är fabriksöverklockat vilket knappast kan ses som dåligt.
OBS! Jag är medveten om att man inte ska köra 2 av dessa i SLI pga att ingen luft blåses ut bak ut ur lådan. När/om jag ska köra SLI ska jag köpa ett ZOTAC eller EVGA-kort pga kylaren.

Chassit för att det är bra... stort, ljuddämpat, snyggt, mkt fläktplatser.

CPU-kylaren för att den (förhoppningsvis) kyler bättre än stock och är lite tystare. Om inte så är den billig

Vad skulle jag kunna göra bättre? Har väl ungefär 300:- extra att lägga ut. Funderar på att köpa en eller 2 Scythe Typhoon-fläktar, vad tros?

Tacksam för svar (dock är jag inte i akut nöd av snabba )!

/Adyzz

Permalänk
Medlem

Fundera om!

När du säger gamingburk så är de väl inte riktigt de du plockat ihop ifall du vill ha en stabil burk.
Jag skulle nog spara ihop till en sisådär 10 000 och köpa en Intel rigg med bra grejer i botten och sen välja grafikkort därutöver.
Då får du en dator som kanske står sig ett tag iaf.
De är bara ett bra tips, köp inte något halv bra utan spara hellre nån månad till. Du kommer bara ångra dig sen när du behöver byta igen

Välj ett bra moderkort för de första. Kolla runt lite på va du får för 1500-2000 spänn och vilket som får bäst recensioner.
Komplett.se - MSI P55-GD85, P55, Socket-1156, DDR3

Jag skulle säga att håll dig till intel så får du bra grejer när det gäller processorer.
Komplett.se - Intel Core? i5 Quad Processor i5-760

Köp ett bra chassi som du kan göra en snygg installation i. (Priset är inte överpris för dessa)
Komplett.se - Corsair Obsidian 800D Big Tower Svart
Komplett.se - Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart

Nätaggregatet bör vara ett 80plus certifierat och med mycket kräm i 12 volten om du vill smälla i ett grafikkort till vid ett senare tillfälle.
Komplett.se - Corsair HX 750W PSU

Satsa på en SSD hårddisk, jag lovar att du inte blir besviken. Bästa köpet för mig i år
Komplett.se - Intel X25-M SSD 80GB 2,5"

Ett tips är att köpa Corsair H50 kylare till processorn. Riktigt tyst och kall kylning om man vill klocka lite. Sen slipper man dammet kring processorn.
Komplett.se - Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare

Grafikkort är en bra grej, köp de du har råd med och stoppa i ett likadant till sen

Vad det gäller minnen så skulle skulle jag nog bara säga kör ett par som har bra kylflänsar om du vill klocka, annars har de ingen betydelse. (Corsair)

MVH Hebbe!

Visa signatur

Spelburken: Chassi Corsair Obsidian 800D, Moderkort MSI P55-GD85, CPU Intel i5 750 @ 3,8ghz, Minne 8gb luftkylda Corsair Dominator, Grafikkort 2st Vatten konverterade Zotac GTX 480, (Vattenkylning: Radiator XSPC RX360, uv blå slang, CPU Kylare EK-Supreme HF, Grafikkortskyl 2st EK-FC480 GTX, Brygga EK-FC Bridge Serial 3-slot, Pump Phobya DC12-400 Tank 300ml 5,25" från XSPC.) SSD Intel g2 80gb, HDD1 2tb Seagate, HDD2 500gb Western.

Permalänk
Medlem

Nja, handlar inte om nån månad till om jag ska handla dator för 10k...

Inget alternativ tyvärr. Och hade jag 10k skulle jag ändå inte köpa chassi för 2,5k. Älskar designen på Fractal R3. Eller SSD för den delen.

Permalänk
Medlem

Drar upp tråden igen då jag nu idag/imorgon/övermorgon ska försöka få datorn såld!

Nytt förslag på paket (har höjt budgeten till 7k):

Imageshack - dator2y.jpg

+ ett Antec 300 eller ett gammalt chassi som jag har hemma

Tänkte köra Trifire 5770, har läst lite reviews och det ska vara riktigt bra! Moderkortet verkar ju också grymt, har för mig att det var guru3d som inte klagade på något annat än priset, och detta är ju inte så farligt.

Tänkte sen uppgradera till jul någon gång med en CPU-kylare och ett till grafikkort.

Snälla, kom inte nu igen och säg att jag ska spara ihop mer pengar, I can't.

Denna gången uppskattar jag snabba svar

/Adyzz

EDIT: En fråga också. Moderkortet jag tänkte köpa (MSI Big Bang Trinergy) har väl en 8 pins-kontakt för ström till CPU'n (?). Mitt Corsair 550w har 2 st 4pins. Hur ska jag göra här? Stoppa i båda eller bara en, eller köpa en adapter för 12kr på inet?

EDIT2: 550w borde räcka till 5770 i CF va? 2st dvs. När/om jag köper ett tredje köper jag nytt agg också. Och 420w (ColorsIT, kan skicka närmare specs på 12v-linan etc om ni vill) borde räcka till den nuvarande datorn jag har va? I sign. Med 3 IDE-hårddiskar.

EDIT3:

Ett annat paketförslag:

Imageshack - datormisco.jpg
Imageshack - datorkomplett.jpg

Dessa två tillsammans. Totalpris: 6896 (exkl. misco-rabatt & komplett 30kr-frakt)

Vad tror ni om detta paket? Får ett grymt snyggt m-ATX-chassi och ett moderkort med SLI, samt ett GTX 460.

EDIT4.......:

Jag skulle kunna köpa ett Big Bang Trinergy, GTX 465 (stödjer 3-way SLI), i5 760 och 1600MHz/2000MHz-minnen. Mer/mindre prisvärt än något av dessa paket?