Löda om pci-e kontakten på graffikkortet?

Permalänk
Medlem

Löda om pci-e kontakten på graffikkortet?

Hej!

Jag håller på att bygga en htpc och problemet är att jag får inte på pci-e kontakten till grafikkortet då den sitter så nära cd-läsaren (typ 5mm).

Så jag undrar om det går att löda om den så den är riktad rakt ner?

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk

Det borde ju inte vara några problem, om du bara vet vad du håller på med
Vet ju inte hur lödningen ser ut på PCB'n.
Titta efter så ser du ju om det är möjligt eller inte. Se bara till att alla stift hamnar rätt!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Testpilot

Kontakten på ett grafikkort är själva kretskortet (PCB:n) och går således inte löda om, det finns inte ens något att löda på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Kontakten på ett grafikkort är själva kretskortet (PCB:n) och går således inte löda om, det finns inte ens något att löda på.

Åfan. Då var det klart då.
Märker att jag inte var så uppmärksam när jag demonterade mitt Gtx 260

Hoppas du löser det på annat sätt TZR.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Pci riser kanaske är något att satsa på istället?

http://bas-r.nl/wp-content/uploads/2010/02/a_flexible_pci_ris...

Kanske inte just denna (då denna är pci och inte pci express) men du förstår väll ändå?

Permalänk
Medlem

Riser är det enda rätta.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

asså jag tror jag formulerade mig fel. Jag menar strömkontakten på grafikkortet inte själva pci-e instickskontakten till moderkortet. Läste att det hette så på webhallen när man skulle köpa förlängningsadapter. Så det är alltså 6pin strömkontakten som jag undrar om det går att löda om. Jo jag kan ju löda men är osäker om det är känsligt eller inte. Så här ser det ut fast bara en kontakt.
http://www.virtual-hideout.net/reviews/Sparkle_GTS250/Pics/Sp...

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du vad du gör ska det inte vara några problem. Tänk bara på att många avancerade grafikkort har 8-10 lager, så det kan vara en hel del koppar att värma upp. Lödstation på minst 50W är nog att rekommendera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av TZR:

asså jag tror jag formulerade mig fel. Jag menar strömkontakten på grafikkortet inte själva pci-e instickskontakten till moderkortet. Läste att det hette så på webhallen när man skulle köpa förlängningsadapter. Så det är alltså 6pin strömkontakten som jag undrar om det går att löda om. Jo jag kan ju löda men är osäker om det är känsligt eller inte. Så här ser det ut fast bara en kontakt.
http://www.virtual-hideout.net/reviews/Sparkle_GTS250/Pics/Sp...

Inga problem att fixa de, att löda loss dem är dock inte speciellt smidigt. Jag hade klippt av kontakterna och lött fast sladdar på dess plats och sedan lött fast sladdarna i den avklippta kontakten. Då kan du vrida det hur du vill.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06