En snabbkoll innan köp, åsikter?

Permalänk
Medlem

En snabbkoll innan köp, åsikter?

Ska beställa en dator väldigt snart och det ser ut att bli datorn nedanför. Datorn kommer att användas främst till spel.

Anledning till att jag valt ett Corsair HX 750W är för att det blir lite mer ordning på kablarna och att jag ska kunna vara säker om jag byter grafikkort i framtiden eller eventuellt kör Crossfire/SLI. Dessutom har jag valt ett 5850 som är lite billigare än först planerade 5870 då 6000-serien är på gång. Förövrigt har jag försökt bygga ihop ett bra stabilt datorpaket som är framtidssäkert men inte allt för dyrt. Operativsystem har jag redan och min skärm är en Benq G2420HDBL, 1920x1080.

Har ni några åsikter? Dela gärna med er av både bra och dåliga.

Permalänk
Skrivet av Soil:

Ska beställa en dator väldigt snart och det ser ut att bli datorn nedanför. Datorn kommer att användas främst till spel.

Anledning till att jag valt ett Corsair HX 750W är för att det blir lite mer ordning på kablarna och att jag ska kunna vara säker om jag byter grafikkort i framtiden eller eventuellt kör Crossfire/SLI. Dessutom har jag valt ett 5850 som är lite billigare än först planerade 5870 då jag kanske går över till 6000-serien någon gång i framtiden. Förövrigt har jag försökt bygga ihop ett bra stabilt datorpaket som är framtidssäkert men inte allt för dyrt. Operativsystem har jag redan och min skärm är en Benq G2420HDBL, 1920x1080.

Har ni några åsikter? Dela gärna med er av både bra och dåliga.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/--dator1.jpg

Jag har läst att processorn i5 760 ska prestera bättre än en i7 930. Du kommer då spara en hel del pengar för du kan då även ta ett billigare moderkort. Jag hade tagit ett Asus P7H57D-V EVO - Inet.se som moderkort. Det har Dual 8x och SATA 6 Gbit/s och USB 3. Det mesta helt enkelt. Och med en i5 processor så behöver man inte 6 GB i Internminne utan det räcker med 4 GB. Då hade jag rekomederat dessa: Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 - Inet.se för de har låg latens vilka är bra för prestandan. Sedan förstår jag inte varför du valt den datorlådan som du har valt. Du kan spara en hel del pengar genom att köpa denna: Fractal Design Define R3, Svart - Inet.se som nästan alla köper. Den ska vara riktigt bra och sjukt snygg är den också.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Jag hade tänkt att försöka köra ett 1366 socket system för att det ska bli så enkelt som möjligt att eventuellt kunna uppgradera datorn senare.
Men det kanske är mer nackdelar än fördelar?

Permalänk
Skrivet av Soil:

Tack för svaret!
Jag hade tänkt att försöka köra ett 1366 socket system för att det ska bli så enkelt som möjligt att eventuellt kunna uppgradera datorn senare.
Men det kanske är mer nackdelar än fördelar?

En i5 760 kommer hänga med så länge att när du känner för att uppgradera så måste du köpa helt nya saker som inte finns ännu. Jag säger att en i5 760 är den bästa processorn för pengarna. Om du köper det som jag har rekomederat så kommer du att spara ca 2000 kr och kan lägga det på grafikkort om du vill. Då hade jag rekomederat två GTX460 som du SLI:ar.

Permalänk
Medlem

Byt chassi för guds skull!
Jag har lillebror Antec Nine Hundred Two och jag får ångest så fort jag ser på det. Ska troligen byta till ett Fractal Design Define R3 eller Lian-Li PC A71FB (som dock kostar skjortan).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okej har nu bytt till ett Fractal Design Define R3.

Permalänk

Byt hårddisken till en sådan här: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar
Grafikkort hade jag valt ett GTX 460 1GB, Grafikkort (PCI Express) med GeForce GTX 460 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Skalar dessutom riktigt fint i SLI om/när ett inte räcker till!

Chassit gjorde du helt rätt i att byta, i övrigt ser det helt okej ut tycker jag!
Möjligtvis att du skulle kunna lägga till en cpu-kylare om du vill, ska du klocka något eller så?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Klocka är ingenting jag har planerat nu i början men det kan ju bli aktuellt senare. Om man ska köra single GPU hur fungerar GTX 470 i jämförelse med Sapphire's 5850 Toxic?

Permalänk
Skrivet av Soil:

Klocka är ingenting jag har planerat nu i början men det kan ju bli aktuellt senare. Om man ska köra single GPU hur fungerar GTX 470 i jämförelse med Sapphire's 5850 Toxic?

Då tycker jag helt klart att du bör slänga med en bra cpu-kylare, även om du inte klockar något direkt så får du en tystare och svalare dator överlag. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att lägga på en sådan? Finns vettiga alternativ från 300:- hela vägen upp till 1000-lappen.

GTX 470 är det bättre kortet, men också varmare och mer strömhungrigt. I valet mellan dessa två hade jag ändå tagit GTX 470 då det presterar bättre och ändå inte riktigt når upp i de temperaturer som GTX 480 gör. Personligen hade jag dock skippat bägge och kört på ett GTX 460 1GB tills vidare, och helt enkelt inväntat nyare och förhoppningsvis bättre modeller från båda tillverkarna!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"